Matinlogan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Matinlogan

Inläggav NNord » 2004-05-05 18:09

Vad är det dom säger att dom åstadkommit här?
Jag tycker det verkar lite diffust

http://www.martinlogan.com/forceforward_technology.html

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-05-05 22:11

Tjena NN !

Jag skrev förut i en liknande tråd där du frågade om dessa, vi prövar igen :D

Den subben som ingår i "The Statement" är konfigurerad som "BIPOL" d.v.s elemnten spelar i fas, fast åt varsitt håll = "Balanced Force" (vibrationerna (i lådan) tar ut varandra precis som i de flesta Mirage subbar o äldre Mirage M och OM serien).

Däremot så verkar själva "huvudpanelen" (mellanreg+diskant) vara "dipol" (ganska självklart med elektrostatelementet iofs).

MartinLogans andra "vanliga" subbar är också "Balanced Force" fast med tre element i en konfiguration där vinklarna (uppifrån sett) mellan elementen är lika stora, de tre elementen spelar i fas, också åt varsitt håll (dock här tre st. istället för två st. som i "The Statement" subben) = vibrationer i lådan tas ut så mycket som det bara går där också

Varje "The Statement" subb (per kanal) har alltså till synes 4 st. element framåt och 4 element bakåt (kopplade i fas) där jag kan tänka mig att varje element sitter i egen volym (eller iallafall två eller alla fyra av de element som spelar åt samma håll sitter i samma volym resp. de som spelar bakåt i sin egen volym).

På detta sätt skulle jag helt klart välja att konfigurera mina subbar om jag också hade tillgång till lika bra element som du (d.v.s. minst två element i varje subb där varje element sitter i egen volym men "riktade" "bipolärt"), då får du ut 8 st. bipolära subbar.

Eller så använder 4 st element i varje subb (två framåt o två bakåt kopplade i fas=bipol), (t.ex. totalt två volymer där varje volym innehåller det eller de element som spelar åt samma riktning) då får du ut 4 st bipolära subbar.

Hoppas att jag har fattat din fråga rätt ang. detta annars så får du väl fråga igen. (såg din fråga också på ett annat HF forum där du fick en massa ganska konstiga svar tycker jag där folk som inte visste säkert mest gissade o spekulerade - det forumet gick jag ur).

Så "Balanced Force" verkar mest vara ett annat namn för "bipolar" som Mirage kör (körde) med (nu heter deras tydligen Omnipolar istället).

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-05-05 22:22

NU läste jag lite mer noggrannt länken till ML.

Det verkar som om de har miklat med filtren också, det tycker jag verkar överkurs och säker så är det mest marknadsföringshokuspokus för att få till ett patent eller varuskyddat namn på "BalancedForce".

Du har ju ett Tact försteg som säkert är ännu bättre att trimma basen med :D Använd det istället eller skaffa nått annat liknande just till basarna (Behringer 2496 param.eq. med mät mik. eller nått).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-05 22:26

Dr.Pepper: Jag läste matin logans artikel och om jag fattat rätt så har det inte med vibrationer i lådan att göra, utan om ljudets spridning i rummet och påverkan av rummet.

Med mina bristfälliga kunskaper i ämnet tycker jag det luktar mer marknadsföring än verklig funktion, men någon med riktiga kunskaper kan säkert säga hur det faktiskt ligger till. Själv är jag som sagt skeptisk.

Edit: Såg just att du hann klämma in ett inlägg till innan jag skrivit färdigt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-05 22:30

Max: tror inte det har med marknadsföring att göra. :wink:

Man kan åtadkomma liknande saker passivt. Det de gör verkar spontant synnerligen verkligt även om det har vissa begränsningar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-05-05 23:03

Hmm, efter att ha läst och kikat igen så kanske det inte verkar så dumt.

Naqref: Har jag fattat rätt om:

- För att det ska funka som på bilden längst ned måste frekvenserna man vill släcka ut fasföskjutas olika mycket (då elementen sitter fast monterde och våglängden ju ändras med frekvensen).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-05 23:04

Det dära handlar om sprindingen i rummet.
Det finns en annan artickel om krafterna i lådan
som tar ut varandra...

Det är ju solkalrt..

tack för era svar !!!!!! :roll:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-06 18:44

nagref, vad är det exakt dom åstadkommer då?

DrPepper

Inläggav DrPepper » 2004-05-06 19:51

Max... Det är nog så som du skrev, att avsikten inte är för vibrationernas skull, men man får iallafall den fördelen "på köpet" :D

Det där om fasförskjutning, hur funkar det då :?:
Beror inte det på var man sitter i förhållande till subben :?: eller var subben är placerad i förhållande till bakvägg, sidovägg etc. etc. :?:
Verkar lite konstigt tycker jag :?

Skit i de där filterhokuspokus-grejorna NN o använd egna digitala filter med korrigeringsfunktioner som jag skrev ovan. Fast bygg gärna "bipolar" :lol: som "the statement" subben. Köp gärna ett större lyssningsrum också (det vill jag oxå ha) 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-06 20:02

En konventionell sub är en omnipolär(monopolär) avstrålare även om det sitter element på bak- och framsida 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-07 15:26

... för att våglängden << avståndet mellan elementen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-10 12:54

Aha, så vi kan inte se några problem med att det är element
på bägge sidor..
Det tycker jag är possitivt ur många hänseenden. Det bästa
är ju att det tar ut varandra - vibrationer..

Återgå till Teknikforum