Hemmabioreciever som försteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krellmaster

Hemmabioreciever som försteg

Inläggav krellmaster » 2008-06-25 11:19

Kanske dum fråga MEN när jag gick på yrkeskola i början på 70-talet för att bli radio/TV-reparatör (har aldrig jobbat som sådan) så fick vi lära oss att det var en DÖDSsynd att köra en trissastärkare obelastad. Däremot gick det bra med rörstärkare för dom har utgångstrafo.

Till frågan då. Om man kör en hemmabioreciever som försteg kopplas då recieverns slutsteg ur automatiskt? Ska det göras manuellt i nån meny?

Jag har en Denon AVR 2307 som jag är mycket nöjd med å därför har jag hittills fegat med att koppla på ett externt slusteg eftersom jag inte vill riskera att den pajar. I manualen står ingenting annat än att det går att koppla på ett slutsteg å jag hittar inget i nån meny.

Har visserligen bara ett 30W slutsteg men är nyfiken på att testa, man vet ju aldrig om man skulle ramla över ett NAD 208 till hyffsat pris.....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-25 11:25

På min 1802 har jag två knappar på framsidan Speaker A / Speaker B. Klickar jag ur dem båda så ingen av dem lyser så är slutstegen urkopplade.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Hemmabioreciever som försteg

Inläggav Naqref » 2008-06-25 11:33

krellmaster skrev:1. Kanske dum fråga MEN när jag gick på yrkeskola i början på 70-talet för att bli radio/TV-reparatör (har aldrig jobbat som sådan) så fick vi lära oss att det var en DÖDSsynd att köra en trissastärkare obelastad. Däremot gick det bra med rörstärkare för dom har utgångstrafo.

2. Till frågan då. Om man kör en hemmabioreciever som försteg kopplas då recieverns slutsteg ur automatiskt? Ska det göras manuellt i nån meny?

Jag har en Denon AVR 2307 som jag är mycket nöjd med å därför har jag hittills fegat med att koppla på ett externt slusteg eftersom jag inte vill riskera att den pajar. I manualen står ingenting annat än att det går att koppla på ett slutsteg å jag hittar inget i nån meny.

Har visserligen bara ett 30W slutsteg men är nyfiken på att testa, man vet ju aldrig om man skulle ramla över ett NAD 208 till hyffsat pris.....

1. Vanligen är det tvärtom. En rörstärkares last transformeras genom trafon och har den ingen last så 'återger' trafon bara det. Men vad viktigare är att återkopplingen kan sluta fungera (för den baserar sig på lasförhållandet) i en rörstärkare. Trissestärkare är det inte lika givet och dessutom brukar man sätta zobellänkar som gör att det inte blir ett problem.

2. Slutstegen går nog parallellt men det är inget problem. Hade det varit ett problem så hade det synts hos alla som kör sina recievrar i tvåkanal. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-06-25 11:35

Jag har kört externa steg till en mängd olika recievers i många år.
Inte stött på patrull hittils.
Om det vore någon fara så skulle dom väl inte sätta dit lågnivåutgångar.

Och på en del kan man välja bort A eller B .. på en del kan man det inte.
Om det inte går så får man väl anta att det sker per automatik.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2008-06-25 12:22

Knapparna Speakers A/B lokaliserade via en bild på Denons hemsida så då är väl det problemet löst. Ska testa när jag kommer hem......

Nagref: Det var mina lärare som påstod att så var fallet men dom levde kvar i 50-talet. Dom är väl minst i 90 årsåldern nu om dom lever.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-06-25 14:18

Undrar om det inte bara är utgångsreläerna som man slår av med A/B-knapparna på Denonframsidan. Min 2105:a går rätt varm fast jag har slagit av på framsidan och bara kör den som försteg.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-06-25 14:33

Jag har inte kört mitt 2307 med annat än extern slutsteg än så länge.

Min tanke när jag köpte det var att bara ha det som försteg och kroka
på ett par externa slutsteg efter behov.

Är det något bra driv på de interna stegen?

// karneolen
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-06-25 23:22

Jag skulle tro att Erol har rätt att det inte kopplar ur slutstegen, främst för att det är enklare (dvs billigare) att konstruera på det viset. Det bör dock vara skyddade så att de inte tar skada om man kör utan last. Zobel-lasten skall hindra att självsvängning uppstår.
Ur miljö/elförbrukningssynpunkt är det förståss illa att inte koppla ur icke använda slutsteg, men jag tror att konsumenterna är för dåligt pålästa för att ställa krav på sådanna saker. Det enda som anses viktigt att bråka om verkar vara standby-förbrukningen, och nu pratar vi ON-läge fast icke använda delar, dvs något helt annant.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2008-07-03 15:55

Jaha då har jag testat 2307:an som försteg då å kom fram till att ska det va nån vits med ett sånt arrangemang så ska slutsteget va kraftigare än min 30 wattare. 2307:an lät betydligt bättre som den är, å det var ju trevligt :), å kanske inte helt oväntat.

Den är ju på 100W så den fyller eg mitt behov av dynamiksving eftersom jag bor i lägenhet. Det är klart att det vore trevligt med en NAD 208 men det känns inte som nåt måste för att erhålla god återgivning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-09 11:02

Jag kör ofta min 3802 i olika mix av interna och externa steg - det funkar utmärkt att driva utan last på högtalaranslutningarna.

Betr värmeutvecklingen så är väl Denon kända för att alstra ordentligt med värme, oavsett om slutstegen jobbar eller ej. Ibland "glömmer" jag förstärkaren på över natten och då är den duktigt varm fast den stått tyst hela natten. Dessbättre verkar den tåla värmen bra - jag har aldrigt upplevt att den lagt av eller tagit paus pga överhettning.

Slutligen lite om effektbehov. Jag har aldrig mätt hur mycket effekt jag kramar ur min förstärkare, men har känslan av att det oftast finns rejäla marginaler till maxuttag vid normal avlyssning (ca 85dB vid lyssningsplats) och det är rätt starkt! Behov av externa slutsteg torde mao inte finnas förrän man verkligen tänker skada hörseln eller störa grannarna i huset bredvid (villaboende!).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-07-09 12:47

På tal om A/B omkopplare. Min gamla burk, en Sony STR DB940 QS provade jag att använda som försteg en gång, men när jag vred omkopplaren till off så tystande även utgångarna till försteget.
Brydde mig inte om att plöja den feta manualen utan den fick stå i läge A, det tog den ingen skada av.
Att det sen lät som skit gjorde att den idén avveklades fortare än kvikt.

Återgå till Teknikforum