L4 skrev:Tack Bill. Nu har jag hursomhelst köpt den.
Har ingen main in på HK:n. Så det blir att använda Protonen som ingångsväljare. Om inte den låter bättre än min HK PM-645 förstås.
Men om jag kopplar som du säger borde jag inte kunna använta riia:t i Protonen också, jag menar om jag nu skulle koppla tape out till ett deck för inspelning så skulle ju phonosignalen vara förstärkt till rätt nivå?
Visst kan du använda RIIA-ingången (pickupingången) i din Proton. Vad du får ut på "tape out" är linjenivå som ska passa till en bandspelare, men som lika gärna kan kopplas till en linjeingång på en annan förstärkare.
I princip är det så att alla ingångar på en förstärkare (oftast i alla fall) är linjeingångar, dvs specade för nominellt 0,7 - 1 volt nivå. UTOM phono/skivspelare där man har en mycket lägre nivå (= högre känslighet) OCH en frekvenskorrigering anpassad för graveringen i vinylskivan.
Förutom högtalarutgångar har en förstärkare även en linjenivå ut (oftast kallad just tape out) som är till för att man ska kunna spela in de olika signalkällorna. Radio och CD-spelare är typiskt sådana signalkällor som bara går igenom förstärkaren utan signalpåverkan. Skivspelaren kommer också ut i form av linjenivå (för att passa bandspelaren), förstärkning och frekvensanpassning är ju gjord redan vid ingången. Tape out/linje ut har en vast nivå, du vill ju inte att nivån in i din bandspelare ska ändras beroende på vilken lyssningsnivå du har.
Pre out, dvs utgången från förförstärkardelen i din förstärkare, är däremot kopplad direkt till volymkontrollen, tanken är ju att du, tex, ska kunna koppla ett annat slutsteg dit och då ska du givetvis kunna ändra volymen.
Eftersom du vill kunna koppla in fler enheter än vad det finns plats för i Proton-stärkaren (och alltså använda även en del av HK´s ingångar) måste du alltså koppla tape out till din HK, men du kan givetvis välja vilken linjeingång som helst. Ska du koppla in ett kassettdäck så är det lämpligast att göra det på HK´n eftersom du redan använder tape out på Proton. Och i så fall är det smartast att ta tex AUX som ingång på HK´n för signalen från tape out på Proton.
Låter krångligare än vad det är. Om du berättar i klartext vilka signalkällor du ska koppla till din anläggning och även berättar vilka in- och utgångar Proton resp HK har så kan jag skissa ett kopplingsschema åt dig.
Eller så öppnar du en pilsner och spenderar lördag em till att koppla lite på egen hand
/ B