En filterfundering...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

En filterfundering...

Inläggav manger » 2008-09-30 22:50

Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare? 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
i

Re: En filterfundering...

Inläggav i » 2008-10-01 00:06

manger skrev:Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare? 8O

Testa! :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-01 07:36

i skrev:
manger skrev:Kan man dämpa basen (<50-80Hz) i ett par fullregisterhögtalare genom att kortsluta + och - på baksidan med en för ändamålet uträknad lämplig spole? Eller är det ett klockrent recept på hur man kasserar en förstärkare? 8O

Nej, gör inte det...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-01 09:55

Svante skrev:
i skrev:

Nej, gör inte det...

Fegis! Vad har hänt med din upptäckarlusta? Hälften brunnet... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-01 10:09

Svante skrev:Nej, gör inte det...

OK. Det var ju som sagt bara en lekmannafundering... :?

i skrev:Fegis! Vad har hänt med din upptäckarlusta? Hälften brunnet... :D

...å ha roligt på någon annas bekostnad! :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-10-01 10:30

manger skrev:

Billigt nöje ! :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-10-01 11:04

i skrev:
manger skrev:

Billigt nöje ! :mrgreen:

Det bästa sättet att ha roligt på! :twisted:
Back in black!

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-01 11:13

Problemet blir väl att impedansen ~= resistansen för delingsfiltrets spole och "dämpspolen" vid låga frekvenser (kanske 0,5 ohm?)
Är väl inte så jättebra kanske.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-01 13:04

Nej, jag skrev faktsikt ett mindre spydigt inlägg i tråden först som försvann (nånting med html tags kom upp) och sen orkade jag inte skriva det igen.

Faktum är att jag inte är säker på att förstärkaren skulle gå sönder.

Jag drar mig till minnes någon gammal passiv delningsfilterkonstruktion för en sub gemensam för vänster och höger kanal. Där lade man en seriespole från vardera "+-utgången" till elementets "+". Hade man spelat bas i motfas i ett sånt system så hade det nog inte varit så bra. En bucklig vinylskiva kan ju ge sånt. Ändå verkade det funka eftersom de skrev om det i nån tidning (var det kanske Radio & Television)?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-10-01 13:14

Svante skrev:
Jag drar mig till minnes någon gammal passiv delningsfilterkonstruktion för en sub gemensam för vänster och höger kanal. Där lade man en seriespole från vardera "+-utgången" till elementets "+". Hade man spelat bas i motfas i ett sånt system så hade det nog inte varit så bra. En bucklig vinylskiva kan ju ge sånt. Ändå verkade det funka eftersom de skrev om det i nån tidning (var det kanske Radio & Television)?

Jo, så kopplades nåt bashorn i R&T ihop med sidosystemen. Jag har själv kört så i många år utan att något gått sönder. Tror jag har filtret kvar nånstans.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-01 15:59

Nu så... Helt plötsligt känner man sig inte så helkorkad ändå. :)

phon & Svante är det nåt filter man kan implementera på vanliga högtalare? Finns det nån skiss/ritning/bild på hur det är uppbyggt? ...eller funkar det bara om man kompletterar med en sub/bashögtalare? Jag tänker bla på alla de där sk "datorhögtalarna". Om man nu använder dom utan dator och de inte har nån inbyggd bass/treble-kontroll så lider nästan alla av en bumlig oproportionerlig bas medans mellanreg/diskanten kan låta riktigt bra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-10-01 18:33

Då kanske jag får ställa en korkad fråga i stället: Varför inte en seriekonding?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2008-10-01 20:16

Almen skrev:Då kanske jag får ställa en korkad fråga i stället: Varför inte en seriekonding?

Inga frågor är korkade! I alla fall inte i mina trådar... :wink:
En seriekondning? Ja! Varför inte? Men den blir väl på en väldans massa Farad? Vad tycker en förstärkare om det då? (...å var blir basen av?) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-01 23:43

Almen skrev:Då kanske jag får ställa en korkad fråga i stället: Varför inte en seriekonding?

Mja, det lustiga är väl att effekten av en så inte nödvändigtvis blir en bassänkning i alla register. Speciellt inte där högtalarens last är induktiv.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-01 23:54

En liten fundering, Svante, när du ändå har basta igång.

Det där med seriekonding ...

Hur påverkar det effekttåligheten och ljudtrycksmöjliheten? Postivt antar jag men i vilken utsträckning?

/Jocke

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-05 01:14

Svant: Där lade man en seriespole från vardera "+-utgången" till elementets "+".

Nu förstår jag inte riktigt. Det blir väl alltså en spole i serie med respektive högtalare, och det borde väl ge ett lågpassfilter. Vi vill ju ha ett högpassfilter, därför föreslås senare i tråden en seriekondensator.
Tacksam om du kan förklara hur snutt jag tänker.

Grunden är väl egentligen att det är massor med problem att dela passivt vid låga frekvenser. Därför brukar man alltid rekommendera att dela aktivt vid låga frekvenser, och då ofta lägga till annat matnyttigt också, som t.ex. subsonic filter, eq av basen, linkwitz transform (som är en form av eq). Detta dels för att fixa högtalarens brister, men även för att kompensera en del av rummets brister.

Återgå till Teknikforum