Tjena NN !
Jag skrev förut i en liknande tråd där du frågade om dessa, vi prövar igen
Den subben som ingår i "The Statement" är konfigurerad som "BIPOL" d.v.s elemnten spelar i fas, fast åt varsitt håll = "Balanced Force" (vibrationerna (i lådan) tar ut varandra precis som i de flesta Mirage subbar o äldre Mirage M och OM serien).
Däremot så verkar själva "huvudpanelen" (mellanreg+diskant) vara "dipol" (ganska självklart med elektrostatelementet iofs).
MartinLogans andra "vanliga" subbar är också "Balanced Force" fast med tre element i en konfiguration där vinklarna (uppifrån sett) mellan elementen är lika stora, de tre elementen spelar i fas, också åt varsitt håll (dock här tre st. istället för två st. som i "The Statement" subben) = vibrationer i lådan tas ut så mycket som det bara går där också
Varje "The Statement" subb (per kanal) har alltså till synes 4 st. element framåt och 4 element bakåt (kopplade i fas) där jag kan tänka mig att varje element sitter i egen volym (eller iallafall två eller alla fyra av de element som spelar åt samma håll sitter i samma volym resp. de som spelar bakåt i sin egen volym).
På detta sätt skulle jag helt klart välja att konfigurera mina subbar om jag också hade tillgång till lika bra element som du (d.v.s. minst två element i varje subb där varje element sitter i egen volym men "riktade" "bipolärt"), då får du ut 8 st. bipolära subbar.
Eller så använder 4 st element i varje subb (två framåt o två bakåt kopplade i fas=bipol), (t.ex. totalt två volymer där varje volym innehåller det eller de element som spelar åt samma riktning) då får du ut 4 st bipolära subbar.
Hoppas att jag har fattat din fråga rätt ang. detta annars så får du väl fråga igen. (såg din fråga också på ett annat HF forum där du fick en massa ganska konstiga svar tycker jag där folk som inte visste säkert mest gissade o spekulerade - det forumet gick jag ur).
Så "Balanced Force" verkar mest vara ett annat namn för "bipolar" som Mirage kör (körde) med (nu heter deras tydligen Omnipolar istället).