Lite simuleringar som visar funktion hos OA-teknologi.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Lite simuleringar som visar funktion hos OA-teknologi.

Inläggav Naqref » 2004-05-09 13:46

Har i samband med EPS-C projektet gjort lite simuleringar för att visa lite om hur de lösningar Stig Carlsson funkar. Det är då principen för 80-talsserien (och framåt). Tråden om EPS-C

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2538

Simuleringarna är mycket enkla och bygger på förenklingar. Man ska därför inte bry sig så mycket om de exakta detaljerna utan mer principen. :)

Stigs mål var att integrera högtalarn så mycket som möjligt i framväggen utan att den skulle ställa till det och bli problematisk. Hur problemen ser ut i frekvensdomänen kan man se i simuleringen nedan. Det är en punktkälla som är placerad ca 10cm från en vägg.

Bild

Hade elementet varit fritt i luften utan någon vägg i närheten så hade vi sett ett rakt streck som låg vid 0dB-nivån. Vi får alltså (i fallet med den närplacerade väggen) en förstärkning på 6 dB vid låga frekvenser och vid högre frekvenser omväxlande försvagningar och förstärkningar. Nivån på försvagningarna är mycket lägre p g a skillnaden i nivå mellan ljudet som kommer direkt från högtalaren och det som studsar i väggen är liten. Det är också en konsekvens som beror på att ljudkällan är så nära väggen. Varför det blir försvagningara behöver jag kanske inte förklara?

Tar man dämpmaterial som är 10cm tjockt så kan det ha en absorbtion som ser ut som följande ungefär:
Bild
Detta är en grov uppskattning. Här är det som så att ju större siffra destu mer av infallande ljud dämpas.

Använder man den absorbenten och kombinerar den med ljudkällan i första fallet (där allt ljud dämpas av absorbenten vid enskilda frekvenser enligt ovan) så får vi något som ser ut som följande:
Bild

:) En mycket trevligare kurva än den första eller hur!?

Nåväl detta om man tar en punktkälla som är helt rundstrålande. Sådana använder man i princip inte sig alls av (eftersom de inte finns! :) ). Då får man kolla på effekterna av det oxå. Om vi tänker oss baselementet i EPS så har det en diameter av 14cm. Om man idealiserar det och kollar på spridningen så kan man få i 90graders riktning så är den ungefär som följande:
Bild

Faller snyggt även om det ser brantare ut än vad det är i dB (eftersom jag har använt en absolut skala här för att den ska kunna jämföras med kurvan för absorbtionen).

Tar man bara hänsyn till den dåliga spridningen och kollar hur stor påverkan blir av det när man sätter högtalaren nära väggen (det påminner då om hur EPS-W ser ut och fungerar) så blir det ungefär som så:
Bild

Inte så illa faktiskt. Detta gäller dock bara för basen. Diskanten skulle i en liknande situation bete sig mycket sämre i o m att den sprider bättre.

Nåväl. Tar man hänsyn till både den dåliga spridningen för elementet och dämpmaterialet så kan man förvänta sig något som ser ut som följande:
Bild

Inte en helt rak kurva kan man notera men en som är lätt att kompencera för i o m sitt flacka och rippelbefriade beteende. Dock så finns det en sak till som man måste ta hänsyn till och det är att detta är helt utan att man räknar med en baffel. För de som vet hur ett element i en baffeln beter sig så inser man att de borde passa bra ihop i det här fallet! :wink:

Dock så blir det ändå i praktiska tillämpningar lite för mycket nivå nedåt i frekvens som man får hantera om man inte gillar det. :)

Det var det hele för nu... Synpunkter/kommentarer? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-09 15:06

men nu kommer ju basen vara 30 grader vinklad från väggen.. då blir det väl lite mer kamfiltereffekter? för visst är dessa grafer på när basen spalar rakt ut från väggen?
hur tjock måste dämpskivan vara?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-09 15:22

Grejt!
Sånt här tycker jag är det bästa med faktiskt.se, att få se andras tankebanor och erfarenheter när de bygger. Jag funderar över absorbtionskurvan, du skriver att den är en approximation, och det förstår jag att det är svårt att få till nåt annat. Jag bara undrar vad som ligger bakom den. Är det en tabell, eller kanske nån funktion? Är det någon fasvridning med eller dämpar den sådär utan fasvridning?
Det är ju kul att det blir så slätt i slutändan, och hur likt en baffelstegskompensation det blir. Fast å andra sidan sitter ju nästan högtalaren i väggen. Gjorde den det så skulle det här bli en precis exakt baffelstegskompensation (eftersom baffeln vore "oändlig").
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-09 18:47

Kraniet: Man kommer få mer rippel om man vrider högtalaren inåt helt klart. Frågan är bara hur mycket? Det vet jag inte exakt. När det gäller dämpmaterialets mängd så bör det gå ut till själva elementets kant men det är ju inte alltid önskvärt av estetiska skäl och dessutom så får man en prestandaförlust en liten bit upp i frekvens som inte är helt lätt att kompencera för så man kanske vill hålla dämpmaterialets tjocklek nere av den orsaken också. Det ger lite mer rippel men kanske en något jämnare energitonkurva.

Svante: Min vision med mitt deltagande i Faktiskt.se är att kunna hjälpa till att bygga upp ett forum där man kan diskutera saker på en lite högre nivå och där man inte blir nerrackad bara för att man slänger in en formel eller två om man tycker att det behövs. Därmed inte sagt att man måste hålla en hög nivå. Man håller så hög nivå man kan och vill. :) Att du och Isidor bidrar med så mycket kunskap inom elektroakustik är därför väldigt positivt! :D Om andra vill bidra inom andra områden så hade det varit helt perfekt! Vi kan upplåta serverutrymme för de som vill lägga upp bilder och briljera! :wink:

När det gäller funktionen för absorbtionen så tog jag helt frankt och funderade ut en funktion som anpassades som så att dämpningen var 50% vid en fjärdedels våglängd! :oops: Inte världens mest precisa formel alltså. :) Det finns kanske någon bättre vad du vet? För normala absorberande material som mineral/glasull?

När det gäller infällning av högtalare i vägg så är det så det görs i vissa studior. Just för att ta bort kantreflexproblemen. Rätt käckt faktiskt. Och Vifa/Scan Speak mäter med högtalarna i en vägg (eller är det ett golv) i ett övrigt dämpat rum. Så principen används ju! Även om den i Vifa/SS-fallet får betraktas vara rätt extrem! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-09 19:11

Naqref skrev:Svante: Min vision med mitt deltagande i Faktiskt.se är att kunna hjälpa till att bygga upp ett forum där man kan diskutera saker på en lite högre nivå och där man inte blir nerrackad bara för att man slänger in en formel eller två om man tycker att det behövs. Därmed inte sagt att man måste hålla en hög nivå. Man håller så hög nivå man kan och vill. :) Att du och Isidor bidrar med så mycket kunskap inom elektroakustik är därför väldigt positivt! :D Om andra vill bidra inom andra områden så hade det varit helt perfekt! Vi kan upplåta serverutrymme för de som vill lägga upp bilder och briljera! :wink:

Ja, det är ju kanon. Håller med om att alla nivåer måste få skriva, det blir nog ganska dött annars. Jag tycker att man ska vara här för att lära sig, vilket man gör både om man frågar och om man svarar. Jag har lärt mig mycket det senaste året som jag ägnat mig åt forumskrivande.
Naqref skrev:När det gäller funktionen för absorbtionen så tog jag helt frankt och funderade ut en funktion som anpassades som så att dämpningen var 50% vid en fjärdedels våglängd! :oops: Inte världens mest precisa formel alltså. :) Det finns kanske någon bättre vad du vet? För normala absorberande material som mineral/glasull?

OK, jag har undrat över hur man bäst modellerar den där frekvensberoende absorbtionen, och undrade om du hade hittat nåt.
Naqref skrev:När det gäller infällning av högtalare i vägg så är det så det görs i vissa studior. Just för att ta bort kantreflexproblemen. Rätt käckt faktiskt. Och Vifa/Scan Speak mäter med högtalarna i en vägg (eller är det ett golv) i ett övrigt dämpat rum. Så principen används ju! Även om den i Vifa/SS-fallet får betraktas vara rätt extrem! :)

Ja, Peerless gör väl också samma sak. Tittar man på Peerless hemsida finns det en bild när högtalarna sitter i väggen med en 320 liters låda på baksidan om jag minns rätt. Man kan tycka att det är fusk eftersom kurvorna ser så mycket bättre ut än om elementen monteras i baffel. Fast det tycker inte jag, som konstruktör är det mycket bättre om man får lägga på det baffelsteg man själv åstadkommer. Det är knökigt att behöva plocka bort ett först.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-05-09 20:33

Naqref,

Kul med lite "Carlssonteori"!

Det där med absorptionsegenskaperna för porösa absorbenter är ganska krångligt. Våglängder, specifikt strömningsmotstånd och infallsvinkel, allt spelar roll och med ärkeläskiga samband till råga på allt.

Detta är detaljer, men du har nog varit lite väl konservativ med din kurva och borde nog ligga närmare 0.9 eller så vid 1/4 våglängd och kanske 0.6 vid 1/8 våglängd, åtminstone om du använder dig av en hyfsat optimerad absorbent (tjocklek/strömningsmotstånd).

Jag tycker också att diskussionerna här är givande. Man kan alltid snappa upp ett och annat som man inte var medveten om. Och slöar man till i sina inlägg och skriver något slafsigt får man veta det också, precis som det skall vara. :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-05-10 06:20

Intressant! :)

Men hur stor yta på absorbenten har du räknat med i exemplet ovan? oändligt stor? Kan du variera den i simuleringen?

Skulle vara kul att se hur en liten baffel påverkar resultatet! Så vi (jag) vill se fler lärorika simuleringar! :wink: :lol:

Jag håller för övrigt med om att sådana här inlägg (som flera andra också har bidragit med) verkligen höjer nivån här på forumet!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-10 15:55

Svante skrev:Ja, Peerless gör väl också samma sak. Tittar man på Peerless hemsida finns det en bild när högtalarna sitter i väggen med en 320 liters låda på baksidan om jag minns rätt. Man kan tycka att det är fusk eftersom kurvorna ser så mycket bättre ut än om elementen monteras i baffel. Fast det tycker inte jag, som konstruktör är det mycket bättre om man får lägga på det baffelsteg man själv åstadkommer. Det är knökigt att behöva plocka bort ett först.

Mjo i dagsläget så är det ju inga stora problem att simulera de mest grundläggande effekterna av en baffel så jag gillar också att de mäter så som de gör. Så man gjorde förr i tiden (mätte i en standardiserad baffel) var ju lämpligare om man inte hade möjligheter att räkna bort baffeln då felet generellt blev mindre. Så visst går det framåt! Hade tillverkarna dessutom lagt ut mätfiler i lite olika vinklar så hade det ju blivit ännu bättre! Men något får vi ju hoppas på framtiden. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-10 17:48

Isidor: Kul att du uppskattar diskussionerna också! :) Och jo jag kunde nog fixat dämpkurvan lite bättre (kunde ju valt en befintligt material och kollat på dess dämpförmåga och gjort en anpassad funktion till den) men nja det var bara grundprincipen som var viktig tyckte jag.

markih: Eftersom simuleringen är bara principiell så har jag inte brytt mig om att kunna simulera med olika dämpmaterialsytor. Isidors bekräftande att det är svårt att få fram ett lätt samband för dämpningen gör ju det hela inte så lätt och om det ändå varierar så mycket så blir precisionen så dålig att det blir onödigt ändå. Simuleringen är som nog flera misstänker endimensionell så ska man göra det ordentligt så blir det väldigt komplicerat. Men man kan nog säga att vad som händer om man gör dämpdelen mindre är att man kommer få än sämre dämpning vid låga frekvenser (där det inte spelar så stor roll egentligen och där man faktiskt inte vill ha någon dämpning). Det är rätt komplicerat så man får misstänka att utvecklandet av OA-serierna krävde rätt mycket mätningar och handpåläggning! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 12:36

men vad blir baffelsteget för en låda som sitter direkt mot väggen? alltså som i mitt fall nu där lådan är skuren så baksidan av lådan är dikt an om väggen.. Får man egentligen baffelsteg då? Eller blir det bara basförstärkning rakt av?
SOm jag förstår från carlssonpapperet så får man bidrag från frekvenser där skillnaden i väglängd mellan det reflekterade ljudet och direktljudet är en fjärdedel av direktljudets våglängd.
I mitt fall där elementen sitter 10 cm från väggen så börjas ju detta vid ca 800 hz och vid 550(en sjättedels skillnad) har man fullt bidrag på 6db? Fortsätter detta stöd sen på den nivån neråt? (till ca 35 hz där rummets andra ytor spelar in..)
Men hur ska man anpassa baselementet till detta bidrag i så fall? som jag ser det skulle man behöva filtrera basen nedåt??

är mycket med detta.. :) men han gjorde ju inte sitt arbete på en "kafferast" heller.. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 12:46

Kraniet skrev:men vad blir baffelsteget för en låda som sitter direkt mot väggen? alltså som i mitt fall nu där lådan är skuren så baksidan av lådan är dikt an om väggen.. Får man egentligen baffelsteg då? Eller blir det bara basförstärkning rakt av?

Man får inget baffelsteg om baffeln sitter helt i väggen. Då kan man användas sig av Vifas och SS kurvor rakt av då de mäts så. Har man ett litet avstånd så kan man få dessa fula interferenser. Men lägger man till dämpmaterialet så försvinner de mer eller mindre. Då kan man i princip få lådan att bete sig som om den satt i väggen igen och man behöver då ingen baffelstegskompencering. Om man inte överdriver dämpningen då alltså :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-08-31 13:58

Så om man skulle fälla in ellementen i väggen och ha absorbenter på sidoväggarna så skull det leda till en optimal lösning?
Kanske med lite difusorer mellan vänster och höger kanal?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-08-31 14:25

ang absorbtionförmåga på mineralull (främst glasull av god densitet) så säger de allra flesta mätresultat (mätt dikt an vägg) jag sett ge mkt hög absorbtion redan vid 1/12,5 våglängd
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 14:32

jo att baffelsteget försvinner det har du Nagref redan visat. Men förstärkningen nedåt då? Hur mycket kan man räkna med att signalen förstärks efter att man räknat bort baffelsteget?
För siffrorna carlsson pratar om är väl innan man räknat bort baffelsteget?

För annars så blir ju 6db förstärkning vid 500 hz alldeles för mycket. En sluten låda (som jag nu har) har ju -3db kanske vid 70 hz. SÅ allt mellan 70 och 800 blir ju alldeles förkraftigt jämfört med resten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 14:35

eller blir summa summarum av allt att man får en basrespons utan baffelsteg men med (i praktiken) lite basbidrag?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 14:46

Kraniet skrev:eller blir summa summarum av allt att man får en basrespons utan baffelsteg men med (i praktiken) lite basbidrag?

Jepp! Och det basbidraget kommer främst från golv och andra ytor (utom just framväggen somju är en integrerad del) samt den renabashöjningen i botten p g a rummets kavitetsverkan. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 14:58

ok ja då blir det ju helt klart enklare.. :)
skulle bara sett till att mäta lite nu.. och försöka få till nån ordentlig delning..

men borde man inte kunna mäta ekofritt för att få till delningen? för det området (2500-3500hz) påverkas väl inte av väggmontaget då?
och så ser man om baffelkorrektionen fungerar vid väggmontage?
Det som det hänger mest på är väl att dämpningen fungerar för de högre frekvenserna så man inte får nån(lite) rippel?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 20:36

För frekvenserna runt delningen så går det bra att mäta ekofritt men å andra sidan så går det ju bra att mäta med mls-pulser vid dessa frekvenser och då behöver man ju ändå inte mäta ekofritt :wink:

Då kan man istället mäta när de sitter på en vägg och få med funktionen av dämpmaterialet. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 20:39

ja jag har haft de funderingarna också..
idén med carlsson högtlare är ju att de ska mäta rakt i rummet så varför inte mäta dom där kan man ju undra..
får prova sig fram helt enkelt.. ska försöka få tummen ur bara.. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-11 10:20

Kul gammal tråd. Jag hade missat den helt.

Den som ställer upp t ex en OA52 i sin täkta närmiljö (på golv och mot
vägg) och mäter, kommer nog att bli besviken dock... Det visar väl om
inte annat, att verkligheten är mera komplicerad än en (otillåten) förenk-
ling av densamma.

(Duhhh... :roll: Ber om ursäkt för den självklarheten.)

Delar Isidors synpunkter på vad som är en "bra approximation" med av-
seende på en absorbentskivas frekvensberoende absorptionsförmåga,
men vill även påminna om att ytans storlek är av största betydelse för
dess förmåga att absorbera låga frekvenser.

Är den så stor att en våglängd inte längre räcker ett varv runt den (vilket
gäller från den frekvensen och uppåt), så kan man dock utgå ifrån tjock-
leken allena (materialegenskaperna har förstås betydelse också ;)).

Vid lägre frekvenser (där våglängden räcker runt med råge igen) blir den
successivt sämre (än materialegenskaper och tjocklek ger) igen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

OA52LE

Inläggav lennartj » 2009-11-11 10:46

Så här kan en Tombstone-mätning med Behringer ECM8000 se utt i mitt vardagsrum:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-11 10:53

ser ut som en ns10-puckel vid 1500hz
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-11 10:56

celef - jag tänkte detsamma... den där borde låta rätt ok på NS-10 inspelningar.. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

OA52.2-föregångare

Inläggav lennartj » 2009-11-11 11:18

Här är den gamla med Vifa D25AG-69 -diskanten och 6/12 dB filter från 1994:
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-11 12:58

Nattlorden skrev:celef - jag tänkte detsamma... den där borde låta rätt ok på NS-10 inspelningar.. 8)

Möjligen om du är 2m lång och står och lyssnar på 3meters avstånd. ;)

Mätningarna som Lennart har gjort är inte bra representanter för hur klangbalansen är vid lyssningsposition men de är utmärkta representanter hur det blir när man mäter på vissa typer av orthoakustiska högtalare. Det blir inte snörrätt. Trots det så kan det låta jämnare än vissa snörräta "normala" högtalare.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-11 13:14

Från mer normal lyssningsposition
Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-12 09:42

Ja, ungefär sådär brukar det bli.

Direktljudet är tillknöcklat, men på lite avstånd så börjar det balan-
sera igen jämnare . 60- och 70-talarna brukar ha lite mera substans
under 300 Hz, än 80-talarna (som är lite blodfattigare), på grund av
att Stig däremellan bytte den mätmiljö, för vilken ju högtalarna opti-
merades.

Före mitten/slutet av 70-talet optimerades energikurvan, därefter
bytte Stig till vad han brukade kalla totalljudskurvan, vars tekniska
definition var ungefär "såsom det mätte på lyssningsplats hos just
Stig Carlsson". ;) Alltså i hans rum, med supersolida betonväggar
överallt och heltäckningsmatta mm*.

Med originaldiskanten (KO10DT) var det dock rakt åtminstone upp
till >15 kHz i de flesta rum.

Vh, iö

- - - - -

*Det bör nämnas att Stig INTE gjorde klart huruvida han tyckte att
den äldre dimensioneringen eller den nyare var riktigare i basregistret
än den andra.

Tvärtom så svarade han lite "undvikande" när jag flera gånger frågade
om detta. det vill säga, han var faktiskt rätt tydlig med att han INTE
var säker på vilken dimensionering han tyckte var rätt och han sa till
och med uttryckligen att han inte ville utesluta att den äldre dimen-
sioneringen kunde vara den som gav en korrektare klangbalans, i flest
rum.

Han var ju medveten om att högtalarna (80-talarna) ofta anmärktes
på såsom varanda lite ljusa i klangen, eller rättare sagt lite anemiska i
klangen, alltså att basen, eller rättare sagt huvuddelen av grundtons-
området, av många uppfattades vara lite lättviktig.

Hans eget lyssningsrum var dock, i kraft av sina kraftiga betonggolv,
-väggar och -tak i komination med en möbler som gav en tilltagande
dämpning över ett par hundra Hz, väldigt varmt och fylligt, men trots
detta rum mätte inte OA-52 m fl 80-talare, bashöjda i rummet - efter-
som de ju var dimensionerade för att mäta rakt just där.

Användarvisningsbild
lennartj

OA52.1

Inläggav lennartj » 2009-11-12 15:56

Nja, hos mig ger inte OA52.1 med KO10DT rakare respons över 10 kHz än mina OA52.2 med Vifa:
Bild
Observera att denna mätning startar vi 10 Hz, inte 20 Hz som i mitt förra inlägg ovan och att subwoofersystem med infra-tillsats var aktivt.
Rummets karakteristiska pucklar vid 32, 52 och 75 Hz känns igen även här, men en "falsk" stödvägg under fönsterbänken saknas vid denna mätning, vilket kanske förklarar de fula ojämnheterna mellan 80 och 320 Hz eftersom värmeelementet under fönsterbänken gör att högtalarna inte står dikt mot väggen.
Men nu gällde frågan 10-20 kHz.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-12 16:16

Det där ser inte ut som en ursprunglig KO10DT, utan möjligen ser det ut
som hur elementet betedde sig alldeles mot slutet då domeresonansen
sjunkit till nådåt och i några fall till och med under 12 kHz! (från ~16).

Och då fick det dessutom ny coating som dessutom dödade den nästan
helt. :?

Jag har ett minne av att Stig kallade dessa sista utspottade KO10DT för
"nästan oanvändbara".

De var delvis skälet till att bytet till VIFA-metalldomen kom till. Peerless-
diskanten hade helt enkelt genom förändringar i produktionen blivit mer
eller mindre oanvändbar. Om jag minns rätt så skiljde det mer än 12 dB
i energikurvan i den högsta oktaven, från de KO10DT som fanns då OA-
52 började tillverkas, det vill säga de som Stig hade tillgängliga när han
gjorde konstruktionen.

Men kanske finns det någon annan orsak till att din mätkurva ser ut som
den gör än att elementet är ett sent exemplar och inte är från 80-talet?
Sådär skall det inte se ut i varje fall. Men om elementen är från den ur-
sprungliga produktionen av OA-52 så har jag ingen bra förklaring. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-11-12 18:28

De uppmätta OA52.1 har serienummer 367 så de är väl inte helt i slutet av produktionen.
Däremot har de varit utsatta för "Svalandermodd" som väl var både på gott och ont.
Jag är inte helt säker på om det ingick någon obskyr coating av domen på KO10DT eller om den är lämnad i fred.
En dämpfilt i alltför glest mer eller mindre syntetiskt material bakom baselemetet är åtminstone ett steg i rätt riktning.
Rifa PHE430 (4 x 0,82 uF) polyprpylenkondensatorer är inte fel, men att smältlimma dem samt ett par nya spolar som synbart snarast ser klenare ut och sämre lindade än originalen i botten var väldigt fel.
Att bryta loss dem var inte lätt.
Dessutom är lådorna försedda med ett extra par bananhylsor för biwiring.

Detta par har nu genomgått en komplett konvertering tiil Larsen Edition.
Det var en smärre chock att uppleva OA52 med en klang som jag uppfattar som något mörkare än neutral.

Jag kommer att räkna på alternativa filtervarianter och köpa på mig ett sortiment av komponenter med alternativ +/- 20% samt lämpliga effektmotstånd. Efter jul kommer jag att koppla högtalarelementen direkt till bananhylsorna, det extra paret kommer väl till pass och börja testa olika filterlösningar utanför lådan, lyssna och mäta.
Tills dess kommer jag att spela på den rena LE-versionen sida vid sida med mina OA52.2-föregångare med fjärrstyrd växling och noga lyssna in mig på skillnaderna mellan de båda och i vilka avseenden den ena eller andra är mest rätt.

...men nu ska jag åka till K-Rauta och köpa mer MDF och bygga en jämn vägg under fönsterbänken.

Nästa

Återgå till Teknikforum