Fattar inte så så mycket... men skulle någon kunna förklara på sv vad detta betyder? Haversine?
http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=3369
T
Moderator: Redaktörer
Jag skickade nämligen det Neutron skrev. Här är svaretJNeutron som han heter, verkar rätt insatt. Han har också påpekat de fel som Jenving har på sin hemsida, bl a förklaringar kring skin effekt och induktans som är helt felaktiga av Supra...Har själv inte kunskap att bedöma detta.
T
Mats,
...tja, en del är rätt men annat kan vara antingen fel eller rätt eftersom jag inte vet. Men, i det stora hela är det som alltid att lösryckta sanningar inte alltid ger den rätta helhetssanningen.
I brevlådan kom idag en mailing från anti-demonstranter mot oljekraftverket i Stenungsund: "Utsäppet på 160 ton/år innehåller cancerogena ämnen."
Jaha, hur mycket då? 0,001 promille?
Det är riktigt att skin-effekten inte är någon induktans, den är resistiv och saknar reaktiv komponent. Att den skulle minska ledarens egeninduktans visste jag inte, men det kanske går att räkna ut. Men ledarens egeninduktans är ju så liten jämfört med loopinduktansen. Skineffekten är förvisso också liten men vi fokuserar den dynamiska delen, dvs själva varierandet med frekvensvariationerna i en musiksignal.
Tittar man på skin-formeln så ser man att resistiviteten väger lika mycket som frekvensen. Tenn har betydligt högre resistivitet.
Själva ply-konceptet, dvs sandwich-konstruktionen, avser att minska just loopinduktansen.
Att det skulle vara fel på våra mätningar, menar jag är bs-snack.
Diskussionerna går ständigt i vågor på nätet, och det går inte att engagera sig i det, för då skulle vi inte få något gjort här på företaget.
Hälsningar
Tommy
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster