Teorier runt nätkablar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Teorier runt nätkablar...

Inläggav Thomas_A » 2004-04-02 20:59

Fattar inte så så mycket... men skulle någon kunna förklara på sv vad detta betyder? Haversine?

http://forums.audioreview.com/showthread.php?t=3369

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-02 22:25

Det visste inte jag heller, men google lärde mig att:

http://mathworld.wolfram.com/Haversine.html

och då klarnade ju allt fullständigt. Ehh... Nja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-02 23:47

Har för mig att farsan nämnt att han använde det inom sfärisk trigonometri....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-04-03 07:37

Tips, i all välmening:
Teknikforum
Hur funkar tekniken bakom bra hifi?
Redaktörer Naqref, Redaktörer

:twisted:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-03 08:07

Hotspur,

jag funderade på teknikforumdelen...men om det är så att nätkablar/IC påverkar ljudet och kan förklaras så är det något nytt för mig och för många. Allmänt intresse alltså...
T

T

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-03 08:17

Korståget fortsätter... 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-03 09:15

Patrik f, du tycker alltså att Faktiskt.se skall fortsätta korståget mot bättre nätkablar!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-04-03 11:28

Jenving som på något sätt är en respekterad man för de flesta hifi-nötter. Undrar vad han säger om mätmässiga förändringar av strömkablar. Borde väl ligga någon form av vetenskapligt arbete bakom t.ex Lorad tycker man ju. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 11:40

Kablar är väl inte teknik utan religion? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-03 12:23

JNeutron som han heter, verkar rätt insatt. Han har också påpekat de fel som Jenving har på sin hemsida, bl a förklaringar kring skin effekt och induktans som är helt felaktiga av Supra...Har själv inte kunskap att bedöma detta.

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-03 13:27

Har han rätt då, Thomas?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-04-03 13:42

Mats,

du kan väl bedöma själv?

http://forums.audioreview.com/showthrea ... 858&page=2

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 15:47

Jo man kan vara väldigt kunnig om kablars induktanser och kapacitanser och man kan hitta skillnader mellan kablar genom att mäta på dem. Men om man inte i slutändan räknar om dessa L och C till nivå så är det lätt att tappa fotfästet. Visst kan det verka mycket värre med 0.57 uH per meter än 0.40. Men har man lyssnat på ett diskantfall på 0.1 dB vid 20 kHz så förstår man att det där gör inte så mycket. Och har man insett att en diskanthögtalare har en talspoleinduktans på 100 uH så förstår man att 4 uH extra nog inte gör så mycket heller.
Enda gången jag trott på att en audiokabel varit dålig var i en tråd nyligen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2397
Sen förstås, har man jordloopar eller glappkontakt så blir det ju aldrig bra, men det är liksom en annan femma.

Men nu ska Svante hålla tyst. Kanske skulle det här ha varit på teknikavdelningen i alla fall.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-03 20:23

Hej!

A* håller helt klart med S :D! Håll ej tyst S! Prata (skriv) istället gärna merA*!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-04-17 09:47

Hej här svarar Jenving på detta
JNeutron som han heter, verkar rätt insatt. Han har också påpekat de fel som Jenving har på sin hemsida, bl a förklaringar kring skin effekt och induktans som är helt felaktiga av Supra...Har själv inte kunskap att bedöma detta.

T
Jag skickade nämligen det Neutron skrev. Här är svaret

Mats,

...tja, en del är rätt men annat kan vara antingen fel eller rätt eftersom jag inte vet. Men, i det stora hela är det som alltid att lösryckta sanningar inte alltid ger den rätta helhetssanningen.

I brevlådan kom idag en mailing från anti-demonstranter mot oljekraftverket i Stenungsund: "Utsäppet på 160 ton/år innehåller cancerogena ämnen."

Jaha, hur mycket då? 0,001 promille?

Det är riktigt att skin-effekten inte är någon induktans, den är resistiv och saknar reaktiv komponent. Att den skulle minska ledarens egeninduktans visste jag inte, men det kanske går att räkna ut. Men ledarens egeninduktans är ju så liten jämfört med loopinduktansen. Skineffekten är förvisso också liten men vi fokuserar den dynamiska delen, dvs själva varierandet med frekvensvariationerna i en musiksignal.
Tittar man på skin-formeln så ser man att resistiviteten väger lika mycket som frekvensen. Tenn har betydligt högre resistivitet.
Själva ply-konceptet, dvs sandwich-konstruktionen, avser att minska just loopinduktansen.
Att det skulle vara fel på våra mätningar, menar jag är bs-snack.

Diskussionerna går ständigt i vågor på nätet, och det går inte att engagera sig i det, för då skulle vi inte få något gjort här på företaget.

Hälsningar
Tommy

Återgå till Teknikforum