Nad 3240 pe

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wictor

Nad 3240 pe

Inläggav Wictor » 2008-10-17 13:28

Tja igen. Har ett liknande problem med en Nad förstärkare som jag hade med min technics förstärkare. Dvs att säkringarna brinner. Efter lite efterforskning så verkar det som om en transistor kan vara boven? Men frågan är då kan man testa en transistor med en multimeter om den är kass? Och isåfall hur?

Lägger in lite bilder också strax!'

Den ser ut som denna innuti. Men min är en ren 3240 pe med vanliga högtalarterminaler.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... t3620.html

egen bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-17 14:58

Ingen? Litet tips? Alla tips är välkomna!

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 15:31

Ja du söker en kortslutning i det här fallet så när du resistansmäter och hittar den över exempelvis transistorns kollektor-emitter så lär kortslutningen inte återfinnas på kretskortet efter bortlödning av transistorn
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-17 15:34

ska jag testa att resistans mäta mellan kollektor och emitter. Vad är normalt utslag ? Och när jag hittar en med väldigt lågt ohm så testar jag att ta bort den?

Ska jag gå på dom stora transistorerna eller kan det lika gärna va dom små som e typ 25 st. Någon ände som är att föredra att börja i?

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 15:42

Njeeägh, glöm vad jag skrev, jag trodde du hade ringat in en tänkbar kandidat.
Ingen transistor har kortis någonstans men (halv) leder mer (ena hållet) eller mindre (i princip inte alls) åt olika håll, monterad på kretskort har de däremot kringkomponenter beroende på deras uppgift som ibland kan ha väldigt låg resistans och därför likna en kortslutning.

Vad är det för säkring som sticker?
Vad står det på den, vad säkrar den?
Var kan det bli kortis för att just den ska kunna utlösas.
Kan du utesluta kortis i likriktning och glättning?
Är det en säkring som bara skyddar mot för stor ström genom ena kanalens sluttransistorer?

Tänk så!
Lycka Till

Kanske fungerar bäst att du söker på google efter en faq över tänkbara fel för modellen.
Undersök de som verkar rimliga
Senast redigerad av MP 2008-10-17 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-17 16:01

Oki inte lätt inte lätt. Kan säga att alla säkringar brinner direkt. iaf de fyra översta. Om du kollla på bilden ovanför. Edit testade nu ja det är bara dom 4 översta. Vart kan likriktningen sitta. Det är väll fyra dioder i en såkallad gretsbrygga? Glättning ? Får köra på wikipedia en snabbis för att friska upp minnet från gymnasiet.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-17 16:45

Litet framsteg. De säkringar som brinner har jag hittat i ritningen och de sitter i anslutning med likriktningen. De som inte brinner verka ha att göra med den delen som används i usa dvs deras matning. Lägger upp en bild på schemat.

De säkringar som brinner är de fyra understa som jag ahr ringat in. Den vänstra likriktningen har jag hittat och sitter i anslutning med de två jätte kondensatorerna som ni kan se på bilderna överst på sidan. Den andra likriktningen dvs bd501 den i mitten har jag inte hittat än.
vet inte om det hjälper men, om nån får en aha upplevelse hojta till.

Bild

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 17:00

Ser ut som om likriktarna kan vara defekta och/eller också kortsluts allt av C505, C506, C509, C510 löd loss, resistansmät etc.

Grattis om det inte är värre än så. kan vara sluttransistorerna också dessvärre
Senast redigerad av MP 2008-10-17 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-17 17:04

Ja det måste väll vara nån av dem? Kondensatorerna ser fina ut och de verkar inte ha läckt. Så jag börjar med likriktarna. Tror du elfa har ersättningskomponeter för detta?

varför dessvärre om det är sluttransistorerna? Dyrt? Eller du menar att jag får felsöka igen?

MP

Inläggav MP » 2008-10-17 17:12

Det är jag övertygad om

Men om du löder loss likriktarna och resistansmäter över + gnd - så kan du kolla om det finns någon efterföljande kortslutning på kretskortet

Tänk bara på att mäta på rätt ställen på kretskortet då de andra 2 benen på likriktaren ha varit anslutna till lindningen på transformatorn och den har ganska så låg resistans. :wink:

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-21 20:58

Har bytt två likriktare och fem kondensatorer utan resultat :( Kan trafon vara fuckad`?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-10-23 01:08

Nej, transformatorn är nästan helt säkert hel. Säkringarna sitter efter. Att slå på strömmen och låta säkringarna brinna är ingen jättebra idé, fler delar (likriktarbryggorna) kan bli skadade. Bättre använda en 60W glödlampa eller så i serie med sladden in. Det enda som händer då om det fortfarande är kortis är att lampan lyser.

De säkringar som brinner är till matning av slutstegen, två för den lägre spänningen och två för den högre power-envelope-spänningen. De två andra är för matning till förförstärkaren och kanske ingångssteg på slutsteget. Observera att det är en lite ovanlig (i alla fall i så här små förstärkare) koppling med transistorer (de på de blanka kylflänsarna) som lyfter matningspänningen till den högre spänningen när det kommer transienter i musiken som överstiger den lägre nivån. På så sätt blir värmeutvecklingen mycket lägre än om man använt den högre spänningen hela tiden.

Troligtvis finns det brunna transistorer i en av kanalerna. Resistorer kan ha brunnit upp som följdfel också.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-23 18:20

Men andra ord jobbigt och ovärt?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-10-25 01:31

Inte nödvändigtvis - definitivt inte lika jobbigt som om transformatorn är fuckad :D (eller bortopererad som i en NAD304 som ligger här 8O, någon som har en nättrafo till en sån över?) Eller Crest CA9:an som ligger under sängen där ett halvt kretskort brunnit upp och blivit förkolnat 8) Kanske någon har ett preampkort till en sån över?

Med lite tur är det kanske inte mycket mer än sluttransistorerna som det är kortis i, kanske även något i rail-switch-kretsen :) Det brukar gå att mäta resistans/diodtest mellan C-E på sluttransistorerna för att se om de är kortis, vanligtvis flyter utgångsnoden på en avstängd förstärkare. Sen måste man ju kunna tolka värdet från instrumentet, kan vara lite olika vad de visar... Men troligtvis kan du ju jämföra kanalerna för jag skulle gissa på att bara en gått, du hade redan kollat bryggorna va?

Eller om du bor kring Stockholm så kan jag ta en titt på den alt. kanske köpa den om det är intressant.

MP

Inläggav MP » 2008-10-25 17:39

Var hälsad kimmen, skönt att någon mer än jag tar sig an denna jungman. :)

Inte riktigt meningen att du skulle byta allt utan att mäta på komponenterna du lödde bort men jag kanske överskattade din erfarenhet en smula.

Nåja jag tror felet är relativt enkelt om du bara mäter rakt över matningsspänningarna så att säga utan att apparaten är på
En enkel resistansmätning från matning + till jord bör visa på kortslutning eller i det närmaste med alla de komponenter du lödde bort.

Löd bort något ben på en av sluttransistorerna, kollektor eller emitter...
Vad mäter du?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-25 19:34

ah oki en sluttransistorerna är de som sitter med silvriga kylflensar runt sig på bilden ?

Nä alltså jag suger på elektronik mätninghar bara läst lite ellära, automation är mer min grej med givare och transmittrar,och går nått sönder så köper man nytt. Jag är från sveriges framsida dvs göteborg så då är det ganska kört. Och min multimeter är från clas ohlsson frö 149. har börjat tveka över kvaliten , får nog bli en Fluke lite längre fram.

Men okey då kör jag ett ryck igen när jag får tid. btw om ni vill kan ni inte typ rita en liten bild i paint eller nått hur jag mäter på slutransistorerna. ska jag resistans mäta alltså mellan vilka ben. jaja ska dra mig nu . Tack

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-10-25 21:19

Wictor skrev:ah oki en sluttransistorerna är de som sitter med silvriga kylflensar runt sig på bilden ?

Nä alltså jag suger på elektronik mätninghar bara läst lite ellära, automation är mer min grej med givare och transmittrar,och går nått sönder så köper man nytt. Jag är från sveriges framsida dvs göteborg så då är det ganska kört. Och min multimeter är från clas ohlsson frö 149. har börjat tveka över kvaliten , får nog bli en Fluke lite längre fram.

Men okey då kör jag ett ryck igen när jag får tid. btw om ni vill kan ni inte typ rita en liten bild i paint eller nått hur jag mäter på slutransistorerna. ska jag resistans mäta alltså mellan vilka ben. jaja ska dra mig nu . Tack

Nej, de är de största som sitter på kylflänsen. Mät resistans/diodtest mellan mittenbenet och det till höger om man tittar från sidan med texten, det ska gå att hitta den trasiga kanalen utan att löda av. Blev lite osäker nu, det kan hända att de på silvriga flänsar är drivtransistorer, i så fall är de små utanför de stora på kylflänsen som lyfter matningen. Men har man hittat den trasiga kanalen så får man plocka bort de brända transistorerna och sen kolla om det är fler i kanalen som gått.

Skadan borde inte tagit sig längre tillbaks än Q413,415 / Q414, 416 så det är nog bara komponenterna till höger och mellan dem på kanalen som är paj som behöver kollas dvs 13 transistorer, lite dioder och motstånd. Har du tur är det bara sluttransistorerna. Mest sannolikt om det är mer så är det de precis till vänster om dem i schemat och de som är precis över och under sluttransistorerna i schemat.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-27 17:53

jag mätte på alla transistorer på kylflänsen alla utom en visade oändligt med motstånd.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 20:40

Jag tog bort den transistorn som visade ca 2 ohm. Startade upp förstärkaren! Ingen säkring går.. Dioderna lyser på fronten och allt ser frid och fröjd ut. Ska nu leta upp en sådan trnasistor i elfa om de har, det står B817 E 8B3 på den och i service manualen står det 2SB817(E).

Tror ni att det bara e den som är problemet om jag hittar en liknande ska jag slänga i den och starta och hålla tummarna? Ska jag testaden ena kanalen nu ? Eller vad är smartast att göra?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-05 21:38

Kolla även motstånden som binder ihop basen på den transistorn med föregående steg (3,3 ohm). I min var ett av de motstånden sönder.

Kolla även spänningen på mittenbenet på alla 4 sluttransistorerna (de stora) i förhållande till höljet. 2SB-arna ska ha c:a -30-40V (minns ej det exakta värdet) och 2SD-arna +30-40V. Är det uppåt 70V så måste tillhörande railswitch lagas också, annars kommer det bli problem med värmeutveckling och de kan gå sönder igen.

Min hade bränt alla 5 transistorerna på kylflänsen som hör till den dåliga kanalen samt ett antal motstånd, bl.a. basmotstånden för sluttransistorerna och ett motstånd som filtrerar matningen till slutstegets ingångsdel. de 2 transistorerna som driver drivtransistorerna som driver sluttransistorerna var också paj. Sen vidare var båda rail-switcharna för den dåliga kanalen kortslutna. Även railswitcharna på den hela kanalen var trasiga, i alla fall ena. Kretsen innehåller kanske en "bugg" som gör att ström kan gå bakvägen genom rail-switcharna och möjligtvis förstöra dem ifall säkringarna för den högre matningen brinner.

Jag har lagt undan den tills vidare för jag hade inget lämpligt att ersätta rail-switcharna med.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 21:49

ska jag mäta spänning (växel) mellan det mittersta benet på de andra transistorerna och chassit när den är påslagen då så klart?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-05 21:59

Nej, likspänning är det där. Billiga mätinstrument brukar ge helkonstiga värden om de är inställda på AC och man mäter på något med likspänning i stället för 0V som man kanske väntar sig, så står det 150V AC eller så är det inget konstigt, för det betyder inte mycket siffran om man inte mäter på just sinusformad växelspänning.

Till chassit stämmer, är ganska lätt att komma åt underifrån att mäta på dem.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 22:02

Ok har fått låna ett fluke instrument för 3000 :- ska nog gå bra. De motstånden till basen hittar jag inte, du har inte märkningen på dem?

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-05 22:13

Haha ja det lär ju duga! :)

R460, R462, R464 var trasiga i min. Drag bort ett för andra kanalen.

R478, 480, 488, 486 kan vara trasiga. R456 skulle kunna gå sönder också. Men det beror på hur långt bak skadan tagit sig. R466, 468 vill gärna gå sönder också om skadan tagit sig längre bak än bara sluttransistorerna.

På min var Q418, 420, 422, 424, 426, 428, 430, 432, 434 trasiga! :P Men har du tur så kan det vara bara den som du lött av!

samt några av de motsvarande i den "hela kanalen" också.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-05 22:19

Nu ska jag lägga mig strax men mätte hastigt över det mittersta benet och alla visade ca 39 VDC. Ska mäta imorgon över de andra motstånden, hittade också en grymt bra sida med komponeter som har en liknande transistor för 12 kr. Mejlade och frågade om det går att ersätta.

Höres imorgon detta blev ju spännande.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-05 23:39

Vad är det för sida och vad är det för transistor?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-06 17:54

http://www.leifline.com/

Och transitorn är 2SB817 kostar 12.50 kr styck.

Kommer göra en beställning därifrån så snart som möjligt hoppas jag. Sedan får man hoppas att det fungerar :D

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-12 21:21

Så delarna har kommit och jag bytte transistorn. Mätte över de resistorerna som du nämnde och de verkade ok. Så jag slog på det surrade och såg bra ut, men säkringarnas tråd böjde sig och värme utveklingen i den transistorn jag bytte var allt annat än bra. Så tillbaka på ruta ett igen nu då ,suck.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2008-11-12 22:26

Det är därför det är en så bra idé att seriekoppla apparaten med en glödlampa, då klarar man sig från såna fel som kan finnas kvar oftast!

Men om det var hög värmeutveckling och säkringarna aldrig brann av på riktigt så är nog transistorn hel än.

Kan ju hända att det bara var att du bara inte vred ner tomgångsströminställningen före du slog på, eller att någon av drivtransistorerna är paj även de.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-11-12 23:08

jag köpte 2 extra om en skulle gå sönder så det e iaf lugnt. tomgångsström ? vad menar du nu? volymratten? den va i botten iaf. tror du inte de kan vara nån diod som leder åt fel håll? mvh

Nästa

Återgå till Teknikforum