Jo så här är det, min far har en Technics SU-7100K förstärkare som jag tog över för några år sedan. Den fungerade utmärkt fram tills att ena högtalar kanalen började glappa dvs kom bara ljud ur en högtalare. Detta löste jag ofta med att stänga av och på förstärkaren tills att den sa pang och ljudet kom ur båda högtalarna. Efter ett tag fick jag en ide att jag skulle skruva av locket och damma av lite inuti, sagt och gjort tog jag fram en fuktig trasa dammade av transformatorn och allt annat som såg dammigt ut. Efter detta när jag skúlle börja spela igen så sa det " bööööööööööö" Och ena högtalarens basspole smälte ihop. Efter närmare undersökning så gick en av säkringarna så fort man startade förstärkaren.
Detta hände alltså för några år sedan när jag va runt 16 år nu är jag 20 och förhoppningsvis lite smartare.
Då är frågan är det någon ide att försöka laga den? Jag tycker att det hade varit roligt att testa och så lär man sig något också kanske? . Men har ni någon aning om i vilken del jag ska börja felsöka?
Langar upp lite bilder från nätet jag hittade.