Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det de gör är att de kopplar eventuella vibrationer som finns i högtalarlådan hårt till golvet, vilket får golvet att stråla ljud. Hur mycket det blir beror på golvets egenskaper. Man för alltså in en egenskap som högtalarkonstruktören omöjligt kan ha haft kontroll över.
Kraniet skrev:bland dem finns en tråd just om spikes vs mjuka varianter (SD-fot)
migu1971 skrev:Har provat att ha mina Dynaudio på mjuka fötter samt på spikes
kan säja att hämma i mitt lyssningsrum låter det bättre med spikar varför vet jag inte
Jocke skrev:Jag har gjort en liknande erfarenhet fast det var länge sedan. Har inte jämfört med mjuka fötter men vid en jämförelse med o utan spikar upplevde jag spikar som bättre.
...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.
Jocke skrev:Om jag förstår dig rätt, IÖ, så menar du att med nyfikenhet och ett öppet sinnelag så tolkar man varje förändring som en förbättring?
Jocke skrev:Åsso skrev Svante:...för det finns fysikaliska förklaringar till att det kan bli en verklig skillnad.
Min erfarenhet av spikes härör ända tillbaks till 80-talet då det blev populärt. Då fick de gärna sitta i stativ av stålprofiler. Tillsammans med några bekanta kollade jag in de stativ som marknadsfördes, gjorde några förändringar/förbättringar och anlitade en lokal smed för att framställa dem.
Nu visade det sig att marknaden var betydligt mindre än vad vi hade antagit så efter något år la vi ner projektet. Vi hann i alla fall leverera specialdesignade stativ till några kontrollrum bla konserthuset i Malmö.
Det tillfälle jag refererar till är när Bo Hansson och Jan-Erik Persson lanserade Opus3:s "bokhyllehögtalare" i betong. De reste land och rike runt och demade på olika ljudfirmor. I vårt lyssningsrum (som var rätt torrt och väldämpat) riggades två par av denna högtalare. Ett par stod uppställda så som tillverkaren rekommenderade och ett par stod på dessa stativ. Bägge paren var anslutna till samma anläggnings A resp B terminaler så att det var lätt att jämföra.
Dessa prominenta herrars förvåning när de insåg att det par de föredrog var paret på stativen gick inte att ta miste på! Det rådde ingen som helst tvekan om att ljudbilden stod mer stilla och återgivningen präglades av större beslutsamhet/auktoritet, fastare bas, tydligare lead (mellanregister) och renare diskant utan antydan till att bli vass.
Det finns väl åtminstånde några saker som skiljer sig "typfallet". kabinetten var av betong som genom högre tyngd och styvhet uppvisar andra vibrationsegenskaper än vanligt förekommande mdf. Dessutom var stativets profiler fyllda med ett poröst skum för att ta bort ringningar i materialet (som förekom på andra stativ). Spikarna stod på brickor på en heltäckningsmatta som torde ha medgivit viss elastisitet.
Nuförtiden använder jag stoppade stolar som högtalarstativ och tycker att det funkar fint!![]()
/Jocke
IngOehman skrev:Högtalare som står på stativ som står på spikar som står på brickor som står på en heltäckingsmatta - är väl ett utmärkt exempel på en högtalare med mjukfot!
Klart som tusan att det lät bra.
Vh, iö
Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.
Max_Headroom skrev:OK, men hur är det med det där med golvet. Ett typiskt golv är ju mycket tyngre än en typisk högtalare. Högtalaren borde inte inducera så värst mycket vibrationer i det.
Mera troligt är att golvet, som får fin exitation via luften, vibrerar högtalaren så att den fladdrar ännu mera än bara av inverkan av att stå på en stenhård fjäder (spikes = hård fjäder)?
Liten inverkan hur som helst, det största problemet/tillgången med spikes är väl att högtalaren vibrerar avsevärt mer och långt in i det hörbara området. Jämfört med mjuka fötter dårå.
Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)
Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.
Bill50x skrev:Kaha skrev:Alla har vi väl någon gång lekt med en stämgaffel. (Om inte annat så i musiken i skolan?)
Man slår den mot något så kommer det en svag ton ifrån den. Sätt sedan spetsen mot ett bord eller en låda, tonen hörs mycket starkare. På samma sätt funkar resonansen i en högtalare på spikes.
Jag minns detta ja. Men låter det alltid mer, oavsett vilket underlag man håller stämgaffeln emot?
Och är analogin med en högtalare relevant, lådan är väl knappast avstämd till att låta max vid /tex) 444 Hz?
/ B
migu1971 skrev:Kan det inte vara så att en högtalare som är konstruerad att stå på spikes låter bättre med spikes än mjuka fötter.
Svante skrev:... Ett betonggolv rör sig gissningsvis mindre än ett parkettgolv. En scen av träskivor på regelverk förmodligen ännu mer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster