3 st slutsteg i ett skåp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

3 st slutsteg i ett skåp?

Inläggav subjektivisten » 2008-08-31 13:28

Jag börjar fundera på om jag ska ställa dom flesta apparater i ett skåp i köket (som det nu står dammsugare och dyl i) som ligger rätt bra mot vardagsrummet så några få hål i väggen bör fixa högtalarkablarna.

Skåpet är väl runt 2 meter högt och ovanför så är det ett mindre skåp som inte används (så kan fixa luftintag/uttag där) och ca 60x60 kanske. Skulle det gå att ha en Rotel 1090, en Nad 208 och en denon surroundförstärkare (som främst används som försteg) där utan det blir för varmt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-08-31 14:57

Ja, under förutsättning att de går in och att man ser till att ventilationen är tillräcklig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-31 15:18

Mm, jag har länge haft 2-3 datorer i en klädkammare för att slippa fläktbullret. Med några av datorerna har det varit märkbart fler problem på sommaren när temperaturen i skrubben stiger till 30 grader.

Jag är lite förvånad att det blir såpass varmt (det finns ventilationsutsug i skrubben) och att det behövs så lite för att en del datorer ska få problem.

Nu är väl slutsteg en annan femma, men de genererar iaf en del värme.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-31 15:47

Jag har varit med om liknande problem som Svante. En del av problemet är säkert att man låter grejerna stå på för att det blir en djäkla stor operation att starta upp annars.

Kylning är som sagt viktigt och då vet nog alla vilket skåp i köket jag tänker på! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-08-31 16:45

Tycker att det alltid blir varmare än vad man tror i skåp när man ställer värmealstrande saker i dom.

...men har man lufthål både nere och uppe i skåpet borde det kunna bli lite självdrag (prylarna placeras då helst i den nedre änden)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-31 17:48

norman skrev:Tycker att det alltid blir varmare än vad man tror i skåp när man ställer värmealstrande saker i dom.

...men har man lufthål både nere och uppe i skåpet borde det kunna bli lite självdrag (prylarna placeras då helst i den nedre änden)

Bra, det är alltså avståndet mellan hålen som avgör vilket fluidmekaniskt moment som skall uppstå. Detta är viktigare en öppningsarean. Så en vertikal slits spöar skiten ur en horisontell, märkligt va?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-08-31 18:15

Jag skulle sätta dit långsamtgående fläktar.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-09-01 11:36

Två alternativ, ett budget och ett lyx.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=144671

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=199411

Ett/flera par Nexus längst upp för att ventilera ut varm luft och ventilationshål nertill för självdrag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-22 02:37

Kanske en dum fråga men om man köper en surroundförstärkare som inte har en fjärr med skärm, finns det då bra multifjärr med skräm som man kan köpa och styra allt med? Eftersom man inte ser volymen/ingångerna/ljudformaten mm om förstärkaren så vill jag kunna se den på fjärren. :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-22 10:33

subjektivisten skrev:Kanske en dum fråga men om man köper en surroundförstärkare som inte har en fjärr med skärm, finns det då bra multifjärr med skräm som man kan köpa och styra allt med? Eftersom man inte ser volymen/ingångerna/ljudformaten mm om förstärkaren så vill jag kunna se den på fjärren. :oops:

Ja, kanske. (Inte frågan alltså eftersom det är mycket dummare att inte fråga om man inte vet.)
Philips Pronto Pro kan t.ex. styra en modern nätverkskapabel Denon över Tcp/ip. Jag har radioval och volym i mitt fjärrfönster. Sen finns det fjärrstyrda expanderingsburkar vilket gör att även IR-kommandon till apparater i skåpet går att köra över nätverk men då får man ingen returinformation. Den lösa expanderburken RFX-9600 kan även styra apparater med serieportar vilket ännu flera Denonar har och där finns möjligheten att få ett retursvar också.
Alla nödvändiga kommandon finns att hämta på Denon's amerikanska sida.
Sen går det att kombinera en Philips fjärr med Nexas strömbrytare som går över radiovågor så att man kan stänga av och sätta på apparaterna i garderoben. Man behöver köpa ett par "pyramider" (sök på minhembioforumet finns massor att läsa) för att översätta blink till radio.
Priserna på fjärrar och boxar är ganska frikostigt tilltagna i europa och dom går att köpa för nästan en tredjedel i Usa t.ex. via Amazon. Nexa och pyramider är billigt.
Så serieport eller nätverksuttag och trådlöst nätverk så går det att fixa.
Finns även program för att köra Squeezeboxar vilket gör fjärren till att fungera ljusår bättre än en Duet-fjärr så det priset kan man tillgodoräkna sig också och köpa den klassiska boxen och en Pronto. Då kanske det känns lite billigare.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-12-22 11:04

subben, jag hade tidigare 4 slutsteg (2*80W) staplade på varandra i ett gammalt skåp som stod i v-rummet.
Sågade ut några ventilationshål i baksidan där elkablar gick in, andra hål där högtalarkablar gick ut.
Inga problem med överhettning. Funkade lika bra i södra frankrike i 40graders värme som i göteborg.
Stegen blev aldrig varmare än att man kunde lägga hande på dom.

Trixet är att ha hålen på olika höjd så du skapar luftrotation.
då slipper du fläkt.
När vi flyttar till vårt nya hus (om nu banken inte trasslar) ska jag ställa in en massa grejjer i en garderob i rummet bredvid.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-22 15:12

Tackar! :D
Snart får jag bestämma mig hur jag ska ha sakerna.

Återgå till Teknikforum