Hur hanteras olika format i en receiver/processor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

Hur hanteras olika format i en receiver/processor?

Inläggav Brunnsbo » 2008-10-27 12:09

Hur hanteras de olika formaten i en receiver/processor? Vad är det för skillnad att skicka PCM kontra ett oavkodat ljudformat typ DTS, DD etc.? Det jag funderar på är om hanteringen av delningsfrekvenser, mixning av kanaler m.m. blir annorlunda om receivern får sköta avkodningen eller är det så att avkodningen alltid sker först för att sedan skickas vidare internt som PCM för att fixa resten.
Tycker att min frågeställning är något oklar, vet dock inte riktigt hur jag skall förklara bättre. :oops: Är det någon som förstår vad jag menar?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Hur hanteras olika format i en receiver/processor?

Inläggav Michael » 2008-10-27 20:18

Brunnsbo skrev:Det jag funderar på är om hanteringen av delningsfrekvenser, mixning av kanaler m.m. blir annorlunda om receivern får sköta avkodningen eller är det så att avkodningen alltid sker först för att sedan skickas vidare internt som PCM för att fixa resten.
Ja (om jag nu tolkar dig rätt). Signalen måste va i PCM format för att enkelt kunna räkna på den. Går ju liksom inte att ändra på något inne i DD eller DTS. För då måste signalen först avkodas, införa ändringar och sedan kodas igen (till ursprungsformat). Inte bra och så görs inte.

PS. Ett exempel på detta är volymen i digitalboxar (TV). Den digitala ljud utgången brukar inte volymen ändras på. För normal 2 kanal PCM skulle det vara möjligt (med eventuell försämring), men inte för DD ljudet.

//Michael

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-10-28 11:28

Det är alltså en fördel att kunna skicka oavkodat till "försteget" om det är möjligt?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-10-28 13:08

Brunnsbo skrev:Det är alltså en fördel att kunna skicka oavkodat till "försteget" om det är möjligt?

Tja, varför inte? Iofs, om du med avkoda menar DD/DTS > PCM, så sker det på likadant sätt överallt, i och med att det finns specifikationer för hur detta skall utföras. Sen finns det väl apparater som "förbättrar" signalen med dithering, upsampling och what-not, är inte helt hundra på det området dock.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Re: Hur hanteras olika format i en receiver/processor?

Inläggav Chuck_V » 2008-10-28 16:44

Brunnsbo skrev:Hur hanteras de olika formaten i en receiver/processor? Vad är det för skillnad att skicka PCM kontra ett oavkodat ljudformat typ DTS, DD etc.?

I princip är det samma signal som förstärkaren ser och ska behandla, en avkodan och klar multikanals PCM-signal. Sen har det visat sig i praktiken att vissa tillverkare gjort bort sig och missat tex hur nivån på LFE-signalen skall förstäkas osv.

Så visst kan det skilja, men vanligtvis inte skulle jag säga.

MVH
/g

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-10-28 17:44

OK, så oftast skall det inte ha någon betydelse det är ju bra. :)

Får se till att skicka bitstream när det går.

Återgå till Teknikforum