Gunga ett hus med ljud?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Gunga ett hus med ljud?

Inläggav David_A » 2008-06-29 22:09

Nog för att ljudtryck kan skaka rutor och interiör, men här påstår man att hela huset gungade av ljudet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2788761.ab

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-29 22:22

Ja något måste var mycket fel i konstruktionen av det huset eller marken under det.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-29 22:25

Enligt både räddningstjänsten och fastighetsförvaltaren vid företaget Dalecarlia Fastigheter beror problemen sannolikt på ljudvågorna från spelningen.

Ljudet var inte speciellt högt, men fastigheten ligger rakt i vägen för ljudvågorna från de två scenerna. Speciellt övre delen av huset ligger exponerat från scenen på Stationsgatan.

Knappast. Det måste till låga frekvenser om nåt så stort ska gunga nämnvärt. Under 1-2 Hz skulle jag gissa. Då verkar det mycket troligare att hela publiken hoppade i takt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-30 08:52

För dålig grund för själva konstruktíonen av huset. Man gör markprov innan man bygger, fast ljudvibrationer var det nog ingen som tänkte på. I Nya zeeland har man en teknik där man använder sig av dubbla grundsulor och gummidämpning däremellan, vilket gör att husen klarar av väldigt mycket vibrationer utan att det tar skada.

Fast sedan låter det konstigt att de verkligen fått tillstånd och spela så centralt. Vanligtvis räcker det med att en pensionär inte kan sova så blir det inga fler konserter.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-06-30 21:21

Jag har varit med om ladugolv som sviktat uppåt fem centimeter när folk dansat polska. Ljudkällan förutom fötterna har ibland varit en ensam fiol. En sådan ger mycket lite energi under 200Hz och är inte särkilt ljudstark däröver heller...
En storfolkmassa som hoppar och skuttar ska aldrig underskattas, särskilt inte om de gör övningarna synkront och rytmen dessutom hamnar i resonans med golvet!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2008-06-30 21:48

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2008-06-30 22:36

Huset ligger ganska så precis ett stenkast ifrån järnvägen. Har bott i ett hus 150-200m därifrån och det svajar rätt ordentligt när tågen med virke som ska till pappersbruket åker förbi.

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-07-01 12:03

Säg att tio tusen personer som i snitt väger 75 kg står och hoppar i takt, det motsvarar en klump på 750 ton som dunkar mot marken. Tror inte att ett PA kan leverera i närheten så mycket energi.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-01 12:09

RogerJoensson skrev:En storfolkmassa som hoppar och skuttar ska aldrig underskattas, särskilt inte om de gör övningarna synkront och rytmen dessutom hamnar i resonans med golvet!

Kan man få alla kineser att hoppa samtidigt och med frekvensen lika med den tid det tar för vibrationen att färdas ett varv runt jorden så skulle jorden till slut kastas ur sin bana... (har jag läst någonstans, det är ingen egen beräkning)

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-07-17 00:27

Var det inte nån gubbe som för länge sedan gick och spelade klarinett eller dragbasun och som fick väggar att rasa samman. Josef, Jeremias eller Joel eller nåt sånt hette han. Eller blandar jag ihop det med trojanska hästen?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum