Hur nära varann kan nedre och övre gränsfrekvens ligga?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2008-12-24 14:20

Paa!

THX-filtrets HP-del, är det 2'a ord butterworth + 4'e ordn L-R för LP? ? I sådana fall borde det väl bli bra med en sluten låda med butterworth-avstämning vid lämplg frekvens?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-12-24 14:34

Maarten skrev:Paa!

THX-filtrets HP-del, är det 2'a ord butterworth + 4'e ordn L-R för LP? ? I sådana fall borde det väl bli bra med en sluten låda med butterworth-avstämning vid lämplg frekvens?


Jo det är så det är.
MEN; om basmodulen är av basreflextyp och huvudsystemet av sluten typ, så jobbar det inte bra ihop ändå när basmodulen har för hög basreflexavstämning, vilket kurvorna visar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

roren
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-01-11
Ort: Luleå

Inläggav roren » 2008-12-25 19:55

Säger det igen: Intressant .
Nu ska jag öva på 'Basta' :)
Tack 'Paa' m.fl. (Ingen glömd)För illustrationer och förklaringar.
Detta ämne råkade träffa rätt i mitt intresse center för tillfället, bra timing :wink:

Rolf

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2008-12-25 23:02

Testade att lite snabbt simulera lite, tog Qts, Vas + fs för P17-LTS och Seas H1208 och drog in i basta. Valde 6 liters sluten för P17-LTS, 2'a ordn B-W HP, 25 liters låda för H1208, 31Hz avstämning, 4 ordn L-R LP. Ser väl rätt ok ut.
Den första bilden är resultatet av ovan, den andra är med en serieresistor på 2 ohm för P17LTS för att plocka ned känsligheten.
Kan hända att jag missat nåt, men för mig duger det.

Bild

Bild

Denna bild har jag ändrat skalan på i förhållande till ovan, samt höjt avstämningsfrekvensen till 39Hz och tagit bort serieresistor på P17-LTS. Resultatet blir väl sådär, -det sämsta av dessa exempel:

Bild

Med 29Hz avstämning och samma skala som ovan blir det:

Bild

Samma som ovan + 3ohms serieresistor på toppen:
Bild

Tagit bort serieresistor och höjt inspänningen på basen fmed 35% jmf med toppen.

Bild



EDIT:

Testade med annan bas, SDS-6,5 i 6,6 liter basreflex avstämd vid 43Hz:

Bild

Ser inte riktigt problemet i som tråden försöker belysa, men det kan hända att jag missat något, eller gjort nåt fel med basta, -det är första gången jag använder lite mer avancerade funktioner i programmet.

Nedan är Peerless SDS-6.5 i 9 liters låda avstämd till 35Hz och Muppslådan 3,8 liter avstämd till 61 Hz. Inspänning ca 2,1 ggr högre för bas.
I vanlig ordning 80 Hz aktiv delning; 2'a ord B-W HP och 4'e ordn L-R.
Bild

Om man kör slutna toppar på 2,1 liter:
Bild

Om simuleringarna stämmer, tycker jag att det inbyggda THX-filtret i dessa fall ger relativt god tolerans mot olika avstämningar. Nån dB hit eller dit spelar inte så stor roll i ett rum med dess dippar och toppar.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-26 06:26

Med 120 dB vertikal kan man få vad som helst att se bra ut. Med 70 dB
blir det något bättre, men när frekvensomårdet man visar inte är hela
det hörbara området eller något liknande (20 - 20 000 Hz eller kanske
10 - 40 000 Hz) är det fortfarande risk för att saker ser bättre ut än på
andra presentationer med 50 dB vertikalt och full bandbredd visad.


Dock är det som du skriver, att THX-filter ofta ger rimligt bra integration.
Det är ju därför de ser ut som de gör.

Bäst fungerar de dock med slutna lådor som naturligt börjar falla vid 80
Hz som toppsystem, samt med bassystem som går rimligt djupt och/eller
faller flakt. Och - med bas- och toppsystem på samma avstånd från lyss-
narna.

De summerar helt perfekt om basarna går oändligt djupt och toppsystem
faller 12 dB/oktav under 80 Hz och båda systemen står på samma avstånd
från lyssnarna i ett ekofritt rum.

I ett icke ekofritt rum bör de inte bara stå på samma avstånd från
lyssnarna utan dessutom i samma punkt, eftersom energikurvan
annars kommer att uppvisa en svacka (~3 dB) i delningsområdet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2008-12-26 12:06

Fast den allmänna rekommendationen är väl att ställa basarna i hörnen, hur summerar då en vanlig bioreceivers delning?

mvh/Harryup

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-26 12:16

Med just slutna system som IÖ nämner, och så länge man inte begåvat sig med ett ekofritt rum, summerar de som sagt ganska fint :)

Åtminstonde om man sitter på sådant avstånd att gångskillnaderna mellan de olika enheterna är liten.

Placering i hörn beror väl påomman behöver den förstärkningen, annars skulle jag föredra en placering om en 1/4 vardera in från sidoväggarna många gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-27 02:57

Kaffekoppen skrev:Med just slutna system som IÖ nämner, och så länge man inte begåvat sig med ett ekofritt rum, summerar de som sagt ganska fint :)

Tvärtom. Det är i ekofritt rum det är lätt att få dem att summera fint. I ett normalt rum med reflekterande väggar, kommer energikurvan att uppvisa en dipp i delningsområdet med THX-filter. :(

Kaffekoppen skrev:Åtminstonde om man sitter på sådant avstånd att gångskillnaderna mellan de olika enheterna är liten.

Gångvägsskillnaderna minskar inte med lyssningsavståndet. Det som minskar är de relativa gångvägsskilnaderna, men det har man ingen glädje av eftersom det inte ställer det poytentiella problemet - den eventuella fasadditionsförlusten, tillrätta.

Kaffekoppen skrev:Placering i hörn beror väl påomman behöver den förstärkningen, annars skulle jag föredra en placering om en 1/4 vardera in från sidoväggarna många gånger.

Att hörnplacering skulle ge en signifikant större nivå för det direktankändande ljudet vid frekvenser under 80 Hz är en myt. 1/4 från sidoväggarna* ger i normalfallet INTE nämnvärt mindre nivå än hörnplacering. Snarare det motsatta om man ser till tonkurvan för en snedplacerad lyssnare.


Vh, iö

- - - - -

*En sak som kommer som en smärre chock för många är att det faktiskt INTE är tillrådligt att placera basodulerna asymmetriskt, i rum med i övrigt asymmetrisk möblering. Det vill säga det som är svårt för många att inse, att att en symmetrisk möblering av basarna faktiskt beter sig symmetriskt även för en asymmetriskt placerad lyssnare! ;)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-27 11:45

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Med just slutna system som IÖ nämner, och så länge man inte begåvat sig med ett ekofritt rum, summerar de som sagt ganska fint :)

Tvärtom. Det är i ekofritt rum det är lätt att få dem att summera fint. I ett normalt rum med reflekterande väggar, kommer energikurvan att uppvisa en dipp i delningsområdet med THX-filter. :(


Okej!

Jag trodde faktiskt att det du skriver här:
IngOehman skrev:De summerar helt perfekt om basarna går oändligt djupt och toppsystem faller 12 dB/oktav under 80 Hz och båda systemen står på samma avstånd från lyssnarna i ett ekofritt rum.

I ett icke ekofritt rum bör de inte bara stå på samma avstånd från
lyssnarna utan dessutom i samma punkt, eftersom energikurvan
annars kommer att uppvisa en svacka (~3 dB) i delningsområdet.


Vh, iö
betyder att "i ett ekande rum" (dvs ett icke ekofritt rum som du skriver) bör de stå i både samma punkt och på samma avstånd från lyssnaren. Ett icke ekofritt rum översatte jag till normalt bostadsrum.

Tänker jag fel? För jag såg inget fel i ditt resonemang där...


IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Åtminstonde om man sitter på sådant avstånd att gångskillnaderna mellan de olika enheterna är liten.
Gångvägsskillnaderna minskar inte med lyssningsavståndet. Det som minskar är de relativa gångvägsskilnaderna, men det har man ingen glädje av eftersom det inte ställer det poytentiella problemet - den eventuella fasadditionsförlusten, tillrätta.


Du menar på lite enklare språkbruk att den flackadelningen kommer göra basmodulens placering påmind?

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Placering i hörn beror väl påomman behöver den förstärkningen, annars skulle jag föredra en placering om en 1/4 vardera in från sidoväggarna många gånger.

Att hörnplacering skulle ge en signifikant större nivå för det direktankändande ljudet vid frekvenser under 80 Hz är en myt. 1/4 från sidoväggarna* ger i normalfallet INTE nämnvärt mindre nivå än hörnplacering. Snarare det motsatta om man ser till tonkurvan för en snedplacerad lyssnare.

Vh, iö

- - - - -

*En sak som kommer som en smärre chock för många är att det faktiskt INTE är tillrådligt att placera basodulerna asymmetriskt, i rum med i övrigt asymmetrisk möblering. Det vill säga det som är svårt för många att inse, att att en symmetrisk möblering av basarna faktiskt beter sig symmetriskt även för en asymmetriskt placerad lyssnare! ;)
[/quote]

Cool! Då har man lärt sig något nytt! Trodde det var tvungen att vara inom 1/8 våglängd från alla begränsningsytor för full förstärkning. Intressant och lärorikt och nu får jag tom förståelse för min föredragna placering - det blir jämnare respons i rummet som helhet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2009-05-15 23:44

Från tråden om att designa ett system med Linkwitz Transform:

nolimitsoya skrev:Jag vet inte om det går att tillverka femte ordningens aktiva filter i Basta!. I varje fall vet jag inte hur man gör... Om jag knappar in ett 6/18-filter för två basreflexsystem, först i fas elektriskt och sedan polvänt, ser det ut så här:
Bild
Bild

Om jag pluggar porten på del avdelade fullregistershögtalaren blir det så här:
Bild
Bild
Jag gissar att ett 3:e/5:e hade sett likadant ut, fast med knixen eller dippen lixom lite smalare (även större?). Perfekt fasspårning eller summering blev det inte trots avportningen. :)


Kanske Svante, eller någon annan, har några kommentarer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2009-05-16 01:33

Det går att koppla ett passivt filter i serie med det aktiva i Basta.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2009-05-17 01:02

Det är möjligt, men jag fick en väldigt konstig kurva när jag gjorde så med standardelementet. Hur gör man?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-05-22 12:29

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Med just slutna system som IÖ nämner, och så länge man inte begåvat sig med ett ekofritt rum, summerar de som sagt ganska fint :)

Tvärtom. Det är i ekofritt rum det är lätt att få dem att summera fint. I ett normalt rum med reflekterande väggar, kommer energikurvan att uppvisa en dipp i delningsområdet med THX-filter. :(


Okej!

Jag trodde faktiskt att det du skriver här:
IngOehman skrev:De summerar helt perfekt om basarna går oändligt djupt och toppsystem faller 12 dB/oktav under 80 Hz och båda systemen står på samma avstånd från lyssnarna i ett ekofritt rum.

I ett icke ekofritt rum bör de inte bara stå på samma avstånd från
lyssnarna utan dessutom i samma punkt, eftersom energikurvan
annars kommer att uppvisa en svacka (~3 dB) i delningsområdet.
betyder att "i ett ekande rum" (dvs ett icke ekofritt rum som du skriver) bör de stå i både samma punkt och på samma avstånd från lyssnaren. Ett icke ekofritt rum översatte jag till normalt bostadsrum.

Tänker jag fel? För jag såg inget fel i ditt resonemang där...

Det var inget fel i mitt resonemang, och att översätta ett icke ekofritt
rum till ett normalt vardagsrum går utmärkt.

Däremot går det inte att, som du gjorde, försumma att topparna och
basar dessutom måste placeras i samma punkt om de används i ett
normalt vardagsrum = icke ekofritt rum, om man vill ha en rak tonkurva
för totalljudet med filter av den typen.

Sedan skrev du att det summerar fint "så länge man inte begåvat sig
med ett ekofritt rum", viket är fel. Det är just i ekofria rum som det
fungerar utan att systemhalvorna befinner sig i samma punkt. Där
räcker det att de är på samma avstånd från lyssnaren (eller
mätmikrofonen).

Med vissa asymmetriska och lagom löst fasintegrerande filter, läs; filter
av för jobbet optimal typ* emellertid, fungerar det både i ekofria och i
icke ekofria rum!

(*Vilket dock inte går att definiera vad det är utan att veta hur de
använda högtalarnas överföringsfunktioner ser ut.)


Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Åtminstonde om man sitter på sådant avstånd att gångskillnaderna mellan de olika enheterna är liten.

Gångvägsskillnaderna minskar inte med lyssningsavståndet. Det som minskar är de relativa gångvägsskillnaderna, men det har man ingen glädje av eftersom det inte ställer det potentiella problemet - den eventuella fasadditionsförlusten, tillrätta.


Du menar på lite enklare språkbruk att den flackadelningen kommer göra basmodulens placering påmind?

Nej, jag menade det jag skrev:

1. Att lyssningsavståndet inte har i ekvationerna att göra eftersom det
reflekterade ljudet vid de här frekvenserna dominerar över direktljudet i
alla normala ickeekofria rum, i extrem grad fysikaliskt, och i hög grad
även psykoakustiskt.

2. Att lyssningsavståndet heller inte påverkar gångvägsskillnaden
mellan enheterna.

Jag har inte skrivit något om att basmodulens placering gör sig påmind,
och jag skulle heller inte kalla (och har inte kallat) 24 dB/oktav för en
flack delning.

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:Placering i hörn beror väl påomman behöver den förstärkningen, annars skulle jag föredra en placering om en 1/4 vardera in från sidoväggarna många gånger.

Att hörnplacering skulle ge en signifikant större nivå för det direktankändande ljudet vid frekvenser under 80 Hz är en myt. 1/4 från sidoväggarna* ger i normalfallet INTE nämnvärt mindre nivå än hörnplacering. Snarare det motsatta om man ser till tonkurvan för en snedplacerad lyssnare.

Vh, iö

- - - - -

*En sak som kommer som en smärre chock för många är att det faktiskt INTE är tillrådligt att placera basodulerna asymmetriskt, i rum med i övrigt asymmetrisk möblering. Det vill säga det som är svårt för många att inse, att att en symmetrisk möblering av basarna faktiskt beter sig symmetriskt även för en asymmetriskt placerad lyssnare! ;)


Cool! Då har man lärt sig något nytt! Trodde det var tvungen att vara inom 1/8 våglängd från alla begränsningsytor för full förstärkning. Intressant och lärorikt och nu får jag tom förståelse för min föredragna placering - det blir jämnare respons i rummet som helhet.

Det beror på hur man definierar "full förstärkning".
Och det beror på vad man menar med "alla begränsningsytor".

Ett rum är i regel så stort att motstående väggar är mer än 1/4 våglängd@80 Hz (~1m) ifrån varandra, vilket gör det omöjligt att placera en högtalare så att den är mindre än 1/8 våglängd från alla angränsningsytor. Dessutom speglas ju väggarna i varandra, och akustiskt finns det därför oändligt många angränsningsytor att ta hänsyn till, flertalet av dem är flera mil bort. Så resonamenget måste handla om digitet och om psykoakustisk relevans. Man måste skilja mellan konstruktiva och destruktiva reflexioner. Sådana som bidrar med "aktuellt" respektive "gammalt" ljud. Man måste även titta på hur de "oönskade" gammalljuds-reflexerna fördelar sig i tiden, eftersom just denna fördelning i sig ger ett sound, skiljt från totalmängden av dem.

Nu är detta ett komplicerat ämne som absolut inte skall förenklas, men jag brukar betrakta det som ett optimum om konstruktiviteten för integrationen mellan de för ljudet ingående källorna följer summan av en konstant och en sin^2-funktion när man roterar runt två av de tre axlarna (den liggande och den stående) i rummet. Det betyder att man i praktiken behöver betrakta olika strålningsvinklar var för sig, och alltså överge "strålningsriktningblinda" resonemang som det om 1/8-våglängd.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-25 00:57

Tack!

Missat ditt svar, och således missat att tacka :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2009-06-26 01:42

Åh, det var så lite så.

Kommer inte ens ihåg att jag skrivit allt det där, men jag håller med mig. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2011-11-29 15:09

En liten bump samt fråga i och med att tråden nämdes på annat ställe.

Det har i denna tråd diskuterats hur ett toppsystem interagerar med basreflexbasar och att symmetriska filter kan vara att föredra.

Jag undrar rent egoistiskt vad som är lämpligast för ett annat ganska vanligt scenario, nämligen när användaren sitter med ett huvudsystem av basreflextyp, låt oss säga att det är avstämt till 40Hz. Därefter kommer användaren på att det vore kul att komplettera med separata basar, och bygger därför två slutna lådor samt köper ett delningsfilter i form av en miniDSP.

Är det även i detta fall att föredra att dela symmetriskt och brant, dessa två system emellan, och är 80Hz fortfarande en lämplig frekvens att dela på.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-12-05 09:59

Bump igen :)

super bra tråd ! ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LzM
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 2004-07-17
Ort: Rockholm

Inläggav LzM » 2011-12-23 10:26

Bump på det som bomellberg skrev. :)
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-23 11:12

bomellberg skrev:En liten bump samt fråga i och med att tråden nämdes på annat ställe.

Det har i denna tråd diskuterats hur ett toppsystem interagerar med basreflexbasar och att symmetriska filter kan vara att föredra.

Jag undrar rent egoistiskt vad som är lämpligast för ett annat ganska vanligt scenario, nämligen när användaren sitter med ett huvudsystem av basreflextyp, låt oss säga att det är avstämt till 40Hz. Därefter kommer användaren på att det vore kul att komplettera med separata basar, och bygger därför två slutna lådor samt köper ett delningsfilter i form av en miniDSP.

Är det även i detta fall att föredra att dela symmetriskt och brant, dessa två system emellan, och är 80Hz fortfarande en lämplig frekvens att dela på.


Är ingen expert men tycker kanske det bör förtydligas att de är de akustiska kurvorna för elementen som gäller. Det är inte de elektriska kurvorna som ska summera till en snygg övergång/kurva. De akustska kurvorna kan se rätt olika ut för toppsystemen. Ett basreflexsystem faller väl i regel med 24 dB/oktav längst ner, en sluten låda med 12 dB/oktav. Den modell som THX använder utgår ifrån att toppsystemet faller med 12 dB/oktav. Sedan lägger man på ytterliggare 12 dB/oktav vid samma frekvens, totalt 24 dB/oktav. Basen kör THX sedan med samma flank, 24 dB/oktav, summan blir en rak kurva. Om toppsystemet sträcker sig längre ner i basen eller man istället kör ett toppsystem med basreflex blir det mera komplicerat. Är frekvensgången känd går det förmodligen att simulera fram en lämplig övergång med en passande mjukvara?

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Inläggav mx » 2012-12-16 17:11

Vilken otroligt bra tråd. :)

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2013-03-12 19:22

IngOehman skrev:Dock är det som du skriver, att THX-filter ofta ger rimligt bra integration.
Det är ju därför de ser ut som de gör.

Bäst fungerar de dock med slutna lådor som naturligt börjar falla vid 80
Hz som toppsystem, samt med bassystem som går rimligt djupt och/eller
faller flakt. Och - med bas- och toppsystem på samma avstånd från lyss-
narna.

De summerar helt perfekt om basarna går oändligt djupt och toppsystem
faller 12 dB/oktav under 80 Hz och båda systemen står på samma avstånd
från lyssnarna i ett ekofritt rum.

Vh, iö

Om man har ett par slutna toppar som naturligt börjar rulla av vid 80Hz samt ett slutet bassystem som går rimligt djupt, fast avser dela med Inos cr80s istället vilket jag tror är 30/18 BW, hur kommer då integrationen te sig?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-12 19:53

Perfekt
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re:

Inläggav Tangband » 2018-04-30 17:43

bomellberg skrev:En liten bump samt fråga i och med att tråden nämdes på annat ställe.

Det har i denna tråd diskuterats hur ett toppsystem interagerar med basreflexbasar och att symmetriska filter kan vara att föredra.

Jag undrar rent egoistiskt vad som är lämpligast för ett annat ganska vanligt scenario, nämligen när användaren sitter med ett huvudsystem av basreflextyp, låt oss säga att det är avstämt till 40Hz. Därefter kommer användaren på att det vore kul att komplettera med separata basar, och bygger därför två slutna lådor samt köper ett delningsfilter i form av en miniDSP.

Är det även i detta fall att föredra att dela symmetriskt och brant, dessa två system emellan, och är 80Hz fortfarande en lämplig frekvens att dela på.


Bumpar denna intressanta tråd. Bommelberg fick aldrig något svar på sin intressanta fråga. Går den att besvara ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Re:

Inläggav gopnik » 2018-04-30 20:32

Tangband skrev:Bumpar denna intressanta tråd. Bommelberg fick aldrig något svar på sin intressanta fråga. Går den att besvara ?

Ja, jakande. Eventuellt kan man tänka sig att dela ännu högre än 80 hz för att komma undan topphögtalarens grundavstämningsfaspåverkan om högtalarnas respektive placering medger det, och topparna är avstämda så högt att det påverkar.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Re:

Inläggav Tangband » 2018-04-30 21:31

gopnik skrev:
Tangband skrev:Bumpar denna intressanta tråd. Bommelberg fick aldrig något svar på sin intressanta fråga. Går den att besvara ?

Ja, jakande. Eventuellt kan man tänka sig att dela ännu högre än 80 hz för att komma undan topphögtalarens grundavstämningsfaspåverkan om högtalarnas respektive placering medger det, och topparna är avstämda så högt att det påverkar.

Ok.
IÖ skriver i tråden att man kan stämma av topparna lägre för , som jag förstår det, förbättra integrationen med subwoofer och toppar, ska prova detta . Detta skulle även gälla vid en delning vid 80 hz åt båda hållen. Mina jbl är avstämda vid 42 hz , ska prova göra röret smalare invändigt och tuna lägre .

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster