linntok skrev:dawen: Om du hade fyra stycken Nad 208, vad skulle din anläggning kräva i maxeffekt? De sägs ge 400 w eller hur? 4 x 400 w = 1600 w. Värme- och ledningsförluster hmmm... ska vi säga 50 %? 3200 w blir det i såfall, eller hur räknar Nad?

Hade jag fyra stycken 208 skulle jag få det varmt på mitt rum! Det är nämligen mindre än 8 m^2
De ger 2x600W dynamiskt, har jag för mig. 2x250 kontinuerligt. Men, två steg per fas är nog ganska rimligt.
Det man kan göra om man undrar är ju att man tar hem en behörig elektriker (som gärna är en kompis, så man inte blir ruinerad...) och låter honom plinta fram en till ledning in i vardagsrummet. Sen testar man. Sen bestämmer man sig.
Sen dricker man bira!
Det vore ju faktiskt rätt tråkigt ifall man drog en helt ny ledning och kom på att det inte var någon skillnad alls. Sen är det självklart viktigt att man inte lägger den nya ledningen på samma fas som några strömslukande grejor, så att inte halva huset dör då man slår igång sitt steg

Huvudsäkringar ligger ju sällan på mycket mer än 20/25A för ett helt hus, men då har man ju tre faser att spela på också.
Så, mitt tips är att testa, helt enkelt! Något som är rätt viktigt är dock att man ser till att ha en gemensam jordpunkt, så att man inte har några jordpotentialskillnader i system.
Och det är är ganska mycket gissningar, så lita inte för mycket på mig. Jag är ju bara barnet

Common sense is not that common.