Vilka funktioner i surroundprocessorer/receivers?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Vilka funktioner i surroundprocessorer/receivers?

Inläggav Tumme » 2008-09-14 18:41

Vilka funktioner/features vill du ska finnas i en surroundprocessor/receiver?. Det kan vara funktioner som inte finns idag men också som inte får saknas om du skall köpa en idag.

Givetvis så skall den kunna avkoda av alla format som finns idag på DVD/Blu-ray och ha analog 7.1 ingång (helt analog men med möjlighet till AD omvandling om man vill).

Här är några som jag skulle vilja fanns (kanske finns)

1. Möjlighet att stänga av Dolbys komprimeringsalgoritm när man inte använder centerhögtalare (Finns i vissa Denon)

2. Möjlighet till någon sorts kompensation för när dialog är för närmickad och låter för påträngande (dålig gjord ADR).

3. Någon sorts kompensation för skivor mixade med Yamaha NS10 (Är väl kanske inte en surround grej men skulle vara bra en då).

4. Room EQ (Av god kvalitet) med möjlighet att ha olika mycket EQ på olika högtalare. Tex. mer EQ på subbarna och mindre på front/surr. Justerbart i olika steg från max till min.

5. Möjlighet till flera olika och brantare delningsfilter än vad som finns idag.

6. Minst 2 HDMI ut så man kan ha en till Teven och en till projen.

7. Möjlighet att kunna ta emot streamad FLAC från datorn i kvalitet som Squeezebox.

Ja det var några av mina funktioner som jag önskar (Har säkert missat några) så kom gärna med förslag på sådant som ni tycker skall finnas. Think outside the box som man brukar säga.

Thomas

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-09-14 21:15

8. Pre-out OCH main-in för samtliga kanaler.
9. Möjlighet att få ut SR/SL-kanalen i SBR/SBL vid 5.1-material.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-09-15 13:03

Picture in picture, eller i alla fall transparent OSD på vald källa som är aktuell. Möjlighet att (med enkelt knapptryck eller liknande) använda vilken bildkälla som helst med vilken ljudkälla som helst (tv+radio t.ex.).
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-15 14:16

Fritt addresserbara slutsteg
så att man kan tex använda 2 slutsteg till att driva basmoduler istället för surroundare.

"volymratt" på fjärrkontrollen för snabb och bekväm ändring av volym med tummen. får gärna vara multifunktion.

"filmläge","festläge, "kvällsläge": styrt antingen manuellt eller via timer.
Man sätter en maxvolym, och inställningar för olika behov.
Tex sänk basnivå på kvällsläge och sätt ner maxvolymen när klockan är över 22:00
festläge: sätt in lösenord på volym o baskontroll tex.

"löstagbar display" tänk undangömd reciever, det enda som syns av den är något squeezeboxliknande för visning av information.

Adrreserbar via KNX el dyl

Alarmfunktion, med pulsutgång(Trådlös puls på ISM-bandet tex eller via KNX) för styrning av annan elektronik
Läs: Musik på låg volym som höjs till ett satt maxvärde
Samtidigt eller 5 min larmet går har man kopplat in Kaffekokaren till pulsutgången så att man vakknar till nybryggt kaffe och musik.

Möjlighet att släcka ner allt som lyser på recievern

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-09-15 23:02

Lysande förslag på funktioner. Jag har varit inne på liknande "festläget" fast med liten variation.
Dagtid (fram till ca 20:00) så vill jag gärna ha en maxvolym om man inte gör något speciellt som tex skriver in ett lösenord. I detta läge skall de flesta funktioner vara låsta. Bara byte av ingång och inställning av volym upp till inställd maxnivå skall vara tillåten.
En sådan funktion vore mycket trevlig med barn i närheten.

I takt med att barnen blir äldre så får man ändra tiden... Hm, den skall nog inte vara tidsstyrd, utan istället vara normal-läget.

En seriös hörlursförstärkare på hörlursutgången vore också trevligt. Om sådan inte finns så vore ett extra par pre-out utgångar för frontkanalerna (alternativt med gotycklig mixning av kanaler) trevligt att ha.

Snabbväxling mellan löjligt låg biasnivå och riktigt bias-nivå på slutstegen vore också bra. (Dvs val mellan låg värmeutveckling eller audiofilljud).

12V trigger utgång är också trevligt (och inte helt ovanligt).

IR in och utgång är också bra att ha för att ha möjlighet att ställa apparater där de inte är synliga från lyssningsplats.

Och så skall den helst vara relativt billig också... Det blir förståss svårt att kombinera med resten.

Skall snart ner och kolla på Denon 2309. Jag tror att den uppfyller ganska mycket av de jag önskar mig till ett relativt rimligt pris.
Det man troligen kan sakna mest är att den bara har 1 HDMI ut.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-09-16 17:13

En grej som skulle vara riktigt läckert om det gick genomföra är så kallad noice cancelation. Ni vet som finns i hörlurar där dom plockar bort allt oljud som inte är musik/filmljud.

Tänk er att en mikrofon känner av allt ljud som inte hör till filmen eller cd skivan och lyckas ta bort det. Allt ljud som flygplan, bilar, vattenkranar, tvättmaskiner och allt annat som hörs från grannar.

Man skulle inte ens höra när grannen bankar i golvet och tycker att man spelar för högt :twisted:

Thomas

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2008-09-17 12:56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vilka funktioner i surroundprocessorer/receivers?

Inläggav paa » 2008-12-12 02:21

Tumme skrev:Vilka funktioner/features vill du ska finnas i en surroundprocessor/receiver?. Det kan vara funktioner som inte finns idag men också som inte får saknas om du skall köpa en idag.
Thomas

Jag skulle vilja att den orkar driva 4 ohms högtalare!

Har du hittat någon som klarar det mesta du vill ha?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-12-12 09:28

En bra läppsynkomställare.
2021 maj på Spotify

Raukman

Inläggav Raukman » 2008-12-12 10:12

paa skrev:
Tumme skrev:Vilka funktioner/features vill du ska finnas i en surroundprocessor/receiver?. Det kan vara funktioner som inte finns idag men också som inte får saknas om du skall köpa en idag.
Thomas

Ja 4 ohm är inte så jäkla vanligt att dom fixar! Helt otroligt tycker jag, jag köpte en H/K som faktiskt lämnar klokt med effekt ner till 2 ohm (åtminstone när man kör 2 kanaler), men annars så är det få märken som fixar det om man inte går upp rejält i pengar.

//Peder

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-12-12 16:07

Jag slog till på Denon 2309 så snart den släpptes. Den klarar det mesta, men givetvis inte allt, men priset är inte så farligt heller.
Det är billigaste modellen som klarar alla nya ljudformat (som är släppta idag) samt har pre-out på alla kanaler.

Det viktigaste som saknas är nog:
Flera HDMI-ut (har bara 1).
Normala begränsningen på delningsfilter (dock stort utval av delningsfrekvens). T.ex. så hade det kunnat vara kul med sub-out i stereo om man vill ha det.
Tar inte streamat från dator utan expansionskort (vet inte exakt vad den klarar med expansionskort).
Klarar inte picture-in-picture.
Riktig avstängning av interna slutstegen vore trevligt. Jag kör just nu med externa slutsteg (eftersom jag gjorde det innan detta inköp) och den alstrar en del värme i det semi-stängda skåpet den står i. Total bortkoppling av slutstegen borde enkelt råda bot på detta.
Reglagen på apparaten (dvs inte de på fjärren) känns plastiga, även om de ser gedigna ut så är känslan inte så bra.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-12 17:52

paa skrev:
Thomas

Ingen ännu men jag hoppas att det kan komma något i framtiden. Tänkte vänta tills att det stabiliserats med alla nya ljudformat/HDMI versioner m.m på Blu-ray och om det skall kodas i spelaren eller receievern.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-12 17:59

silvervarg skrev:

Jag slog till på Denon 2309 så snart den släpptes. Den klarar det mesta, men givetvis inte allt, men priset är inte så farligt heller.
Det är billigaste modellen som klarar alla nya ljudformat (som är släppta idag) samt har pre-out på alla kanaler.

Det viktigaste som saknas är nog:
Flera HDMI-ut (har bara 1).
Normala begränsningen på delningsfilter (dock stort utval av delningsfrekvens). T.ex. så hade det kunnat vara kul med sub-out i stereo om man vill ha det.
Tar inte streamat från dator utan expansionskort (vet inte exakt vad den klarar med expansionskort).
Klarar inte picture-in-picture.
Riktig avstängning av interna slutstegen vore trevligt. Jag kör just nu med externa slutsteg (eftersom jag gjorde det innan detta inköp) och den alstrar en del värme i det semi-stängda skåpet den står i. Total bortkoppling av slutstegen borde enkelt råda bot på detta.
Reglagen på apparaten (dvs inte de på fjärren) känns plastiga, även om de ser gedigna ut så är känslan inte så bra.

Avstängning av slutstegen var en riktigt bra ide Silvervarg. Konstigt att ingen har den möjligheten.

Thomas

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-13 10:09

niklas skrev:9. Möjlighet att få ut SR/SL-kanalen i SBR/SBL vid 5.1-material.

Någon som vet om Denon 2309 kan detta? :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-12-18 01:52

Tumme skrev:Vilka funktioner/features vill du ska finnas i en surroundprocessor/receiver?

-som nummer ett; att den låter lika bra som en ren hifi pre-amp.

-att jag fritt kan namnge samtliga källor på frontpanel och fjärr. Det finns nåt som påminner om detta på en del receivers.

-att den finns att köpa helt utan slutsteg. Om man hellre kör aktiva högtalare eller med med egna traditionella slutsteg alltså.

-separat fördröjning i steg om 1ms och detaljerad EQ per utgång. Låt högtalartillverkare tillhandahålla grundprofiler för högtalare ungefär som vi har färgstyrningsprofiler för kameror, datorskärmar och skrivare.

-PiP mellan receiverns videoingångar. Jag vill att både datorn och PS3 ska visas på hdmi utgången samtidigt. Ena källan krymps och visas i ett minifönster ovanpå den andra källan. Tre källor samtidigt är inte orimligt, fyra idealt.

-minne för set-ups, fast det har några varit inne på. Bra idé med timers som automatisk stoppar volymen vid t.ex. kl 22.00.

-fjärrstyrbar från vilken webbläsare som helst. Se xmbc. Låt mig bygga mitt eget interface alltså. Mycket bra idé med separat borttagbar kontrollyta dvs receivern är i praktiken en 'blackbox'. Det skulle dyka upp fräcka tredjeparts kontrollytor för t.ex. iPhone och PDAer bums.

//Per

Återgå till Teknikforum