Dedikerad strömmating

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

linntok

Dedikerad strömmating

Inläggav linntok » 2004-04-10 23:49

Hej!

Har ni provat att dra en dedikerad strömkabel till stereon? Alltså, dra en jordad kabel från en ledig separat säkring i proppskåpet och endast driva stereon med denna.

Erfarheter? Tips? Förrutom att det är farligt och att man måste vara behörig för att installera sånt där.

Det borde väl minska störningar och därmed ge bättre "tystnad" i musiken? Eller?

Och, ponera att man har en anlägging som drar 2,2 kw vid maxeffekt. Måste man då inte egentligen mata den med minst en dedikerad 10 A för att inte strömförsörjningen ska bli en flaskhals?

Jag tänkte testa detta med en EKK med jordbiledare (30 m LoRad...hmm..... 8O nja...), teoretiskt fungerar denna som en skärmad nätkabel. Vad tror ni om detta?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-11 00:01

Vågar påstå att 220-matningen inte utgör något problem i majoriteten av våra bostäder 8) Jag har superstyvt elnät hemma, men det beror ingalunda på ledningarna i min lägenhet, utan på att jag bor nära trafo-stationen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-11 00:32

Har du en anläggning som drar 2,2kW så har du en mäkta stor anläggning :lol:

Det är väl 230/240 överallt nu dessutom?

Sedan skulle jag inte hävda att det är farligt att dra ny ström till stereon. Det är minst lika farligt att köra bil, om man inte vet hur man gör.
Common sense is not that common.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-11 01:09

Morello vi som bor i stora städer har nog inga problem med strömmen. Det handlar egentligen om att lägga ljudanläggningen på en fas som inte belastas av några ström slukande maskiner t.ex kyl, frys & äggkokare. :)

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-11 12:02

Nagrania har förstått min fråga rätt. Det är inte bara effekt jag är ute efter utan också att effekten borde bli "jämnare" och kanske "renare"????

Jag har mellan 220-227 V i vägguttaget.

dawen: Om du hade fyra stycken Nad 208, vad skulle din anläggning kräva i maxeffekt? De sägs ge 400 w eller hur? 4 x 400 w = 1600 w. Värme- och ledningsförluster hmmm... ska vi säga 50 %? 3200 w blir det i såfall, eller hur räknar Nad? :lol:
Senast redigerad av linntok 2004-04-11 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-04-11 12:05

Med tanke på att både min och lindvalls anläggning går lite upp o ner i ljudkvalitet (samtidigt) så misstänker jag att 'dålig' ström har påverkan. Hade varit mycket intressant att testa en riktigt bra strömförsöjningsdel för att verkligen fastställa att så är fallet. Kan ju vara andra faktorer oxo.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-11 12:23

Hej!

Då jag har märkt att det finns en hel del besökare på detta forum med imponerande tekniska kunskaper kanske jag ska ställa min fråga så här:

Hur mäter man om nätspänningen är lämplig för hifi? Och vad kan man göra för att förbättra den?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-04-11 12:39

Som jag förstått det så är ocilloskop (hur stavas det?) det enda rätta att läsa av med. Hur man 'mäter' dålig ströms påverkarn/icke påverkan på Hifi har jag dock inte en aning om. Morello? ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-11 13:02

Ranefjord skrev:Som jag förstått det så är ocilloskop (hur stavas det?) det enda rätta att läsa av med. Hur man 'mäter' dålig ströms påverkarn/icke påverkan på Hifi har jag dock inte en aning om. Morello? ;)

Oscilloskop :wink: eller möjligtvis bara "skåp" 8) En god vän och kollega brukar säga så här: "Utan skåp är man blind" 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-11 14:11

linntok skrev:dawen: Om du hade fyra stycken Nad 208, vad skulle din anläggning kräva i maxeffekt? De sägs ge 400 w eller hur? 4 x 400 w = 1600 w. Värme- och ledningsförluster hmmm... ska vi säga 50 %? 3200 w blir det i såfall, eller hur räknar Nad? :lol:

Hade jag fyra stycken 208 skulle jag få det varmt på mitt rum! Det är nämligen mindre än 8 m^2 :wink:

De ger 2x600W dynamiskt, har jag för mig. 2x250 kontinuerligt. Men, två steg per fas är nog ganska rimligt.

Det man kan göra om man undrar är ju att man tar hem en behörig elektriker (som gärna är en kompis, så man inte blir ruinerad...) och låter honom plinta fram en till ledning in i vardagsrummet. Sen testar man. Sen bestämmer man sig.

Sen dricker man bira! 8)

Det vore ju faktiskt rätt tråkigt ifall man drog en helt ny ledning och kom på att det inte var någon skillnad alls. Sen är det självklart viktigt att man inte lägger den nya ledningen på samma fas som några strömslukande grejor, så att inte halva huset dör då man slår igång sitt steg :? Huvudsäkringar ligger ju sällan på mycket mer än 20/25A för ett helt hus, men då har man ju tre faser att spela på också.

Så, mitt tips är att testa, helt enkelt! Något som är rätt viktigt är dock att man ser till att ha en gemensam jordpunkt, så att man inte har några jordpotentialskillnader i system.

Och det är är ganska mycket gissningar, så lita inte för mycket på mig. Jag är ju bara barnet :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-11 14:19

Ranefjord skrev:Med tanke på att både min och lindvalls anläggning går lite upp o ner i ljudkvalitet (samtidigt) så misstänker jag att 'dålig' ström har påverkan. Hade varit mycket intressant att testa en riktigt bra strömförsöjningsdel för att verkligen fastställa att så är fallet. Kan ju vara andra faktorer oxo.

Kan det inte vara så att detta beror på att störnivån åker upp och ned? 8) Jag upplever själv att det låter bäst när det är riktigt tyst, vilket det är på natten 8) Öpnnar jag dörren till sovrummet, där datorn står och surrar, är det inte lika kul att lyssna längre. 8O

Bor man i stadsmiljö i en lya med konventionella två-glasrutor är bullernivån avsevärt högre dagtid än nattetid :?
-Innehar F-skattsedel-

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-11 22:40

Hej!

Tack för era synpunkter! Nu ska jag fixa mig en kabel och testa lite. Drar nog på ett par ferriter också medan jag ändå är igång.

Rapporterar resultat om jag nu kommer fram till något :) Det kommer i alla fall att kännas bättre att få bort alla lampor, tyristorer, tv:n, videon, tjejens fontän och telefonen som just nu samsas/slåss med stereon om strömmen.

Och visst är störnivåns betydelse för lyssningsupplevelsen ett elakt faktum. Det vet man inte minst om man som jag har fläktkylda grejer. Attans påfund egentligen....Drömmer om en vattenkyld subwoofer :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-11 22:43

Har man riktiga högtalare behöver man ingen subwoofer 8)

Jag var och tittade på film ikväll hos en kompis som var elektriker. Han sa att man fick temporärt ordna ett trefassuttag, om man hade lust. Om man fick ordna enfas visste han inte.

Kanske är lite enklare att göra så och kolla om det är någon skillnad innan man drar en ny matning? Sedan är det ju bara att plocka ut faserna ur trefasen, och testa om det är någon skillnad på dem.

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-11 23:11

Jag har en dedikerad säkring till nåt skumt uttag i hallen. En skotork eller en radiator gissar jag på har suttit där. Det är 2 V mer i det uttaget än i det jag använder nu faktiskt. En indikation på nåt kanske ??

Dawen: testa en sån här, bara för skoj skull vetja :wink:
http://www.audiorevolution.com/equip/linn_sizmik/

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-12 12:52

Att du har en dedikerad säkring behöver inte innebära att du är hemma. Du kanske har bastun, spisen och datorn ligger på samma fas ändå!

Som sagt är mitt tips att du trollar ut trefas ur proppskåpet, drar en dedikerad, men tillfällig, matning till stereon och sen jämför skillnaden, så slipper du dra en dedikerad matning i onödan!

Har du elektrikerkompisar?

Sedan så har jag tyvärr inte plats för några flera sånadäringa baslådor på rummet! :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-04-12 13:23

jag har dragit en dedikerad kabel till både projektorn och sterion, ingen är dock inkopplad än.......... :roll:

Kommer att bli 16A till sterion o 10A till projjen. Kabeln är EKLK 4x2.5mm2 (3x va slut så jag fick ta 4x istället) skärmad, stel som fan..........Har 11m LoRad liggande som kommer att användas från uttagen till apparaterna sen..........om det gör nån skillnad vet i tusan men de lär kännas tryggare...... 8) :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-12 20:39

Mitt tips är att du inte gör nånting själv om du inte är behörig elektriker. Det finns många bra anledningar till att man ska vara det för att få ge sig in i proppskåpet. Värsta felen begås av de som "nästan" vet hur man ska koppla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-12 20:47

Svante skrev:Mitt tips är att du inte gör nånting själv om du inte är behörig elektriker. Det finns många bra anledningar till att man ska vara det för att få ge sig in i proppskåpet. Värsta felen begås av de som "nästan" vet hur man ska koppla.

Hörde en story där en behörig elektriker råkade förväxla skyddsjord och fas, varpå en gammal dam fick sig en riktig "kyss" när hon skulle tvätta i sin nyinstallerade maskin :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-13 00:07

Har en kompis som bor i 40-årigt hus. Värden bytte till jordade uttag överallt. Gamla elkablarna var gröna efter att ha installerats medan det fortfarande var vatten i installationsrören. Han fick mycket bättre ljud och bättre TV-bild. Så att utesluta att det inte skulle kunna bli bättre av att byta av någon anledning utan att testa är väl lite ovetenskapligt.
Själv har jag elektrikerkompisar så jag funderar på att dra in Provec skärmade rör och flera separata matningar för analog och digitalgrunkor, switchat resp vanliga. Dock kommer jag inte köpa nätsladdar för 1000-tals kronor, men Hospital grade låter tilltalande för en bråkdel av vad HIFI sladdar kan kosta.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-13 08:24

Harryup: Vad är det som säger att det är något fel på den gamla kabeldragningen?

Jag utesluter inte att det kan bli bättre. Jag tycker dock att det verkar dumt att dra en dedikerad matning utan att veta att det faktiskt blir en skillnad.

Om vi nu ska vara vetenskapliga så kan vi ju avkräva linntok blindtest också :roll: :?

linntok

Inläggav linntok » 2004-04-13 12:24

Jag provade blindtest. Knöt en bandana över ögonen och fingrade runt i proppskåpet. Det kändes som om det fanns tillräckligt med ström i alla kablar där, hugaligen 8O ....Svårt att känna nån direkt skillnad dock, kanske håret reste sig lite mer när jag fingrade till vänster. :lol:

Återkommer med en rapport efter att vi (jag och min elektrikerpolare) testat detta.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-13 18:02

Notera att du måste peta på varje fas hundratolv gånger för att vi med statistisk säkerhet ska fnissa åt dig :wink:

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-13 19:11

Lysrör ska väl vara riktiga nedskräpare för elnät? Vet att man separerar belysning och utrustningens elnät i studioasammanhang iaf. Samma går väl för PA till exempel, så det kan väl vara ganska vettigt att dra en dedicerad?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-13 21:30

Harryup skrev:Har en kompis som bor i 40-årigt hus. Värden bytte till jordade uttag överallt. Gamla elkablarna var gröna efter att ha installerats medan det fortfarande var vatten i installationsrören. Han fick mycket bättre ljud och bättre TV-bild. Så att utesluta att det inte skulle kunna bli bättre av att byta av någon anledning utan att testa är väl lite ovetenskapligt.
Själv har jag elektrikerkompisar så jag funderar på att dra in Provec skärmade rör och flera separata matningar för analog och digitalgrunkor, switchat resp vanliga. Dock kommer jag inte köpa nätsladdar för 1000-tals kronor, men Hospital grade låter tilltalande för en bråkdel av vad HIFI sladdar kan kosta.

Om det nu var riktat till mig, så menade jag inte att det inte skulle kunna bli bättre, utan jag pratade om den uppenbara risken för farligheter om man inte är behörig. Det finns massor med regler som verkar helprilliga vid en första anblick, men som är rätt vettiga när man förstått varför de finns.

Så vissa saker gör man klokt i att inte testa, förstås med den trista konsekvensen att man inte får veta om det hade blivit bättre.

Sen låter det vackert att separera analog- och digitalgrunkor, men det förmår man bara att göra de sista 20 metrarna i huset. I övrigt har strömmen gått miltals i samma ledningar ända från Ringhals, eller åtminstone nån kilometer från transformatorstationen. Men det är klart blir man lyckligare av skärmade elrör kan man väl få sätta in det. Om man är behörig. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-13 21:50

Alltså, digitala prylar som tex. en DAC drar så till den mildaste grad lite ström att någon modulation av nätet inte kommer att ge sig till känna. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-04-13 21:53

Jaså? Är det därför jag inte har trefas in på min DAC? 8O :wink:

Jag tycker att det är bra kul vad folk kan göra för tossigheter för att tro sig få bättre ljud!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-13 22:32

Morello skrev:Alltså, digitala prylar som tex. en DAC drar så till den mildaste grad lite ström att någon modulation av nätet inte kommer att ge sig till känna. 8O

Nä, det är väl mest om switchade nätdelar och lysrör och "dimmrar" och sånt ger HF-störningar som det kan surra. Men det ska ju varje välbyggd analogförstärkare ha filter för på nätspänningen om det behövs.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-13 23:22

Precis Svante :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-04-14 15:24

Mitt inlägg var inte riktat som en attack mot nån, mera bara ett konstaterande att man kanske kan eliminera fel genom att prova istället för att teoretiskt resonera om att saker omöjligt kan påverka. I min kompis fall så var ju felet en följd av byggfusk vilket ju han inte gärna kunde tro i förväg. Just för han så hade väl en 40.000 kr nätkabel inte kanske räddat allt.
Under ideala förhållanden så stämmer säker att elnätet påverkar /påverkas minimalt, fast i mitt fall så kostar en ombyggnad mindre än en HIFI-nätkabel vilket jag aldrig kommer köpa. Men störningskällor och olika jord i HIFI och TV anläggningen är otrevliga och ibland oförutsägbara. Jag har inte en susning om det blir bättre hemma, men jag misstänker att det inte borde bli sämre heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-14 18:13

Harryup skrev:Mitt inlägg var inte riktat som en attack mot nån, mera bara ett konstaterande att man kanske kan eliminera fel genom att prova istället för att teoretiskt resonera om att saker omöjligt kan påverka. I min kompis fall så var ju felet en följd av byggfusk vilket ju han inte gärna kunde tro i förväg. Just för han så hade väl en 40.000 kr nätkabel inte kanske räddat allt.
Under ideala förhållanden så stämmer säker att elnätet påverkar /påverkas minimalt, fast i mitt fall så kostar en ombyggnad mindre än en HIFI-nätkabel vilket jag aldrig kommer köpa. Men störningskällor och olika jord i HIFI och TV anläggningen är otrevliga och ibland oförutsägbara. Jag har inte en susning om det blir bättre hemma, men jag misstänker att det inte borde bli sämre heller.

Jag vet återigen inte om du menar mig, men jag känner mig kanske lite träffad eftersom jag kanske inte lät helt trevlig i förra inlägget. Jag hade i allafall en smiley på slutet, den är jag glad för och jag kände mig inte attackerad. ;)

Håller med dig i övrigt att man kan och ofta måste prova för att hitta felen. Sen i efterhand är det ju alltid trevligt om man förstår nåt också förstås, tycker jag iallafall. Och det där med jordar är också sant (säger en som blåste en TV genom att koppla den till en ojordad dator en gång). Men jag vill varna för att labba själv med fasta elinstallationer, ur säkerhetssynpunkt, inte ur ljudsynpunkt. Och förstås ska ett gammalt ärgat elsystem bytas ut. [/i]

Återgå till Teknikforum