Mr Linkwits och hans berömda transformator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Mr Linkwits och hans berömda transformator

Inläggav peetwa » 2008-09-04 21:55

Hur ser en linkwits transansformator ut i verkligheten?

Vad kostar den at bygga i runda slängar ?

Har hans transformator blivit omordern sen alla vill ha port?

Påverkar den transienserna eller påverkar den bara q?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-04 22:45

Det handlar om ett par opampar med motstånd och kondingar runt.. ja åsså nån form av strömförsörjning såklart.

Varandes en typ av EQ så påverkas Q, fasgång, frekvensgång, transientsvar, dämpning yada yada!

Heter "Linkwitz transform" och ska inte förväxlas med en transformator.

Kostnad beror helt på vilka opampar du väljer och hur ren matning du vill ha.

Kan väl byggas för några tior på labbplatta men med fina komponenter i låda med strömförsörjning kan det väl dra upp mot eller över nån tusenlapp eller så.

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-04 23:11

tackar!

Har dom minskat i popularitet och i så fall varför?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-04 23:36

De är vanligen inbyggda i aktiva subbasar (eller något liknande). I alla fall om man har byggt subben som en sluten låda och har stor effekt på förstärkaren. Det är då ett välkännt trick för att få den att spela väldigt låga frekvenser i förhållande till hur stor lådan är.

Det borde gå att använda på andra typer av lådor också.

Idag är det vanligt att hemmabioförstärkarna har funktioner för att mäta in högtalarnas uppställning i rummet och försöka kompensera för rummets och högtalarnas tillkortakommanden. Då gör man i princip en avancerad eq i den digitala domänen istället (plus lite andra möjligheter också).
Om man löser det i detta led så har behovet av en Linkwitz transform mer eller mindre spelat ut sin roll.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-04 23:49

En ganska bra beskrivning av hur det fungerar finns här:

http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

Dessutom kan man läsa mer på Linkwitz hemsida:

http://www.linkwitzlab.com/thor-eq.htm

Det används väl något liknande till inos små slutna infra basmoduler?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-05 08:47

Jag har nyligen "upptäckt" Linkwitz transform och ägnat en del av sommaren åt att laborera med filter och mätningar. Det funkar utmärkt att lösa EQ-biten med en vanlig grafisk EQ. Min erfarenhet är att dock att det gärna blir lite väl bra - att återge med rak kurva ner mot 25Hz betyder väldigt mycket bas! Men om man har bra element och mycket effekt så är det en go känsla att ha "fullt register".

Kolla gärna in min byggtråd där jag byggde två små 10"-basar i somras:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=24399

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-05 08:56

Men distar det inte duktigt om man låter elementet ha så stora konutslag? (Anledningen till att jag frågar är ju att just Linkwitz är ju allergisk mot allt vad distorsion heter.)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-05 12:41

Xmax medför såklart begränsningar för hur högt ljudtryck man kan kräma ur en sluten låda med Linkwitz Transform. Och det är ju klart att det finns de som vill få ut extrema SPL, men jag kan säga att mina två små 10"-basar levererar långt mer SPL (utan dist) än vad som är önskvärt/njutbart.

Jag stannade vid 104dB rakt ner till 20Hz - det var obehagligt högt men fortfarande rent ljud. Hur mycket starkare jag kunnat gå utan att få fullt konutslag vet jag inte.

Här kan man kolla in Linkwitz beräkningar för motsvarande lilla låda med Peerless 10" SLS:

http://www.linkwitzlab.com/Pluto/pluto-sub10.xls

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-05 16:48

Oki. Så den kopplas alltså in på lågnivå signalen innan förstärkaren och består av en (eller fler) liten op-förstärkare. Fungerar den helt som ett EQ eller påverkar den även annat?

Jag har sökt efter bra ett mjukvaru EQ (typ 30-band). Lägger sig efter det ljudgenererande programet i datorn. Så man t.ex. kan köra tombstone, vlc och winamp med det. Är det någon som funnit ett sådant? Den skulle väll göra jobbet precis lika bra som linkvits dito?

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2008-09-05 18:00

Den höjer förstärkningen vid låga frekvenser för att motverka att små lådor inte kan gå ner så djupt. Jag tror också förstärkningen dippar vid resonansfrekvensen för elementet.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-05 19:51

Oki, det är en dip oxå. Men det rör sig alltså om en ren EQ effekt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-09-05 20:06

En dipp blir det bara fråga om i de fall det ursprungliga systemet (element + låda) har ett högt Q-värde och alltså en peak i frekvensgången. Annars bara gain under systemresonansen.

Men det rör sig alltså om en ren EQ effekt?

Yup!

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-05 20:20

Tackar!

Återgå till Teknikforum