Spelar formen på baslådan någon roll?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Spelar formen på baslådan någon roll?

Inläggav KarlXII » 2008-09-29 12:50

Baslådor är ofta ganska stora - de behöver ju som oftast god innervolym, men spelar det någon roll hur det innerutrymmet är disponerat.

Säg att vi har en låda på 50x45x30 cm vilket gör en bruttovolym (för enkelhetens skull) på 67,5 liter.
Om man istället skulle göra den 75x60x15 istället, skulle den proportionsförändringen ha någon betydelse på prestandan?
Om det var en basreflexkonstruktion, skulle basreflexröret fortfarande ha samma mått?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-09-29 13:03

Blir den för platt bakom elementet så kan detta ha negativ inverkan på reflexer/luftflöde inuti lådan.

Det samma gäller för port, inre mynningen bör inte komma alltför nära yttervägg för att tillse gott flöde.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 18:27

En långsmal låda får lägre grundresonans än en som är mer åt det kubiska hållet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 22:00

Svante skrev:En långsmal låda får lägre grundresonans än en som är mer åt det kubiska hållet.

...men en resonans som oftast ändå ligger långt över det frekvensområde baslådan är tänkt att spela inom.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-29 22:16

-Martin- skrev:
Svante skrev:En långsmal låda får lägre grundresonans än en som är mer åt det kubiska hållet.

...men en resonans som oftast ändå ligger långt över det frekvensområde baslådan är tänkt att spela inom.

Mja, en låda som är 1 meter hög får resonansen vid 170 Hz. Det är en oktav över 85 Hz. Om resonansen ger en topp på 12 dB och man använder en filterbranthet på 12 dB/oktav, så når toppen upp till nollnivån. Nu brukar det väl inte vara så illa, men du fattar vad jag menar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-09-29 22:18

Svante skrev:
-Martin- skrev:

Mja, en låda som är 1 meter hög får resonansen vid 170 Hz. Det är en oktav över 85 Hz. Om resonansen ger en topp på 12 dB och man använder en filterbranthet på 12 dB/oktav, så når toppen upp till nollnivån. Nu brukar det väl inte vara så illa, men du fattar vad jag menar.

A, jag fattar vad du menar :)

Återgå till Teknikforum