Filler-tweeter och energikurva

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Filler-tweeter och energikurva

Inläggav Jocke » 2008-07-02 11:35

Citaten är hämtade från en annan tråd och jag tycker ämnet kan vara värt en egen tråd!

IngOehman skrev:...Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget (som inte har en stigande tonkurva mot högre frekvenser) falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt hörs, och kan ge lite sådana där vintage-vibbar i klangiga rum ...

peetwa skrev:Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).

Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.

Fast liknande och liknande... Det finns några likheter. ;)

Vh, iö

peetwa skrev:Jag funderade lite och kom fram till att Ing. Öhman syftar på "påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter".

Det förekommer ibland att man ser högtalare med en extra diskant på baksidan, ofta kallad filler- eller ambience-tweeter. Det finns säkert också andra namn på den. Rätt utformat och placerat borde ju en sådan här lösning kunna råda bot på en fallande energikurva. Känner någon av er till mer om detta?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 22:12

är det inte en fallande energikurva man vill ha, en högtalare med rät energikurva lär låta jätteljust, eller?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-07 23:22

Vad som är idealiskt kan jag inte uttala mig om. Däremot ökar ju direktiviteten hos ett element stigande frekvens och därmed fallande energikurva även om direktljudet on axis är "rakt".

/J

Återgå till Teknikforum