Ta bort störande maskinljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stone

Ta bort störande maskinljud

Inläggav Stone » 2008-10-12 11:00

I mitt biorum så störs jag en del av surrande från projektorn och tänkte därför flytta den till en klädkammare som gränsar till bakväggen i biorummet.
Då jag alla högtalare, tv samt duk är vägg/takmonterade så ser jag ingen snygg lösning på stereomöbel.
Min tanke är då att placera även förstärkare samt kommande ps3
i klädkammaren och dra någon form av IRöga.

På detta sätt kan jag ha kortare HDMI till projektorn samt kortare högtalarkablar till de bakre högtalarna( merparten sitter ändå på bakväggen)
Dessutom behöver inte utrustningen vara vacker utan det räcker att den låter bra vilket inte är dumt när man som jag gillar att handla begagnat.

MEN hur löser man detta på ett ok sätt?
Jag kommer alltid att ha lätt att nå utrustningen då det är en dörr till klädkammaren så det är mest de basala funktionera som måste fungera.

/Marcus

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-16 00:02

Oftast så studsar ljudet från fläkten i projektorn mot tex hyllan den står på, närliggande väggar eller taket om den är takmonterad.
En enkel lösning som inte är så snygg, men som borde fungera i ditt fall är att klä hylla/väggar etc nära projektorn med ljudisoleringsmaterial. Material gjort för isolering invändigt i datorchassin är lämpliga och enkla att arbeta med.
Se tex artikel 38689 på www.kjell.com

Återgå till Teknikforum