Att lyssna med hörlurar - utan hörlursuttag

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Att lyssna med hörlurar - utan hörlursuttag

Inläggav Bill50x » 2008-06-13 11:37

Lite förbluffat upptäckte jag en sen afton att varken mitt försteg eller slutsteg har ett hörlursuttag. Men jag har fått tipset att koppla hörlurarna direkt till pre-out och att det ska låta alldeles utmärkt.

Frågan är nu, viss det någon generell risk för missanpassning impedansmässigt eller på annat sätt? De använda hörlurarna är Sennheiser HD650.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-06-13 13:51

Visst finns det en klar risk för missanpassning. Om luren har låg impedans och utgången inte gillar det, är det ju kört.

I detta fall håller väl dina lurar en hög impedans, 300 Ohm eller så, och då krävs kanske mera spänningssving. Missanpassning brukar förstås höras.... Har du testat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-13 14:01

RogerGustavsson skrev:Visst finns det en klar risk för missanpassning. Om luren har låg impedans och utgången inte gillar det, är det ju kört.

I detta fall håller väl dina lurar en hög impedans, 300 Ohm eller så, och då krävs kanske mera spänningssving. Missanpassning brukar förstås höras.... Har du testat?

Inte ännu, ska så fort jag hinner och det blir väl på söndag em.

Försteget är ett Linn Kairn Pro och såvitt jag vet är det konstruerat för att orka med tex tre slutsteg och långa kablar. Om det har med saken att göra vet jag inte. Det märkliga är att i de tekniska data som presenteras av Linn själva så specas varenda in- och utgång - utom pre-out!

Men du har rätt, att lyssna är väl ett säkert tips :-) Jag vet ju hur lurarna ska låta och det är väl knappast någon risk att jag bränner något i försteget, eller?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-14 18:31

... Eller så köper du en hörlursförstärkare för ca. 1000 sek och sätter mellan för- och slutsteg. No more worries. :-)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-06-18 23:51

En pre-out har säkert kortslutningsskydd i form av ca 100 ohm impedans. Dvs inget kommer att gå sönder om du kopplar in hörlurarna där.
Problemet är nog drivkraften och möjligen spänningssvinget. Det bör låta ut hörlurarna, men det kommer nog inte låta av högsta HiFi-kvalitet.

Har du A och B utgångar för högtalarna? (I så fall gör det att spänningsdela ner effekten för att driva hörlurarna via en högtalarutgång).
Bäst ljud får du om du köper till en separat hörlursförstärkare och koplar in på t.ex. tape-out. Eller så bygger du en buffert-krets och kopplar pre-out till den (dvs i princip bara impedansanpassning).

Användarvisningsbild
dejo08

Inläggav dejo08 » 2008-07-12 00:42

Det här har jag ett hyfsat tips på.
I High fidelity fanns en bra beskrivning som gick ut på att man kopplar direkt på slutstegets utgång.
Man har 1 ohm mellan signal och jord och 7-8 ohm i serie. Hörluren blir då kopplad över ca 8 ohm (slutstegets last).
Har inte koll på vilket nummer men ska försöka ta reda på det.

Låter alldeles förträffligt för övrigt.

MVH

/PJ

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-12 01:16

dejo08 skrev:Det här har jag ett hyfsat tips på.
I High fidelity fanns en bra beskrivning som gick ut på att man kopplar direkt på slutstegets utgång.
Man har 1 ohm mellan signal och jord och 7-8 ohm i serie. Hörluren blir då kopplad över ca 8 ohm (slutstegets last).
Har inte koll på vilket nummer men ska försöka ta reda på det.

Låter alldeles förträffligt för övrigt.

MVH

/PJ

Hmmm det behövs effekttåliga motstånd då antar jag :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-12 12:52

Jag har faktiskt för mig att hörlursutgången i flera Linnprodukter, t.ex. min Classik, helt enkelt är kopplad direkt till linjesteget. Det medför att det är svårt att spela riktigt högt och det blir väl lite problems om man har alltför trögdrivna lurar, men fungerar gör det och det borde väl inte vara alltför stor skillnad på förstegsdelen i en Classik och en Kairn kan man tycka.

Återgå till Teknikforum