Här kommer en riktig nybörjarfråga, vänligen ha överseende.
Jag är inte särskilt insatt i tekniken bakom skivspelare, men jag har förstått (läst) att en resonansfrekvens på mellan 12-15 Hz är att föredra.
* Om resonansfrekvensen är för hög, riskerar den att självsvänga pga musiksignaler?
* Och om den är för låg? Vad är det som påverkar i registret 12 Hz och nedåt som inte finns i 12 Hz och uppåt?
Jag har - som mitt namn antyder - en Rega P5 som jag har modifierat lite. Utöver annat spindellager och skivtallrik i akryl har den fått en motvikt från Groovetracer med lite udda utseende. Längst ut sitter en Audio-Techica AT-OC9ML/II.
Den nya motvikten gjorde att pickupen spårade bättre. Det enda jag möjligtvis kan anmärka på nu är att spelaren pitchar lite. Jag vet inte om det beror på ojämn hastighet hos spindeln eller något annat, t.ex. en känslighet för vissa frekvenser.
När jag kör min testskiva visar det sig att systemet har en resonansfrekvens på 8 Hz, dvs en aning för lågt. Jag har sett en formel där man räknar ut resonansfrekvensen som funktion av massa och komplians, men jag minns inte riktigt hur den ser ut och jag vill minnas att jag blev lite förvirrad av begreppen sist jag såg den.
Så, om någon vänlig själ vill skriva denna formel och förklara den för mig är jag ytterst tacksam. Jag vill nämligen förstå teorin bakom innan jag sätter igång och rubbar de inställningar på spelaren som jag lagt ner mycket tid på.