Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav Svante » 2008-09-27 15:53

Jag har ett minne av att Audio Pros gamla passiva högtalare 2-25 sades vara en sluten låda med basreflexegenskaper. Det var en sluten låda, så mycket vet jag, men den hade en impedanskurva som hade basreflexens typiska dubbelpuckel.

Är det någon som vet hur det gick till?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Audio Pro 2-25, låtsasbasreflex?

Inläggav KarlXII » 2008-09-27 18:10

Svante skrev:Jag har ett minne av att Audio Pros gamla passiva högtalare 2-25 sades vara en sluten låda med basreflexegenskaper. Det var en sluten låda, så mycket vet jag, men den hade en impedanskurva som hade basreflexens typiska dubbelpuckel.

Är det någon som vet hur det gick till?


Den kanske smygfes genom en otät låda? 8O :D

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Inläggav Rookie » 2008-09-27 18:36

Jag tror att den använder en "tredje ordningens avstämning" (tror jag att det kallas). Sluten låda med en stor kondensator som agerar högpass ungefär vid f-3dB. Ingvar Öhman har förklarat principen, tror jag. Används väl även i LTS surroundhögtalare.

Edit: Det kan inte vara samma princip som Canton kallar för "DC-teknik"?
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-27 18:51

Rookie skrev:Jag tror att den använder en "tredje ordningens avstämning" (tror jag att det kallas). Sluten låda med en stor kondensator som agerar högpass ungefär vid f-3dB. Ingvar Öhman har förklarat principen, tror jag. Används väl även i LTS surroundhögtalare.


Ahaja, jag hade tankar på om det var ett 2:a ordningens HP-filter, alltså en konding och en spole, men när jag labbade med det så blev spolen så hiskeligt stor. Men det funkar ju faktiskt med bara kondingen också.

Men inget av dem ger en dubbeltopp i impedanskurvan. Kommer jag verkligen ihåg fel där? Skulle någon som har kvar en sån där gammal stereo-hifi-handboken kunna slå upp den och kolla?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-27 19:34

Står så här under övrigt:
Elektr. serieresonans ger högt. "basreflexegensk." samtidigt lägre intermodulation vid lägre frekvenser

dubbeltopp i impedans kurvan, ja

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-27 22:21

eMPe skrev:Står så här under övrigt:
Elektr. serieresonans ger högt. "basreflexegensk." samtidigt lägre intermodulation vid lägre frekvenser

dubbeltopp i impedans kurvan, ja


Ahaja, nu tror jag poletten trillade ner. Om man sätter en parallellresonanskrets i serie med elementet blir det så här:

Bild

Edit: kan tillägga att spolen behövde vara på 50 mH för att få till det där. Det kanske förklarar varför metoden inte har fått något större genomslag.

Edit2: Det var alltså inte så här det var gjort, nej. Det var bara en konding.
Senast redigerad av Svante 2008-09-28 22:26, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-28 13:02

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hoppas bilderna är till någon hjälp
Saftig järnkärna minsann

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-28 18:46

Intressant...

Har spolen med järnkärna fler än två anslutningar?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-28 19:31

Nejdå det är de 2 lödpunkterna längst till höger om audio pro märket sett från baksidan av kortet
(Trådarna leds på varsin sida om spolen till anslutningarna som ligger i i andra ändan på spolen)

Bifogar ett par bilder till
Bild

Bild[/img]
Senast redigerad av MP 2008-09-29 17:33, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-28 20:31

Vanliga ellyter ser det ut att vara i alla fall.Två på 1500uF i parallell......

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-28 22:14

Nej, de sitter i serie. Dioden som inte syntes på första bilden ordnar med en likspänning som förpolariserar dem, antagligen för att de ska bete sig mer linjärt.

Men spole och konding i basgrenen sitter i serie med varandra, vilket betyder att spolen agerar delningsfilter snarare än resonanskrets. Impedanskurvan har faktiskt inte en dubbeltopp, utan impedansen drar iväg mot oändligheten mot låga frekvenser. Det är alltså lytarna enbart, som är den magiska "basreflexegenskapen".

Edit, så här:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-09-28 22:51

Det stämmer bra det. Den har ingen dubbeltopp. Det är en helt vanlig sluten lådan med högt Q-värde + seriekondensator.

En tredje ordningens HP-funktion alltså.

Att ordningen på komponenterna är som den är spelar ingen större roll för den funktionen som kondensatorn har i samverkan med EMK-från elementet. Samverkan mellan kondensatorn och LP-filtrets induktor blir förhållandsvis liten, eftersom de är mycket lågohmiga när de är i resonans med varandra - mycket lågohmigare än resonanskretsens serieresistans.



Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-28 23:21

Svante,kan du fylla på med komponentvärden i schemat också?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-28 23:56

rolfzetterberg skrev:Svante,kan du fylla på med komponentvärden i schemat också?


Njaej, jag har inte tillgång till något annat än bilderna ovan. Några kan man läsa värdet på, men inte de flesta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 17:37

Sådär då har jag trollat fram lite siffror men filtret är förbålt tajt i kablarna

Spolarna vet jag ej och orkar inte löda loss och mäta på, räkna varv etc
På dioden såg jag ett stort T och avslutningsvis siffrorna 04

Motstånden skrev jag 222 Ohm på av trötthet men det är naturligtvis 220 Ohm hehe :oops:

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 17:41

Får jag skruva ihop den nu? :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-29 18:25

eMPe skrev:Får jag skruva ihop den nu? :wink:


Javisst, tack för hjälpen!

Case closed kan man väl säga. Nu vet vi allt om 2-25. Faktiskt är fantastiskt. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 18:41

För ordningens skull och speciellt för Herr Zetterberg
...ska jag påpeka att baselementen i den här versionen är Philipsarna AD 80602 W4
Jag tror att en annan version har gjorts med basar som har gummikanter? och jag är helt säker på en senare version med helt andra Philips basar som hade räfflingar på konen.

Förmodligen är därmed filtren lite olika mellan versionerna

Noterbart är också att delningsfiltret inte var fastskruvat utan bara fastklämt mellan skumgummi klossarna
Senast redigerad av MP 2008-09-29 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-29 20:31

eMPe skrev:För ordningens skull och speciellt för Herr Kranzberg
...ska jag påpeka att baselementen i den här versionen är Philipsarna AD 80602 W4
Jag tror att en annan version har gjorts med basar som har gummikanter? och jag är helt säker på en senare version med helt andra Philips basar som hade räfflingar på konen.

Förmodligen är därmed filtren lite olika mellan versionerna

Noterbart är också att delningsfiltret inte var fastskruvat utan bara fastklämt mellan skumgummi klossarna


Jag hade länge ett par 2-25-gummibasar i ett datorhögtalarhembygge. Jag pensionerade det för några veckor sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Inläggav Rookie » 2008-09-29 21:07

Jag är faktiskt ägare till ett par basar med gummisurround med beteckningen AD80601 W8 som enligt vad jag kunnat läsa mig till på ett audio-pro-forum endast användes i prototyperna till 2-25. Mina kommer från en helt annorlunda och betydligt mindre intressant högtalare, men jag sparade de mest för att de är i ett sånt fint skick. Snudd på oanvändbara parametrar dock, annat än för just en sån däringa tredje ordningens sluten låda.
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:13

Rookie skrev:Jag är faktiskt ägare till ett par basar med gummisurround med beteckningen AD80601 W8 som enligt vad jag kunnat läsa mig till på ett audio-pro-forum endast användes i prototyperna till 2-25. Mina kommer från en helt annorlunda och betydligt mindre intressant högtalare, men jag sparade de mest för att de är i ett sånt fint skick. Snudd på oanvändbara parametrar dock, annat än för just en sån däringa tredje ordningens sluten låda.


Jag satte mina i en 6:e ordningens basreflex (dvs basreflex med 2:a ordningens HP-filter, aktivt). Det lät väl sådär, men det berodde nog bitvis på att basarna inte var helt kuranta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 21:19

Förväxlade visst Herr Kranzberg med Herr Zetterberg
Jag är visst mycket trött :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-29 21:24

eMPe skrev:Noterbart är också att delningsfiltret inte var fastskruvat utan bara fastklämt mellan skumgummi klossarna


Det är säkert alldeles utmärkt. Det kommer ingenstans och eftersom det inte sitter emot väggarna alls så börjar det inte skramla.

Av någon anledning kom jag att tänka på historien om NASA som lade många dollars på att utveckla en kulspetspenna som funkade i rymden. Ryssarna använde blyerts.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 21:39

:D
Ja först tänkte jag "vafan" när jag upptäckte det, men det är nog ganska smart
För 1000kr stycket som de kostade när de kom ut på marknaden för ca: 30 år sedan 8O var det en riktigt trevlig högtalare vill jag minnas.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-09-29 21:54

Det är lätt att ta fel när man är trött,precis som jag var när jag surrade om parallell ovan....vi gör alla små misstag då och då....

Tack för hjälp med alla detaljer!

De olika varianterna på Philipsbas finns beskrivna här:

http://www.readybb.com/audiopro/viewtop ... hlight=225

Det här med de fastklämda filtren finns hos andra märken också-bl.a har jag sett det hos Luxor och Ferguson.Fungerar gör det kanske,men inte ökar det förtroendet precis när man öppnar en sådan låda.Någon liten fastsättning vill nog i alla fall jag ha.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-09-29 22:19

rolfzetterberg skrev:Någon liten fastsättning vill nog i alla fall jag ha.


Varför?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-09-29 22:28

Rookie skrev:Jag är faktiskt ägare till ett par basar med gummisurround med beteckningen AD80601 W8 som enligt vad jag kunnat läsa mig till på ett audio-pro-forum endast användes i prototyperna till 2-25.


Så här skriver signaturen Sven som verkar jobba på Audio pro
Klicka på rolfzetterbergs länk för källan. Tack Rolf!

"2-25 designades ursprungligen med Philips AD 80601/W4 men när produktionen startades så valdes AD 80602/W4. Den användes fram till 1989 när Philips inte längre kunde leverera modellen. Då användes istället AD 80622/W4 och AD 80623/W4"

Att AD 80603/W8 skulle ha monterats i produktion har vi inga uppgifter på och jag tvivlar på uppgiften, speciellt som impedansen är fel (8 Ohm istället för 4). Jag gissar att det är någon mindre nogräknad som reparerat högtalarna och bytt till fel typ.


Så en 8 Ohmare verkar nog ganska uteslutet tror jag

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2008-09-30 07:39

Hur ska man förhålla sig till den här lösningen? Vad händer egentligen?

Rimligtvis torde effekttåligheten öka. Z i serie påverkar Q. I vilken mån kan man använda den här lösningen för att anpassa ett element för önskade egenskaper och lådstorlek?

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2008-09-30 10:50

Svante skrev:
Av någon anledning kom jag att tänka på historien om NASA som lade många dollars på att utveckla en kulspetspenna som funkade i rymden. Ryssarna använde blyerts.


Bild


Fisher Space Pen ! :D

Påminner lite om ett visst bilmärke tror jag ..... 8O :lol: :lol:

Naturligtvis har jag en sådan penna, det borde alla ha som kör riktiga bilar med kvävgas i fjädringen.

Bläcket i pennan är trycksatt med kvävgas så att det trycks ut när man skriver.
Det går därmed att hålla pennan i alla riktningar, till och med upp-och-ned och skriva.
Otroligt fiffigt!

Nästan som en blyertspenna alltså ..... 8O :oops: :oops: :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

-Martin-
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: 2007-03-28
Ort: OBS! Ej söder

Inläggav -Martin- » 2008-09-30 11:16

Vad skönt att det blev lite OT till slut. Hade inte känt igen mig annars :)

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster