Moderator: Redaktörer
celef skrev:vid närfältsmätning syns inte baffelsteget, om jag då skarvar vid säg 300hz så blir tonkurvan fel därunder, hur gör jag rätt?
Naqref™ skrev:Hmm går ju inte säga att man ska skarva vid den och den frekvensen. Det beror ju på vilken baffelstorlek och vilka möjligheter man har till att mäta. Men förenklat så ska man mäta i fjärrfältet (det kan dock vara så nära som 50cm om det är en liten högtalare) för att få med baffelsteget och mäta så långt ner att det har planat ut (det kan man kolla i Edge) och under det så skarvar man ihop med en närfältsmätning av bas och eventuell port.
Linnar skrev:celef skrev:vid närfältsmätning syns inte baffelsteget, om jag då skarvar vid säg 300hz så blir tonkurvan fel därunder, hur gör jag rätt?
På min hemsida delen som handlar om Speaker Workshop finns en beskrivning hur man skarvar närfält med vanlig mätning.
http://www.kensonpro.com/ljudatergivnin ... manual.htm
Läs under punkt 2.5
celef skrev:Linnar skrev:celef skrev:vid närfältsmätning syns inte baffelsteget, om jag då skarvar vid säg 300hz så blir tonkurvan fel därunder, hur gör jag rätt?
På min hemsida delen som handlar om Speaker Workshop finns en beskrivning hur man skarvar närfält med vanlig mätning.
http://www.kensonpro.com/ljudatergivnin ... manual.htm
Läs under punkt 2.5
jag letade utan att riktigt hitta

celef skrev:vid närfältsmätning syns inte baffelsteget, om jag då skarvar vid säg 300hz så blir tonkurvan fel därunder, hur gör jag rätt?
celef skrev:nu tror jag inte riktigt att jag hänger med linnar,
menar du att jag mäter i fjärrfält och skarvar med närfältsmätningen rakt av vid lägsta tillförlitliga frekvens, som delvis är beroende på tidsfönstrets storlek, vid 565hz i ditt exempel
missar jag inte då baffelsteget?
Mät i fjärrfält (gärna ground plane utomhus) + närfält.
OBS! Ground plane adderar 6 dB.
Skala om närfält till fjärrfält.
Skarva där kurvorna krockar.
Justera avrullningar.
Beräkna fas.
Lätt som en plätt men det kan bli en liten knyck i kurvan där man skarvar.
Jag har inte läst tråden från början men jag gissar att "baffelsteget" finns med i mätningen för det övre registret. Om diffraktionen ligger så lågt att det ligger i närfältämätningens frekvens kommer diffraktionens exakta utseende bli svår att återgen då en sådan mätning måste göras på avstånd, alltså en mätning med mycket osäkerhet gällande exaktheten.
Jag skulle vilja säga att det är tidsförstrets längd som avgör var det kan skarvas. Normalt skarvar jag själv ofta runt 300 Hz. Baffelsteget har inte med saken att göra,
men för att se baffelsteget så måste man hålla ett avstånd av mer än 2 baffelbredder enligt detta forum
celef skrev:så du menar att skarva fjärrfältsmätningen med en simulering, det låter lite chansartat, jag menar att mina simuleringar tenderar att inte riktigt stämma med verkligheten så då blir det lite mycket fel
För att få ett påtagbart batffelstöd måste baffeln vara någorlunda stor.
celef skrev:man kan exportera responser i edge men jag har inget program som stöder formatet, kanske ska man försöka muta svante att byta det exporterade filformatet till typ clio-format som alla program stöder
Linnar skrev:Muta Svante?
Vi skulle kanske samla ihop till em manifestation "Mätningar skalla standardformat till alla", typ...
Hehe... Ni får väl göra ett gruppköp
Något jag skulle vara intresserad av att gruppköpa är en T/S-mätningsfunktion via ljudkortet ut-/ingångar...
Någon annan som vill ha en sådan, eller är det ingen bra idé att försöka mäta så?
celef skrev:Hehe... Ni får väl göra ett gruppköp
jag vet inte vad det betyder men jag är på![]()
Bara skoj, det är inte en fråga om pengar utan tid och ork.
Den funktionen hittar då inte jag i ARTA; var ska man leta?
Dessutom vore det skoj att ha den i det annars så kompletta Basta!.
Svante skrev:celef skrev:Hehe... Ni får väl göra ett gruppköp
jag vet inte vad det betyder men jag är på![]()
Bara skoj, det är inte en fråga om pengar utan tid och ork.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster