Varför är aktiva högtalare så ovanligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Varför är aktiva högtalare så ovanligt?

Inläggav PerStromgren » 2008-10-07 14:08

Vore det inte enklare för en högtalarkonstruktör att få högtalare att uppträda som han (hon?) vill om en förstärkare ingick i konstruktionen? Varför är detta så pass ovanligt i hifi-fallet? Tänk vad mycket problem vi konsumenter skulle slippa: inga kabeldebatter (nåja), ingen risk att bränna högtalare, inga kompatibilitetsproblem, inga problem med tjocka högtalarkablar, etc. Jag kan tänka mig att konstruktören skulle slippa en del problem också.

Det finns förvisso nackdelar: alla kanske inte behöver slutsteg som kan ge högtalarens maxnivå och högtalaren blir litet större.

Men annars?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 14:25

Tror att det mycket hänger på att kunderna vill bestämma själv vilken drivning man önskar. Vissa vill ha billigast möjliga, andra en massa kilo med stora kylflänsar.

Själv har jag framfört tanken att även ha trådlöst nätverk (alternativt kommunikation via elnätet) i högtalarna, då räcker det med en NAS i garderoben, en fjärrkontroll på soffbordet och högtalare anslutna till elnätet.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-07 15:04

Bill50x skrev:Tror att det mycket hänger på att kunderna vill bestämma själv vilken drivning man önskar. Vissa vill ha billigast möjliga, andra en massa kilo med stora kylflänsar.

Du menar att alla inte behöver maxnivån som högtalarna klarar, alltså? Eller är det något annat?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-07 15:17

I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.

Hemma hos folk lär det inte bli vanligt förrän högtalarna får strömförsörjning från samma sladd som signalen går igenom. Folk vill inte ha två sladdar per högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 15:39

perstromgren skrev:
Bill50x skrev:Tror att det mycket hänger på att kunderna vill bestämma själv vilken drivning man önskar. Vissa vill ha billigast möjliga, andra en massa kilo med stora kylflänsar.

Du menar att alla inte behöver maxnivån som högtalarna klarar, alltså? Eller är det något annat?

Det, men även allmän kvalitet. En del tror ju tex att det knappast spelar någon roll vilken förstärkare man har eftersom man hör mycket större skillnader på högtalare och rummet. Då finns det ju ingen anledning att lägga en massa pengar på förstärkaren. Andra kanske vill ha rejält med krut och massor med reserv "utifallatt". Kort sagt, man får en större flexibilitet med separat förstärkare. Och det är ju onekligen lättare att uppdatera om behovet skulle infinna sig.

Gissar att det är ungefär samma tanke som ligger bakom separata DAC´ar, för- och slutsteg, separat tuner, separata bashögtalare osv. Dvs att man kan lägga krutet där man önskar.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-07 15:50

Svante skrev:I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.

Hemma hos folk lär det inte bli vanligt förrän högtalarna får strömförsörjning från samma sladd som signalen går igenom. Folk vill inte ha två sladdar per högtalare.

Utom dom som kör aktiv delning på 6-vägssystem, dom har 6 sladdar per högtalare... :-)

/ B

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-10-07 15:58

Bill50x skrev:
Svante skrev:I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.

Utom dom som kör aktiv delning på 6-vägssystem, dom har 6 sladdar per högtalare... :-)

/ B

Det är rätt vanligt att det är aktiv delning i två vägare med två slutsteg. Dock endast en strömslad och en signalkabel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-10-07 19:41

tjejens kompaktstereo modell budget har TVÅ separata sladdar som går till tillhörande högtalare.

Tji fick jag alltså genom att ialla fall koppla in ett par vettiga högtalare.

Fanken vet hur skiten delar och vart...

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-10-07 20:09

Ja detta samt att det e lite lättare att ha nivåjustering centralt tror jag.. E väl inte så vanligt med cd-spelare och annat med volymkontroll och möjlighet till till balansjustering om det behövs..

E ju annat när man sitter med ett mixerbord och allt går att justera enkelt därifrån..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-08 10:10

Nivåjustering sker väl centralt i hemmet också? Det är ju inte så att man måste ränna ikring och skruva på varje högtalare för att ställa nivåerna. Någon form av kontrollförstärkare är fullt tillräckligt. Dessutom kan det hela fjärrstyras. Finns väl hinget som hindrar en "förlängning/förstoring" av Squeezxbox-konceptet till att omfatta hela signalhanteringen ut till aktiva högtalare?

Jag tycker Audio Pro's system för snart 30 år sedan med aktiva högtalare och en receiver (A4-14 med TPA-150) utan slutsteg var en elegantare totallösning än att allt skulle delas upp i mängder med plåtburkar likt t.ex. Naim, där i princip varje uppgift har sin egna låda. Idag kan man förmodligen trolla bort en hel del av signalkablaget och köra trådlöst om viljan finns. Den mycket lönsamma industrin för audiokablage skulle förstås gallskrika...

Vanligen brukar man hävda att det är just konsumentens valfrihet som styrt bort från aktiva högtalare, att kunden själv vill komponera sin anläggning från början till slut. Det finns många fallgropar i det tänket och många verkar heller inte förstå att vissa komponenter inte passar ihop. Det har likt vinprovning utvecklats till något fint för "kännare". Många audiofiler håller ständigt på med detta komponerande. För mig är det viktigare med lyssnandet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-08 10:59

Att det inte är så vanligt med aktiva högtalare torde tyda på att de flesta högtalare är "enmanskonstruktioner" och att det oftast inte föreligger kunskap inom båda disciplinerna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-08 11:05

Det går väl att göra som Guru, anlita några konsulter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-08 11:14

Vilka aktiva fullregisterhögtalare finns det då? Jag kommer bara på rätt gamla konstruktioner:

Sonab OA6
Audio Pro AA-14
3As modeller med återkoppling
Philips med återkoppling
ATC

Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande? Hur är det Martin Logans hybrider?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-08 11:14

Kan det handla om en konspiration från dyrkabelfabrikanterna? :roll: :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-08 11:48

Jocke skrev:Kan det handla om en konspiration från dyrkabelfabrikanterna? :roll: :wink:

/Jocke

Tveksamt, med tanke på priset på en del signalkablar! De är ju dessutom ofta bara ca 1.5 m långa, tänk vad de kan ta betalt för 5, att inte säga 10, meter av dessa dyrgripar!

Nej, jag tror vi kan utesluta den konspirationen.

Jag väntar ivrigt på att någon av våra "egna" konstruktörer ska sladda in här och berätta den riktiga anledningen. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-08 11:56

Jag var naturligtvis inte allvarlig men det kan ju finnas anledning att titta på vem som äger ledande dyrkabeltillverkare!

/J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-08 12:03

Nattlorden skrev:Att det inte är så vanligt med aktiva högtalare torde tyda på att de flesta högtalare är "enmanskonstruktioner" och att det oftast inte föreligger kunskap inom båda disciplinerna.

Tveksamt. De högtalarkonstruktörer som häckar här kan väl sägas vara "en-mansutvecklare" men bland de större tillverkarna finns det väl ofta hela konstruktionsavdelningar, jag tänker på tex B&W, Linn, Quad... för att ta några ur högen. Quad borde väl ha kunskapen om både högtalare och elektronik? Det borde väl Naim också ha men dom verkar vara förjusta i att ha en egen låda till precis allting som någon skrev här.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-08 12:08

perstromgren skrev:Vilka aktiva fullregisterhögtalare finns det då? Jag kommer bara på rätt gamla konstruktioner:

Sonab OA6
Audio Pro AA-14
Philips med återkoppling
ATC

Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande? Hur är det Martin Logans hybrider?

Meridian kör hårt och bra med aktiva högtalare. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-10-08 12:24

Bill50x skrev:Tveksamt. De högtalarkonstruktörer som häckar här kan väl sägas vara "en-mansutvecklare" men bland de större tillverkarna finns det väl ofta hela konstruktionsavdelningar, jag tänker på tex B&W, Linn, Quad... för att ta några ur högen. Quad borde väl ha kunskapen om både högtalare och elektronik? Det borde väl Naim också ha men dom verkar vara förjusta i att ha en egen låda till precis allting som någon skrev här.

Brandsäkra skott mellan avdelningarna, smådiktatorer som styr över sina projekt istället för att samarbeta på svenskt manér? Tror nog att det finns många divor som håller hårt i sina barn...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-10-08 12:41

Kan det vara så att högtalarkonstruktörer är medvetna om kabelns underordnade betydelse? Skillnaden på att ändra en komponent eller mäta i en annan position är ju markant medans olika kablar i jämförelse har marginell betydelse!

/Jocke

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-10-08 13:51

perstromgren skrev:Vilka aktiva fullregisterhögtalare finns det då? Jag kommer bara på rätt gamla konstruktioner:

Sonab OA6
Audio Pro AA-14
Philips med återkoppling
ATC

Pass Labs Rushmore och snart SR1.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-09 08:48

Sonab OA6
Audio Pro AA-14
Philips med återkoppling
ATC

Jo, det var vanligare med aktiva högtalare för 25-35 år sedan. Här några till:

Braun hade flera aktiva högtalare, t.ex. L500A, L700A och L810A.
Canton har haft flera aktiva. Själv har jag ett par sådana här,
Bild

Heco tror jag också hade aktiva högtalare, de var ju väldigt lika Braun på 70-talet.
KEF KM-1 Reference Monitor,
Bild
Spendor SP1/2A, SA1200, SA3A, BC2 och BC3A.

Sedan fanns/finns det en del elektrostater med högspänningsförstärkeri som rätt ofta var inbyggda. Här är några:
Acoustat Monitor 3 och Monitor 4 med inbyggda rörsteg (Servo-Charged amplifiers)
Audio Exklusiv P3A och P6A med inbyggda slutsteg (liknande Acoustats)
Audiostatic hade i början några med inbyggda rörsteg.
Esoteric Audio Rearsearch har slutsteg för direktkoppling till Quad
Beveridge (just dessa för en svensk kund)
Bild
Rennwald elektrostaterna fanns också med dedikerade rörslutsteg, http://rennwald.de/
Shackman elektrostaterna kan också "aktivieras", http://www.shackman-esl-diy-catalogue.r ... 724.662419

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-11 02:24

Jag tycker att det finns rimligt med alternativ som har aktiv drivning, även om det är klart mindre än antalet passiva.
En klar vinst med aktiv drivning är att man kan köra delningsfiltret elektroniskt och ha en förstärkarmodul per element. Då slipper man helt det passiva delningsfiltret.
I det aktiva delningsfiltret kan man relativt enkelt lägga till viss funktionalitet för att justera ljudet, t.ex. basen för enklare anpassning till rummet.

Nu till problemen:
På billigare konstruktioner så konkurrerar man med starkt prispressade alternativ, och då måste man spara in på kostnader för drivningen. Med relativt usel förstärkare och fortfarande passivt delningsfilter så kan det lätt bli sämre resultat än med passiva högtalare.

På lite dyrare konstruktioner så kan resultatet bli riktigt bra, men då riktar man sig mer till audiofiler som oftast vill välja sin förstärkare/slutsteg själv. För de som inte är intresserade av att göra detta val själva så finns idag ett hyfsat utbud.
Om man betänker den relativt smala målgrupp som detta riktar sig till så tycker jag att utbudet som finns är i rimlig storleksordning relativt de passiva konstruktioner som erbjuds.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-10-11 03:22

RogerGustavsson skrev:Finns väl hinget som hindrar en "förlängning/förstoring" av Squeezxbox-konceptet till att omfatta hela signalhanteringen ut till aktiva högtalare?

Precis. Jag använder Squeezebox Duet med aktiva högtalare till min sovrumsanläggning.
Det fungerar hur bra som helst och volymen kan justeras via fjärrkontrollen.

perstromgren skrev:Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande?

Förutom de tidigare nämnda så finns även AVI ADM9.1 som är ett intressant koncept eftersom högtalarna även innehåller ett försteg (inklusive fjärrkontroll) med 3 ingångar (2 digitala, 1 analog) och high-end D/A-omvandlare.
Förstärkningen består av två separata slutsteg i varje högtalare: 75W för diskanten och 250W för baselementet.

Säljs för 14000kr i Sverige.

Bild

http://www.avihifi.co.uk/avid/avid.html

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-10-19 10:38

RogerGustavsson skrev:Jo, det var vanligare med aktiva högtalare för 25-35 år sedan.

För hemmastereo kanske men i yrkesljud/studio är det aktiva lådor det normala sen många år tillbaks. Visst ser man fortfarande den gamla sortens högtalare med separat slutsteg men det är antingen äldre grejor eller stora as till monitorer där slutstegen ändå monteras i ett stegrack ändå strax utanför studiorummet av värmeskäl.

Det gör inget att en normal monitor kostar 15-20 kkr styck, den låter ändå bättre än motsvarande investering i passiv låda + slutsteg och förstås kablage. Också i PA sammanhang börjar aktiva lådor kraftigt konkurrera med passiva lådor och separat slutsteg.

Dagtid är jag tekniskt ansvarig på ett avdelning på universitet där vi har totalt åtta studios i olika storlek samt några mindre redigeringsrum. Vi har ett antal olika monitorer som vi köpt under åren; Genelec, Mackie, Yamaha, Event, och nån till.

Mackies HDR 824 mkII är den senaste investeringen, jisses vilka monitorer. Det är nästan jobbigt att lyssna på äldre mixar nu när man verkligen hör alla detaljer. Men det behövs nog en sub eller två för att komma ner till eller rent av under 20Hz. Dom är inte bassvaga ett dugg men vid 29-32 Hz tar det slut.

För DIY tror jag inte att aktiva lådor är det bästa. Få - och inte jag heller - har kunskaper nog att matcha steg, aktivt delningsfilter med element och högtalare.

[Redigerat: stavningsfix och grammatik]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-19 10:55

Det kanske finns problem med aktiv drivning och det är därför det är så få som gör det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-10-19 10:56

En sak till.

Nånting jag saknar är (fler) hemmabioreceivrar fast med bara linjeutgångar. Med en sådant blir man fri att använda separat slutsteg eller aktiva lådor. Precis min kopp te.

De som finns är svindyra men det antyder väl iof kvaliteten på de slutsteg som normalt ingår i en hemmabioreceiver.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-10-19 11:06

Retroperra skrev:En sak till.

Nånting jag saknar är (fler) hemmabioreceivrar fast med bara linjeutgångar. Med en sådant blir man fri att använda separat slutsteg eller aktiva lådor. Precis min kopp te.

De som finns är svindyra men det antyder väl iof kvaliteten på de slutsteg som normalt ingår i en hemmabioreceiver.

Precis vad jag saknar också.

Fö har väl B&O oftast aktiva högtalare?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-19 12:48

Retroperra skrev:För DIY tror jag inte att aktiva lådor är det bästa. Få - och inte jag heller - har kunskaper nog att matcha steg, aktivt delningsfilter med element och högtalare.

Men förutom filtret är det ju vad alla i praktiken gör! Matchar slutsteg mot elementen i högtalaren, menar jag. Varför skulle det vara svårare därför att förstärkaren sitter i samma låda som högtalaren? Utgångspunkten skulle ju kunna vara att göra exakt som i det passiva fallet, med den skillnaden att man kan justera enkelt om så önskas. Att flytta en del av överföringsfunktionen till lågnivåsidan är väl inte komplicerat i dessa dagar med hur mycket datorstöd som helst!

Men det är något jag missar förstås, det inser jag.

Är det någon som DIY:at en aktiv högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-10-19 13:27

perstromgren skrev:Men det är något jag missar förstås, det inser jag.

Är det någon som DIY:at en aktiv högtalare?

Jag tänkte att man ska bygga filter och slutsteg också. Inte köpa/bygga kit utan att konstruera. Aktiva filter kan man bygga från grunden särskilt om man lämnar öppet för justeringar för delningsfrekvens, branthet, lyx som eq och ev. extra lyx som fördröjning men att verkligen matcha slutsteg mot det enskilda elementet och hur det fungerar i lådan med akustisk impedans och grejor, det fixar allafall inte jag.
Det är säkert några som gjort det. Men inte många, och det var egentligen min poäng.

Nästa

Återgå till Teknikforum