Hur fungerar spikes?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken

Hur fungerar spikes?

Inläggav eriken » 2008-11-07 21:38

Nu tänkte jag specifikt på spikes med en metallplatta man lägger under för att inte skada golvet.

http://www.music-speakers.com/images/VB8-XS.jpg

Blir inte detta egentligen samma sak som om man skulle ha en solid järnfot med samma diameter som de små bottenplattorna? Vikten/trycket i golvet från högtalaren och stativet blir ju detsamma på samma golvyta med spikes och tillhörande bottenplatta som om man skulle ha små järnfötter med samma diameter..

Eller är jag helt ute och cyklar? Försvinner vibrationerna någon annan stans bara för att det är spikar som står på plattan? Är det högtalaren och stativet som står och vibrerar då?

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-11-07 22:13

Det största problemet med spikes tycker jag är att man hör var högtalarna eller subwoofern står,med mjukfötter så släpper ljudet från högtalarna & det är nästan omöjligt att höra var dom står.Förutsatt att det är bra högtalare förståss.Så spikes suger fett enligt mig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-11-07 22:32

Sök och du skall finna. Det finns en del trådar i ämnet på detta forum sedan tidigare. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-07 22:35

Spikes måste vara en av de dummare tillbehör som finns. I den mån de gör någon skillnad på ljudet så lär det vara till det sämre.

Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.

Det är bättre att ställa högtalaren mjukt, då finns bara det som konstruktören har känt till kvar. Dessutom frikopplar man högtalaren från husets stomme, vilket åtminstone potentiellt minskar störningen in till grannarna.

Utöver det blir det fula märken i parketten om man ställer spikarna direkt på den.

Det brukar vara ganska lustigt att läsa förklaringarna till varför det skulle bli bättre med spikar om man bara har lite förståelse för strukturakustik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-11-08 02:57

Mitt svar är : Inte alls. (Om man räknar bort "generera pengar")
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-08 11:41

Svante skrev:Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.

Men spikisterna brukar väl hävda det motsatta; att spikarna fungerar som dioder som bara leder vibrationerna åt ett håll. Dvs att de kopplar bort högtalarlådans koppling till golvet. :roll:

Jag slutade använda spikar när jag såg vilken skade de gjorde på golvet. Kan aldrig säga att de fungerat. Inte ens Svalanders spikmackapär till min skivspelare funkade.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-11-08 17:19

finns en "best of" http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4002

bland dem finns en tråd just om spikes vs mjuka varianter (SD-fot)

Har du mjuka fötter?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2008-11-08 17:24

tja, det finns dom som står på ett ben på badrumsvågen
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-08 17:29

Kraniet skrev:bland dem finns en tråd just om spikes vs mjuka varianter (SD-fot)

Men Sorbotan är väl bara nån sorts (billig) PU-gummi som fått ett exotiskt adio-namn och en helt fel prislapp, väl?!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-08 18:58

En "spike" fungerar som en väldigt hård fjäder. Det betyder att man flyttar resonansfrekvensen uppåt. Istället för att som med mjuka fötter ha en låg resonansfrekvens (utanför det hörbara området) flyttar man upp den, långt in det hörbara. Kan ju vara kul om man vill induera mera "sväng" i musiken.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-11-09 01:12

Sylomer, inte sorbotan, om jag minns rätt. Finns en massa varianter beroende på avsett ändamål.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-09 11:12

Har provat att ha mina Dynaudio på mjuka fötter samt på spikes
kan säja att hämma i mitt lyssningsrum låter det bättre med spikar varför vet jag inte

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-11-09 11:26

Jag har vanliga möbeltassar på mina horn så det inte ska bli repor i golvet .... 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-09 11:34

migu1971 skrev:Har provat att ha mina Dynaudio på mjuka fötter samt på spikes
kan säja att hämma i mitt lyssningsrum låter det bättre med spikar varför vet jag inte

Jag har gjort en liknande erfarenhet fast det var länge sedan. Har inte jämfört med mjuka fötter men vid en jämförelse med o utan spikar upplevde jag spikar som bättre.

Missförstå mig rätt nu...jag betvivlar inte fördelarna med mjuka fötter och kan inte ge någon förklaring.

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 12:39

Jocke skrev:Jag har gjort en liknande erfarenhet fast det var länge sedan. Har inte jämfört med mjuka fötter men vid en jämförelse med o utan spikar upplevde jag spikar som bättre.

Alltså, det är inte på något sätt omöjligt att det var så. Det här behöver inte vara en placebodebatt, för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.

Om det blir bättre eller sämre beror på förutsättningarna i varje enskilt fall och på personliga preferenser, men man kan konstatera att spikar gör att högtalarkonstruktören får sämre kontroll över vad slutresultatet blir. Det är (lite överdrivet) som att klistra fast smörpapper på konen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-09 13:02

Just när det gäller sådana här saker (alltså där felen som en pryl intruducerar definitivt kan vara hörbara) så behöver man, som Svante också är inne på, inte reducera förklaringsmodellen till suggestion, utan preferens kommer in också, men icke desto mindre finns det psykologiska faktorer med fortfarande. För preferenser är manipulerbara - nästan vilken förändring som helst som vi är "öppna för" som någonting som kan vara bra, har vi en tendens att "suga det göttaste ur". (Med "öppna för" menar jag egentligen inte sann öppenhet, utan beredskap för att bli positivt överraskad. Alltså det som vissa vill rubricera som öppenhet, trots att det är en sorts slutenhet så till vida att skepticismen är undertrycks.)

Vad jag menar med det är att jag tror att det är rimligt att förmoda att de flesta som testar spikes gör det med öppet sinne, och med det menar jag alltså egentligen något annant, nämligen en nyfikenhet på "hur mycket förbättring de ger" och "hur förbättringen låter". Eller - stor mottaglighet för positiva upplevelser, men ofta en krafigt undertryckt felletningsnyfikenhet.

(För det är rätt rimligt att förmoda att de som inte kan tänka sig att spikes gör något positivt för ljudåtergivningen, är mindre nyfikna på att testa dem alls. De kanske hellre lyssnar på lite god musik. ;))

Men en sådan positiv grundinställning söker man ofta efter "rätt", och när ett sound förändrar sig går det nästan alltid att höra något som man gillar hos det, eftersom varje förändring tar från något som hördes mindre nyss. Att det sker på bekostnad av något annat, som kryper bakåt i uppmärksamhetsspektrat, är nästan alltid mindre noterbart, än det man plötsligt noterar, trots att man inte gjorde det nyss.

Jag har faktiskt gjort studier där jag lekt med olika tonkurvor, och noterat att man om man gör gällande att man tagit bort någon apparat från kedjan, när man växlar från tonkurva A till B, får det praktiskt taget alla att höra att det blir bättre.

Lustigt nog fungerar det lika bra att kombinerat påståendet med att gå från kurva B till A... ;)

Det man byter till uppfattas oftast som det bättre, i båda riktningarna. I varje fall om man inte switchar alltför snabbt fram och åter. Detta visar inte bara att vi fungerar på det sättet, utan också att det är olämpligt att göra A/B-jämförelser, om man är intresserad av hur A respektive låter. Eller rättare sagt - att man såklart kan testa precis hur som helst, men att det är stor risk att man drar felaktiga slutsatser om man inte är medveten om de potentiellt vilseledande effekterna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-09 13:55

Om jag förstår dig rätt, IÖ, så menar du att med nyfikenhet och ett öppet sinnelag så tolkar man varje förändring som en förbättring?

Åsso skrev Svante:
...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.

Min erfarenhet av spikes härör ända tillbaks till 80-talet då det blev populärt. Då fick de gärna sitta i stativ av stålprofiler. Tillsammans med några bekanta kollade jag in de stativ som marknadsfördes, gjorde några förändringar/förbättringar och anlitade en lokal smed för att framställa dem.

Nu visade det sig att marknaden var betydligt mindre än vad vi hade antagit så efter något år la vi ner projektet. Vi hann i alla fall leverera specialdesignade stativ till några kontrollrum bla konserthuset i Malmö.

Det tillfälle jag refererar till är när Bo Hansson och Jan-Erik Persson lanserade Opus3:s "bokhyllehögtalare" i betong. De reste land och rike runt och demade på olika ljudfirmor. I vårt lyssningsrum (som var rätt torrt och väldämpat) riggades två par av denna högtalare. Ett par stod uppställda så som tillverkaren rekommenderade och ett par stod på dessa stativ. Bägge paren var anslutna till samma anläggnings A resp B terminaler så att det var lätt att jämföra.

Dessa prominenta herrars förvåning när de insåg att det par de föredrog var paret på stativen gick inte att ta miste på! Det rådde ingen som helst tvekan om att ljudbilden stod mer stilla och återgivningen präglades av större beslutsamhet/auktoritet, fastare bas, tydligare lead (mellanregister) och renare diskant utan antydan till att bli vass.

Det finns väl åtminstånde några saker som skiljer sig "typfallet". kabinetten var av betong som genom högre tyngd och styvhet uppvisar andra vibrationsegenskaper än vanligt förekommande mdf. Dessutom var stativets profiler fyllda med ett poröst skum för att ta bort ringningar i materialet (som förekom på andra stativ). Spikarna stod på brickor på en heltäckningsmatta som torde ha medgivit viss elastisitet.

Nuförtiden använder jag stoppade stolar som högtalarstativ och tycker att det funkar fint! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-09 14:06

Jocke skrev:Om jag förstår dig rätt, IÖ, så menar du att med nyfikenhet och ett öppet sinnelag så tolkar man varje förändring som en förbättring?

Nej, jag menar att det som av många refereras till såsom "öppet sinnelag", i många fall är "postiv och okritisk inställning". Det KAN (men behöver inte) leda till att man är mottaglig för både suggestion och värderingar som inte håller i långa loppet.

Inget fel med det, men någonting som man kan vinna på att reflektera över.

Jocke skrev:Åsso skrev Svante:
...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.

Min erfarenhet av spikes härör ända tillbaks till 80-talet då det blev populärt. Då fick de gärna sitta i stativ av stålprofiler. Tillsammans med några bekanta kollade jag in de stativ som marknadsfördes, gjorde några förändringar/förbättringar och anlitade en lokal smed för att framställa dem.

Nu visade det sig att marknaden var betydligt mindre än vad vi hade antagit så efter något år la vi ner projektet. Vi hann i alla fall leverera specialdesignade stativ till några kontrollrum bla konserthuset i Malmö.

Det tillfälle jag refererar till är när Bo Hansson och Jan-Erik Persson lanserade Opus3:s "bokhyllehögtalare" i betong. De reste land och rike runt och demade på olika ljudfirmor. I vårt lyssningsrum (som var rätt torrt och väldämpat) riggades två par av denna högtalare. Ett par stod uppställda så som tillverkaren rekommenderade och ett par stod på dessa stativ. Bägge paren var anslutna till samma anläggnings A resp B terminaler så att det var lätt att jämföra.

Dessa prominenta herrars förvåning när de insåg att det par de föredrog var paret på stativen gick inte att ta miste på! Det rådde ingen som helst tvekan om att ljudbilden stod mer stilla och återgivningen präglades av större beslutsamhet/auktoritet, fastare bas, tydligare lead (mellanregister) och renare diskant utan antydan till att bli vass.

Det finns väl åtminstånde några saker som skiljer sig "typfallet". kabinetten var av betong som genom högre tyngd och styvhet uppvisar andra vibrationsegenskaper än vanligt förekommande mdf. Dessutom var stativets profiler fyllda med ett poröst skum för att ta bort ringningar i materialet (som förekom på andra stativ). Spikarna stod på brickor på en heltäckningsmatta som torde ha medgivit viss elastisitet.

Nuförtiden använder jag stoppade stolar som högtalarstativ och tycker att det funkar fint! :wink:

/Jocke

Högtalare som står på stativ som står på spikar som står på brickor som står på en heltäckingsmatta - är väl ett utmärkt exempel på en högtalare med mjukfot! ;)

Klart som tusan att det lät bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-09 14:32

IngOehman skrev:Högtalare som står på stativ som står på spikar som står på brickor som står på en heltäckingsmatta - är väl ett utmärkt exempel på en högtalare med mjukfot! ;)

Klart som tusan att det lät bra.

Vh, iö

Jo, haha, så kan man klart se det! :wink:

Vitsen med spikar skulle väl vara att minska kontaktytan till omgivningen? Att det sedan ger andra icke önskvärda effekter vet vi ju, men skulle det finns förtjänster med att kombinera liten kontaktyta med mjukfot?

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-09 16:56

Kontaktytans storlek har ingen som helst betydelse med mjuka fötter.

Med hårda fötter kan det dock minska risken för skaller, eftersom det ökar det lokala trycket. Att använda något annat antal än tre med sådana fötter, är dock ingen vidare bra ingenjörskonst. :? (Fast det är ju inte spikfötter överhuvudtaget, oavsett antal.)

Själva kraften med vilket högtalarna trycker statiskt och dynamiskt (från vibrationerna) mot golvet är dock oberoende av kontaktytans storlek. Men mjuka fötter kvarstår den statiska kraften (högtalarna väger ju fortfarande lika mycket) men de dynamiska krafterna ned i golvet reduceras dramatiskt.

Det som händer när man sätter en högtalare på spikfötter är att man skapat sig ett stort resonanssystem. Konsekvenserna av det är lite olika beroende på vilket underlag högtalarna står på, men detta gäller alltid:

Högtalarna kommer att stå och resonera illa vid den horisontella resonansfrekvensen som bildas av samverkan mellan lådmassa och (spik)fotsfjädringen. Med spikfötter brukar den hamna mitt i basområdet, och den anslås oftast hårt av musiken.

Så vibrationer i och av själva högtalarlådan är problem ett.

Nästa sak som händer är att det som spikarna står mot kommer att sättas i rörelse, och ljud kommer att höras även därifrån. :? I många fall är det problem inte bara med avseende på musikåtergivningen i rummet (som störs av att ljud kommer från golvets ovansida) utan även samma golvs undersida (grannen unders tak...) ger ifrån sig ljud...

Dessa "extra" resonansljud från de till högtalarnen anslutande ytorna är problem nummer två.

Med mjuka fötter upphör alla sådana beteenden, och högtalarna står still och låter musiken tala för sig själv.

Men som sagt: Ett stativ som har hög inre dämpning, som står med spikfötter på brickor på en matta, är nästan lika bra som att göra det bästa - sätta de mjuka fötterna mellan högtalarna och stativet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-09 20:55

Trådfrågan: "Hur fungerar spikes?",är intressant, men lite knepig. ;)

Det framgår ju inte vilket svar som förväntas. Vilken typ av svar alltså.
Dessutom är det ju en ledande fråga eftersom de underförstår att de
fungerar.

Men om man tänker sig att det finns två sorters produkter, sådana som
påverkar och sådana som inte påverkar, så kan man ju börja med att
bestämma vilket av grupperna en grunka tillhör.

När det gäller spikfötter för högtalare så måste de nog sorteras under
"produkter som påverkar", även om man ju såklart inte skall överdriva
storleken av deras inverkan på musikåtergivningen, i normalfallet.

Så långt kan vi alltså utesluta trådfrågesvaret: "Inte alls!" Alltid något! :)

Så - om man går vidare kan man fråga sig:

1. Har spikfötter en användbar funktion? (Något mer än att vara i vägen
för gravitationens verkan, som vilket fot som helst ju är.)

2. Fungerar de som påstått?

3. Är deras påverkan verkligen en "funktion" eller något de ställer till
med bara?

Sanningen är väl den, att spikfötter är lite som... de är ungefär som ett
medel som skall "göra att all mat blir ogiftig". ;)

Medlet kan hällas i mat och det gör inte det som påståtts. Men maten
går ju att äta ändå eftersom mat för det mesta är ätbar. Och eftersom
medlet i sig bara är liiite giftigt, så dör ingen av medlet, men man kan i
vissa fall märka av det, och några tycker nog rent av att de känner sig
lite friskare av den där påverkan de märker. Men giftet i maten tär ändå
på organen i kroppen, så lite sämre har ju maten ändå blivit.

Spikfötter fungerar inte som tillverkarna påstår, de gör just ingenting
som förbättrar återgivningen av fonogrammet, men de kan påverka
återgivningen tilräckligt mycket för att man i vissa fall skall kunna höra
att något har ändrat sig, och säkert kan något uppfatta ändringen som
en subjektiv förbättring, i varje fall på något programmaterial...

"Fungerar" de då? :?

Jag är benägen att tycka att svaret "nej", inte är relevant, eftersom de
har en inverterad funktion. Men att den som vill formulerar ett svar som
fungerar för en rent subjektiv infallsvinklar kan göra det såhär:

"-De ökar det sköna soundet genom att leda ned energi i golvet som
sen hjälper upp ljudet genom att göra att det blir mera av den varan,
nämligen ljudet som sedan strålar från golvet (med en härligt resonant
klang). Därtill fungerar spikfötter på så vis att de får även högtalaren
själv att komme i resonans efter varenda anslag, så att svänget, eller
det musikaliska gunget, ökar av det lilla härliga vibrato som adderas
efter taktslagen för att förstärka svänget. Så fungerar spikfötter!"

Allt beror på infallsvinkel.

Det som stör mig är att, även om den senare förklaringsmodellen av
hur spikfötterna "fungerar" påminner om och/eller hänvisar mera till
den faktiskt fysikaliska påverkan som spikfötter har, och därför vore
ärlig och inte särskilt upprörande, så tycks alla som vill sälja spikfötter
hänvisa till förklaringar som påstår det rakt motsatta om deras fysika-
liska funktion! (Men med de postiva förtecknen avseende konsekven-
serna av deras påverkan bevarade.) Alltså att spikfötter får högtalarna
att stå stilla genom att spikarna leder bort energi så att den försvinner,
att spikarna är mekaniska likriktare (!) och annat liknande metafysiskt,
eller kanske snarare psedovetenskapligt, dravel.

Det tycker jag är åt helsike. Helt enkelt eftersom det är lögner.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 21:42

OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 22:00

Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.

Nä, vibration från ljud till högtalare är ett långt mindre problem än mekanisk koppling från högtalare till golv.

Jag kan fö nämna att det forskas en del om "podieakustik" på TMH. alltså hur golvet rör sig under kontrabasar. De står ju med en hård koppling till golvet och musikerna säger att det är en stor skillnad på olika podier (=golv). När det gäller kontrabasar har man ju inte tillgång till lika mycket effekt som i en högtalare, så då blir det viktigt att få så mycket utstrålning som möjligt. Där kan golvet hjälpa till. Samma "hjälp" till en högtalare blir dock problematisk, eftersom en högtalare primärt är en återgivare och golvets resonanser färgar.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2008-11-09 22:57

Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.

Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)

Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-09 23:06

Underbar pedagogik Svante o Kaha ! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-09 23:12

Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)

Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.

Jag minns detta ja. Men låter det alltid mer, oavsett vilket underlag man håller stämgaffeln emot?

Och är analogin med en högtalare relevant, lådan är väl knappast avstämd till att låta max vid /tex) 444 Hz?

/ B

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-11-09 23:24

Kan det inte vara så att en högtalare som är konstruerad att stå på spikes låter bättre med spikes än mjuka fötter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:25

Bill50x skrev:
Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)

Jag minns detta ja. Men låter det alltid mer, oavsett vilket underlag man håller stämgaffeln emot?

Och är analogin med en högtalare relevant, lådan är väl knappast avstämd till att låta max vid /tex) 444 Hz?

/ B

Ja, det gör det nog (låter mer). Olika underlag är olika mobila och därför låter de olika mycket. Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.

Vad lådan är avstämd till (hur då förresten, det enda man "stämmer" är ju helmholtsresonansen) spelar mindre roll, vibrationer i lådan finns vid alla frekvenser (som spelas). De kommer ju från reaktionskrafterna när konen knuffas iväg, och från trycket inuti lådan.

Jag har en demo som jag gör ibland där jag tar ett speldoseverk och ställer på bordet med suddigummin respektive hårda aluminiumklossar emellan. Det låter väldigt olika starkt om bordet då.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-09 23:28

migu1971 skrev:Kan det inte vara så att en högtalare som är konstruerad att stå på spikes låter bättre med spikes än mjuka fötter.

Då får du definiera "bättre" och vad den ska stå på för golv. Det är knappast troligt att högtalarkonstruktören känner till vid vilka frekvenser just ditt golv har resonanser. Därmed kan han inte konstruera högtalaren för att stå på spikar i ditt rum och få koll på resultatet.

En högtalare konstruerad att stå på spikar är mao konstruerad i blindo.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-09 23:31

Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.

Som vanligt är det väl - beror på. Att spikes låter olika beroende på underlag är väl ganska lättgissat. Skillnaden mellan träplattor på reglar vs betong vs gummimatta måste vara betydande.

Men, reagerar inte en högtalare/kabinett olika beroende på dess underlag? Kan tex mjukheten påverka resonansfrekvensen (bortsett nu från hur underlaget kan "spela med")?

/ B

Nästa

Återgå till Teknikforum