När något bottnar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

När något bottnar

Inläggav 2-ch » 2008-08-28 09:27

Hur avgör man om det är förstärkaren eller högtalaren som går utanför sin kapacitet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-28 09:56

När förstärkaren klipper låter det allmänt illa. En del förstärkare klarar klippning bättre än andra. Man brukar ju försöka undvika att driva grejerna så hårt för de kan gå sönder. Jag upplever att stärkare som går över sin kapacitet har en benägenhet att låta ljusa och illa. När en högtalare "bottnar" slår den ju mekaniskt i ändlägena och du får ett (typ) poppande ljud vid max konutslag.

/Jocke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-28 10:01

Man lånar hem en förstärkare som är dubbelt så stor och kollar om problemet försvinner/flyttar på sig eller kvarstår.

Baskoner som bottnar så till vida att upphängningen "tar slut" lär du väl se med blotta örat. Diskanter vet jag inte om man kan bottna.

När mitt gamla slutsteg effektklippte så lät det som det gamla klassiska "ringandet i öronen" som jag dittills alltid trott var något som alltid hände i öronen när volymen blev tillräckligt hög...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-28 12:34

Det går rätt enkelt att mäta med en simpel multimeter och en passande CD i CD/DVD-spelaren. Då får man snabbt besked om man håller sig inom förstärkarens möjliga register. Vi gjorde ju några jämförande mätningar på faktisk.se tidigare. Många blir kanske förvånade över att så lite effekt vanligen används. 25 Watt i en normalkänslig högtalare med någorlunda rak frekvensgång låter mera än vad många tror. I flerfamlijshus kan det räcka för att få klagomål från grannarna... Det är väl några på detta forum som har varit i en viss källare i Lahäll och blivit "lurade". Med dagens komprimerade och topplimiterade fonogram räcker det förvånansvärt långt med 1-2 Watt! Det är alltså inte säkert att det behövs "kraftverk" till slutsteg med hyggligt konstruerade högtalare. Det är heller inte konstigt att de klena T-Amp förstärkarna (2x5 W i 8 Ohm?) har fått folk att förundras.

Återgå till Teknikforum