Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Tror att det mycket hänger på att kunderna vill bestämma själv vilken drivning man önskar. Vissa vill ha billigast möjliga, andra en massa kilo med stora kylflänsar.
perstromgren skrev:Bill50x skrev:Tror att det mycket hänger på att kunderna vill bestämma själv vilken drivning man önskar. Vissa vill ha billigast möjliga, andra en massa kilo med stora kylflänsar.
Du menar att alla inte behöver maxnivån som högtalarna klarar, alltså? Eller är det något annat?
Svante skrev:I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.
Hemma hos folk lär det inte bli vanligt förrän högtalarna får strömförsörjning från samma sladd som signalen går igenom. Folk vill inte ha två sladdar per högtalare.
Bill50x skrev:Svante skrev:I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.
Hemma hos folk lär det inte bli vanligt förrän högtalarna får strömförsörjning från samma sladd som signalen går igenom. Folk vill inte ha två sladdar per högtalare.
Utom dom som kör aktiv delning på 6-vägssystem, dom har 6 sladdar per högtalare...
/ B
Svante skrev:I studiovärlden lär det vara så att det blir vanligare. Har jag hört.
Jocke skrev:Kan det handla om en konspiration från dyrkabelfabrikanterna?![]()
![]()
/Jocke
Nattlorden skrev:Att det inte är så vanligt med aktiva högtalare torde tyda på att de flesta högtalare är "enmanskonstruktioner" och att det oftast inte föreligger kunskap inom båda disciplinerna.
perstromgren skrev:Vilka aktiva fullregisterhögtalare finns det då? Jag kommer bara på rätt gamla konstruktioner:
Sonab OA6
Audio Pro AA-14
3As modeller med återkoppling
Philips med återkoppling
ATC
Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande? Hur är det Martin Logans hybrider?
Bill50x skrev:Tveksamt. De högtalarkonstruktörer som häckar här kan väl sägas vara "en-mansutvecklare" men bland de större tillverkarna finns det väl ofta hela konstruktionsavdelningar, jag tänker på tex B&W, Linn, Quad... för att ta några ur högen. Quad borde väl ha kunskapen om både högtalare och elektronik? Det borde väl Naim också ha men dom verkar vara förjusta i att ha en egen låda till precis allting som någon skrev här.
perstromgren skrev:Vilka aktiva fullregisterhögtalare finns det då? Jag kommer bara på rätt gamla konstruktioner:
Sonab OA6
Audio Pro AA-14
Philips med återkoppling
ATC
Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande? Hur är det Martin Logans hybrider?

Sonab OA6
Audio Pro AA-14
Philips med återkoppling
ATC
RogerGustavsson skrev:Finns väl hinget som hindrar en "förlängning/förstoring" av Squeezxbox-konceptet till att omfatta hela signalhanteringen ut till aktiva högtalare?
perstromgren skrev:Finns det några nya som inte primärt är avsedda som monitorer vid inspelning eller liknande?
RogerGustavsson skrev:Jo, det var vanligare med aktiva högtalare för 25-35 år sedan.
Retroperra skrev:En sak till.
Nånting jag saknar är (fler) hemmabioreceivrar fast med bara linjeutgångar. Med en sådant blir man fri att använda separat slutsteg eller aktiva lådor. Precis min kopp te.
De som finns är svindyra men det antyder väl iof kvaliteten på de slutsteg som normalt ingår i en hemmabioreceiver.
Retroperra skrev:För DIY tror jag inte att aktiva lådor är det bästa. Få - och inte jag heller - har kunskaper nog att matcha steg, aktivt delningsfilter med element och högtalare.
perstromgren skrev:Men det är något jag missar förstås, det inser jag.
Är det någon som DIY:at en aktiv högtalare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster