Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Köper du ett slutsteg till får du upp till fyra gånger så mycket effekt till ditt förfogande. Hur mycket det blir beror på om slutsteget "dubblar" uteffekten vid halva lastimpedansen.
Det är möjligt att du har nytta av den ökade effekten, men det är också möjligt att elementens konamplitud begränsar vid en lägre effekt.
Förmodligen är också impedansen högre än 4 ohm i det intressanta området, i varje fall som snitt.
...så svaret är att du behöver tillsätta en utredning, som simulerar systemet. Då får du veta hur mycket effekt du kan ha nytta av.
avr7000 skrev:När jag simulerar med en 25 l sluten låda får jag tyo 100 Ohm som peak vid ca 50 Hz.... kan det vara rimligt...
Stefan
avr7000 skrev:Det skall hissas en del vid 20 Hz med lämpligt Q-värde
avr7000 skrev:När jag simulerar med en 25 l sluten låda får jag tyo 100 Ohm som peak vid ca 50 Hz.... kan det vara rimligt...
Stefan
Svante skrev:avr7000 skrev:När jag simulerar med en 25 l sluten låda får jag tyo 100 Ohm som peak vid ca 50 Hz.... kan det vara rimligt...
Stefan
Det går inte att säga utan att veta T/S på elementet.
avr7000 skrev:Peter.... efter att ha hört dem spelandes i din applikation tror jag att 2 x 650 W räcker (kanske i alla fall![]()
) och att Impedansen inte är ett stort problem med ledning av spec. på din förstärkare och att det funkar med 2 parallellkopplade i denna setup.
HifiPastorn säljer så gärna ett steg till om det skulle behövas![]()
Mvh
Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster