Impendans och serie- resp parallellkoppling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

henriksch

Impendans och serie- resp parallellkoppling

Inläggav henriksch » 2008-10-05 09:48

Prövarde dennna tråd i Carlsson Illumn.. men fick inget svar, den passar kanske bättre här?

Om jag nu fattat saken rätt så i Sonab/Carlssons OA12 sitter två parallellkopplade 16-ohmsdiskanter och i med detta kan samma filter användas som i OD11 med en 8 ohmsdiskant.
På samma sätt joxar man med serie/parallellkoppling i OA14 så att man uppnår samma effekt med 4 st 8 ohmselement som med en 8-ohmsdiskant i OD11 resp två "16ohmare" i tolvorna.

Till frågan:
Borde man inte då med samma resonemang kunna sätta två 4 ohmselement i serie i detta filter dvs,Är två seriekopplade 4-or detsamma som två parallellkopplade 16-ohmselement sett ur ett "impedansperspektiv"??

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Impendans och serie- resp parallellkoppling

Inläggav Svante » 2008-10-05 18:09

henriksch skrev:Till frågan:
Borde man inte då med samma resonemang kunna sätta två 4 ohmselement i serie i detta filter dvs,Är två seriekopplade 4-or detsamma som två parallellkopplade 16-ohmselement sett ur ett "impedansperspektiv"??

mvh
Henrik

Om elementen och konstruktionen i övrigt är identiska så ger två parallellkopplade 16-ohmselement närapå samma resultat som två seriekopplade 4-ohmselement, ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-05 18:20

Tack för svar Svante. Anledningen till frågan hittar du på Carlsson Illum. Vinglar fram och tillbaka i ett byggprojekt (som är OA51 inklämda i ett par V1-skal) om jag skall använda en orginal OA51-diskant eller två Philips AD0160/T4 monterade i stil med OA12 (om de får plats) i bygget.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-05 19:42

henriksch skrev:Tack för svar Svante. Anledningen till frågan hittar du på Carlsson Illum. Vinglar fram och tillbaka i ett byggprojekt (som är OA51 inklämda i ett par V1-skal) om jag skall använda en orginal OA51-diskant eller två Philips AD0160/T4 monterade i stil med OA12 (om de får plats) i bygget.
mvh
Henrik

Ok, ja det är ju ett betydligt större ingrepp i konstruktionen. Det blir närmast en ny konstruktion, med allt vad det innebär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-10-05 21:12

Jepp och det har jag som jag säger inte eg. tillräckliga teoretiska kunskap för, tänkte därför försöka mig på att kopiera specar från OA51 i den mån detta är möjligt. Lutar därför främst mot att använda Peerlessdiskanten från OA51. Får väl se hur bra det funkar.
Grejen är att jag verkligen gillar kub-designen hos V1 och OD11, kul att testa om man kan få ett ljud som är bättre är OD11 med hjälp av bättre element och ideérna från OA51. Som sagt, glad amatör...
mvh
Henrik

Återgå till Teknikforum