FLAC och virus

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

FLAC och virus

Inläggav Tumme » 2008-07-04 15:51

Mitt virusprogram AVG säger att den har hittat ett virus i filen "C:\program Files\FLAC\uninstall.exe"
Threat name: Virus identified Worm/Generic.IMQ detected on open.

Någon som vet vad det är?. Jag har ju kört med FLAC och AVG ett bra tag och det har ju funkat. Ska jag välja Heal eller move to vault är lite orolig att hela FLAC samlingen skall bli obrukbar

Försökte söka på AVG hemsida som dom länkar till och skriva in Worm/Generic.IMQ men den hittar inget med det namnet.

Jag har för mig att jag läst någonstans att det var någon brist med FLAC så att man kunde komma åt filer bakvägen eller något. Men jag är för dålig på datorer för att förstå.

Thomas

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-04 16:09

mm, får samma sak... Flac+AVG.
Tror inte det är nån fara, AVG har nog strulat till det med dom senaste uppdateringarna.
"Jag har spelat över alldeles för mycket" - Jean-Claude Van Damme

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-04 17:08

Nyaste AVG tycker lite allt möjligt är virus tyvärr =/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: FLAC och virus

Inläggav Bill50x » 2008-07-04 18:15

Tumme skrev:... Ska jag välja Heal eller move to vault är lite orolig att hela FLAC samlingen skall bli obrukbar

Ingen risk. Din flac-samling är vad den är, behöver du installera ett annat program (codec) för att lyssna på dessa filer så spelar det ingen roll. För övrigt verkar det vara något i avinstallationsfilen för flac-programmet som AVG hakar upp sig på. Att ta bort den filen betyder bara att du måste använda Windows eget avinstallationsprogram om du vill avinstallera flac-programmet.

Vilket program är det förresten? Tankat hem från http://flac.sourceforge.net/? Det är helt OK enligt mitt antivirusprogram.

/ B

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-04 18:53

Bill50x skrev:
Tumme skrev:... Ska jag välja Heal eller move to vault är lite orolig att hela FLAC samlingen skall bli obrukbar

Ingen risk. Din flac-samling är vad den är, behöver du installera ett annat program (codec) för att lyssna på dessa filer så spelar det ingen roll. För övrigt verkar det vara något i avinstallationsfilen för flac-programmet som AVG hakar upp sig på. Att ta bort den filen betyder bara att du måste använda Windows eget avinstallationsprogram om du vill avinstallera flac-programmet.

Vilket program är det förresten? Tankat hem från http://flac.sourceforge.net/? Det är helt OK enligt mitt antivirusprogram.

/ B

Ingen aning vad det är för program om det inte kom med när jag laddade ner FLAC första gången. Det kan vara så att kompisen laddade ner det så att jag kan lyssna på FLAC i windows media player men jag är inte säker.

Thomas

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-04 20:58

Tumme skrev:Vilket program är det förresten? Tankat hem från http://flac.sourceforge.net/? Det är helt OK enligt mitt antivirusprogram.

/ B

Ingen aning vad det är för program om det inte kom med när jag laddade ner FLAC första gången. Det kan vara så att kompisen laddade ner det så att jag kan lyssna på FLAC i windows media player men jag är inte säker.[/quote]

Inga program följer med om man laddar hem en flac-fil. Troligen har din kompis fixat en plug-in till Media Player. Och den kan du använda helt riskfritt.

/ B

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2008-07-04 22:06

jag fick precis samma meddelande, jag litar inte helt på AVG

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-07-05 12:28

uninstall.exe kan du strunta i, den påverkar ingenting (om du inte vill ta bort det hela, då används den).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-07-05 16:54

Tack för hjälpen alla

Jag valde att ignorera det AVG hittade och det har ju funkat idag.

Thomas

Återgå till Teknikforum