Ojordade uttag

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Ojordade uttag

Inläggav philip » 2008-07-19 17:18

Hej i sommaren,

jag har ett lab1000 slutsteg som jag tog hem för att testa. Steget plockar upp radio och grejor och när jag kollade så står det på baksidan "must be grounded".
jag bor i en gamal lägenhet med ojordade utag, hur gör jag då?

kan jag dra en sladd mellan jord och ett element tex?

/Philip

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Ojordade uttag

Inläggav PerStromgren » 2008-07-19 18:28

philip skrev:kan jag dra en sladd mellan jord och ett element tex?

Det borde funka. Du kan ju pröva först med någon kohm, eller så, mellan elementet och förstärkarens jord, om du är försiktigt lagd.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-19 19:11

perstromgren skrev:

Det borde funka. Du kan ju pröva först med någon kohm, eller så, mellan elementet och förstärkarens jord, om du är försiktigt lagd.

TV-antennsystemet kan ha en jord.

Vattenledningen är en troligare jord än elementen.

DEet bör finnas en skyddsjord i elskåpet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-07-19 19:34

Får jag gissa så är kravet på jordning främst en elsäkerhetsfråga (så att det blir kortis istället för att chassiet blir strömförande om något lossnar/går sönder inuti).

Men du kan ju testa med jordsladd ändå, har du tur så funkar det. Tänk på att det blir rätt noga hur sladden går och hur långt den har till andra sladdar o.s.v.

Du kan nog också testa att bara lägga de signalkablar du har nu lite annorlunda, stereoparet kan gärna vara tvinnade lite runt varandra. Sen skadar det inte med kablar med bra skärm. (Om man är händig kan man löda in RF-filter i kontakterna om det nu skulle saknas i förstärkaren)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-07-20 12:44

Ja, men det är ingen god idé... man ska inte bråka med jord. :)

Är det för många uttag i rummet för att åtgärda det på riktigt vis?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2008-07-20 17:18

Det ska enligt min datortekniker inte vara tillåtet. Det får elementet att rosta på sikt. Nåt snack om galvaninska strömmar..
Fattade ingenting men det lät bra. :)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-20 19:25

norman skrev:Får jag gissa så är kravet på jordning främst en elsäkerhetsfråga (så att det blir kortis istället för att chassiet blir strömförande om något lossnar/går sönder inuti).

Men du kan ju testa med jordsladd ändå, har du tur så funkar det. Tänk på att det blir rätt noga hur sladden går och hur långt den har till andra sladdar o.s.v.

Du kan nog också testa att bara lägga de signalkablar du har nu lite annorlunda, stereoparet kan gärna vara tvinnade lite runt varandra. Sen skadar det inte med kablar med bra skärm. (Om man är händig kan man löda in RF-filter i kontakterna om det nu skulle saknas i förstärkaren)

Nä, jag tror att det snarare är en fråga om att undvika jordloopar.

Man kan prova med att koppla allt man kör med via ett och samma nät av jordade förlängningsdosor. Så att alla lådors chassin kopplas samman. Om det där sen går till en verklig jord eller ej är mindre viktigt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-07-20 21:20

philip skrev:jag bor i en gamal lägenhet med ojordade utag, hur gör jag då?
Även gamla lägenheter brukar ha jord i köket. Du kan ju testa att dra en lång skarvsladd sladd dit för att se om det fungerar. Kyl/Frys måste du ju ha och den är väl ansluten med jordad kontakt?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-21 16:48

rqu skrev:
Även gamla lägenheter brukar ha jord i köket. Du kan ju testa att dra en lång skarvsladd sladd dit för att se om det fungerar. Kyl/Frys måste du ju ha och den är väl ansluten med jordad kontakt?

Det är absolut förbjudet att dra en sladd från ett uttag i ett rum med jordade anslutningar till apparat i ett rum som har enbart ojordade uttag.

Det är dessutom ganska farligt!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-07-21 17:39

n3mmr skrev:
norman skrev:Får jag gissa så är kravet på jordning främst en elsäkerhetsfråga (så att det blir kortis istället för att chassiet blir strömförande om något lossnar/går sönder inuti).

Nä, jag tror att det snarare är en fråga om att undvika jordloopar.

Man kan prova med att koppla allt man kör med via ett och samma nät av jordade förlängningsdosor. Så att alla lådors chassin kopplas samman. Om det där sen går till en verklig jord eller ej är mindre viktigt.

japp det gjorde jag men det funkade inte men jag kom på att det var datorn som skickade ut skit i nätet på något sätt för tog jag ur trafon från laptopen så blev det tyst.

men tack alla för svar även om jag inte blev så mycket klokare 8)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-07-21 19:34

n3mmr skrev:
rqu skrev:

Det är absolut förbjudet att dra en sladd från ett uttag i ett rum med jordade anslutningar till apparat i ett rum som har enbart ojordade uttag.

Jag vet att det är "förbjudet", det var därför jag skrev testa för att se om det löste problemet. Om det skulle fungera kan man ju göra en permanent laglig koppling...

I det här fallet borde det inte vara kabel-tv:n som busar, oftast är det ju bara jordade system som det blir brum och annat skräp (just vid inkoppling av datorer). Men om du har en TV inkopplad till DVD-spelaren så kan antennjorden ge problem. Testa att dra ur antennkabeln om du har en sån inkopplad till systemet.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-07-21 19:38

n3mmr skrev:

På vilket sätt är det farligt? Vad kan hända?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-21 19:51

Dunderklumpen skrev:
n3mmr skrev:

På vilket sätt är det farligt? Vad kan hända?

Om en ojordad apparat blir kajko så att chassit blir strömförande och du vidrör den samt en jordad apparat så får du en duktig kyss då du sluter kretsen.

Om den första apparaten varit jordad så hade proppen gått.

/Peter

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2008-07-22 17:38

Philip du har inte funderat på att dra om elen så du får jordat i hela lägenheten? Du kan nöja dig med ett rum men alla uttag i rummet måste bytas av samma anledning som du inte får dra in en förlängningskabel.
Det är ju rätt bra för datorer, monitorer och annat ochså.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-07-22 19:38

rqu skrev:
n3mmr skrev:
rqu skrev:

Jag vet att det är "förbjudet", det var därför jag skrev testa för att se om det löste problemet. Om det skulle fungera kan man ju göra en permanent laglig koppling...

I det här fallet borde det inte vara kabel-tv:n som busar, oftast är det ju bara jordade system som det blir brum och annat skräp (just vid inkoppling av datorer). Men om du har en TV inkopplad till DVD-spelaren så kan antennjorden ge problem. Testa att dra ur antennkabeln om du har en sån inkopplad till systemet.

Du kan ju utan fara dra in en tjock kabel, typ Elbjörns byggplatslådor, samtidigt som du kopplar ur all annan el i rummet.

Annars vet du inte så där hundra att det du ser är representativt

Om du tar ur ALLA säkringar till ickejordade uttag, ev inkl lampor, i ett rum så är det sen OK att dra in ett skåp från annat rum.
I det läget får du dessutom en korrekt provning av det du vill veta!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-07-23 11:31

Challe skrev:Philip du har inte funderat på att dra om elen så du får jordat i hela lägenheten? Du kan nöja dig med ett rum men alla uttag i rummet måste bytas av samma anledning som du inte får dra in en förlängningskabel.
Det är ju rätt bra för datorer, monitorer och annat ochså.

nä faktiskt inte, för det är en hyreslägenhet och nu har jag bytt slutsteg så vi får se.

Tack alla för input!

Användarvisningsbild
henlon

Inläggav henlon » 2008-07-23 22:14

n3mmr skrev:
rqu skrev:
n3mmr skrev:
rqu skrev:

Du kan ju utan fara dra in en tjock kabel, typ Elbjörns byggplatslådor, samtidigt som du kopplar ur all annan el i rummet.

Annars vet du inte så där hundra att det du ser är representativt

Om du tar ur ALLA säkringar till ickejordade uttag, ev inkl lampor, i ett rum så är det sen OK att dra in ett skåp från annat rum.
I det läget får du dessutom en korrekt provning av det du vill veta!

Om du nu har ett rum med bara ojordade uttag och sedan har en elapparat med metallhölje som av någon anledning blir strömförande och du samtidigt står på ett isolerat underlag så händer per definition ingenting.
Om du samtidigt ansluter en annan elapparat med jordat metallhölje från ett annat skyddsjordat eluttag så skall man förstås inte ta i de båda elapparaterna samtidigt.
Att detta skulle vara förbjudet har jag svårt att förstå.
Innebär det då att det skulle vara förbud att ha en vattenradioator i samma rum.
Resultatet blir ju det samma om du på ett isolerat underlag lägger handen på den trasiga elapparaten och vattenradiatorn.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-07-27 23:51

Henlon: Om du samtidigt ansluter en annan elapparat med jordat metallhölje från ett annat skyddsjordat eluttag så skall man förstås inte ta i de båda elapparaterna samtidigt.
Att detta skulle vara förbjudet har jag svårt att förstå.
Innebär det då att det skulle vara förbud att ha en vattenradioator i samma rum.
Resultatet blir ju det samma om du på ett isolerat underlag lägger handen på den trasiga elapparaten och vattenradiatorn.

Nja, olika saker har olika hög risk, och en viss nivå har man lagt nu gällande regler för elinstallationer på. Den säger bl.a. att man inte får blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

Ett normalt element har t.ex. ett lack-skikt (normalt vitt) som är isolerande. Givetvis är det inte helt säkert, t.ex. kan ett gamalt element ha lite avskavd lack. Risken jämfört med en jordad apparat är dock betydligt mindre.
Jämför även vilka praktiska konsekvenser det blir av att förbjuda vattenburna element så inser man snabbt varför man valt den nuvarande nivån på elsäkerhet.

Ämnet har dock behandlats relativt utförligt tidigare, så i vanlig ordning rekommenderas sökfunktionen.
Se specifikt denna tråd.

Återgå till Teknikforum