Impedansfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ribbon

Impedansfråga

Inläggav ribbon » 2008-11-17 11:33

Är den lägre impedansen vid 3000 Hz på min nya tvåvägare något som borde åtgärdas?

Bild

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-11-17 23:25

Om inte fasvinkeln? ställer till det så borde det inte vara ngt problem.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-17 23:32

Vad är det för högtalare?, den dippen kanske är onödig...
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-11-17 23:39

Vid den frekvensen brukar väl inte 4 ohm vara något problem?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-17 23:50

Beror på fasvinkeln.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-17 23:51

Den är liten, det kan jag säga bara genom att titta på kurvan.

Dippen är inget problem, men den kanske är onödig som sagt...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-17 23:52

Jo, här är det nog nemas problemas.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-18 00:43

Martin skrev:Vad är det för högtalare?, den dippen kanske är onödig...

Den här kanske?
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=5123

...och en sån här!
http://www.bmm-electronics.com/Product. ... ct_ID=2697

...eller?

Hur ser filtret ut? Det kan ju vara möjligt att få samma kurva genom att justera komponenterna en aning för högre impedans!

/Jocke

Användarvisningsbild
ribbon

Impedansfråga

Inläggav ribbon » 2008-11-18 08:00

Tack för alla svar.

Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.

Bild

Bild

Är det mödan värt att försöka räta ut impedanskurvan vid 3000 Hz med ett impedans-korrektionsled när delningsfiltret redan innehåller ett L-dämpled?
Den totala överföringsfunktionen kommer ju då att förändras och det leder säkert till att man till slut måste skrota filtret och börja om på nytt. :(

/Martin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-11-18 10:25

Nämen, låter det bra så är det bra! :) Du har säkert responsmätningar också, hade varit kul att se! Det är inte så ofta man ser konstruktioner med det här fabrikatet i Sverige trots att det är vanligt i andra delar av Europa.

Som det sades tidigare i tråden är dippen i impedansen säkert inget alarmerande men om du vill prova att komma åt det skulle jag sikta in mig på diskantens seriekonding - behöver den verkligen vara så stor som 11,5uF?

/J

Edit. PS. Kanske går det att öka R i basens RC-länk lite? Om det nu kan påverka - spolen är ju rätt stor! Har du något simuleringsprogram?

Densen

Inläggav Densen » 2008-11-18 20:49

Jag skulle testa en annan väg, nämligen.

Bas: byt ut 15uf mot 10uf. Ta bort motståndet 1ohm.
Diskanten: Ändra 11,5uf till 3,3uf. Öka drosseln till 0,8mH byt ut motståndet 4,7ohm mot 6,8ohm och skippa parallellmotstånd.

Simulera. Kanske något att utgå ifrån?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-18 21:40

Alltså, impedansen i sig är nog inget problem. Jag blir lite fundersam bara varför den sjunker som den gör. Om den sjunker så brukar det hänga ihop med en höjning av nivån och då undrar jag om nivåhöjningen fyller en funktion för att balansera bort något annat, eller om det är en nettohöjning av tonkurvan vid 3 kHz.

I det förra fallet ska dippen vara kvar, i det andra mår både tonkurva och impedanskurva bra av att den finns kvar.

Det vore mao intressant att se en tonkurva.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-19 10:30

Tack för alla svar

Svante skrev:Alltså, impedansen i sig är nog inget problem. Jag blir lite fundersam bara varför den sjunker som den gör. Om den sjunker så brukar det hänga ihop med en höjning av nivån och då undrar jag om nivåhöjningen fyller en funktion för att balansera bort något annat, eller om det är en nettohöjning av tonkurvan vid 3 kHz.

I det förra fallet ska dippen vara kvar, i det andra mår både tonkurva och impedanskurva bra av att den finns kvar.

Det vore mao intressant att se en tonkurva.

Tonkurvemätning i lyssningsrummet, avstånd 1 meter, rakt framifrån i höjd mellan bas o diskant.

Bägge mätningarna gjorda med samma mätuppställning.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Impedansfråga

Inläggav Naqref » 2008-11-19 10:51

ribbon skrev:Är den lägre impedansen vid 3000 Hz på min nya tvåvägare något som borde åtgärdas?

Inte så länge du har en normal förstärkare. Har du en hembioreciever som protesterar vid impedanser lägre än 6 ohm eller en rörstärkare med låg dämpfaktor så kan svaret bil att det kanske borde göras något åt dippen men annars inte. Jag ser den inte som ett problem.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-19 11:37

Hmm, första mätningen med justmls, bygger den på trunkerat impulssvar? I sådana fall verkar det som att direktljudet har en dipp vid 3 kHz men att energikurvan inte har det. Tombstone har ju med rumsreflexerna (som fö verkar vara rätt svaga i detta fallet, är rummet hårt dämpat?).

Det kan i sin tur tyda på att elementen spelar närapå ur fas vid delningen (=3kHz?). Vad händer om du fasvänder diskanten?

Eventuellt stiger då nivån i direktljudet vid 3 kHz och då kan man börja pilla med filtret, och gör man det så kanske impedansen inte blir så låg vid 3 kHz.

Men det är förstås spekulationer.

Vad är det för högtalare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-19 15:29

Tack för svar

Svante skrev:Hmm, första mätningen med justmls, bygger den på trunkerat impulssvar? I sådana fall verkar det som att direktljudet har en dipp vid 3 kHz men att energikurvan inte har det. Tombstone har ju med rumsreflexerna (som fö verkar vara rätt svaga i detta fallet, är rummet hårt dämpat?).

Det kan i sin tur tyda på att elementen spelar närapå ur fas vid delningen (=3kHz?). Vad händer om du fasvänder diskanten?

Eventuellt stiger då nivån i direktljudet vid 3 kHz och då kan man börja pilla med filtret, och gör man det så kanske impedansen inte blir så låg vid 3 kHz.

Men det är förstås spekulationer.

Vad är det för högtalare?

Förlåt min okunnighet men vad betyder det att mätningen bygger på trunkerat impulssvar?

Rummet är nog inte hårt dämpat, snarare tvärt om.

Högtalarna är ett pågående hembygge med Monacor-element som tidigare länkats till i tråden.

Tonkurvan med polvänd diskant:

Bild

Bild

/Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-19 18:15

Nä, då måste det vara nåt allvarligt fel med tombstonemätningen. Det syns ju knappt någon skillnad när du polvände diskanten. Den är misstänkt rak också.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-19 18:37

Tack för svar

Svante skrev:Nä, då måste det vara nåt allvarligt fel med tombstonemätningen. Det syns ju knappt någon skillnad när du polvände diskanten. Den är misstänkt rak också.

Har du någon ide om vad det kan vara som felar i Tombstone?

Kan det vara något fel jag gör i inställningarna?

/Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-20 21:05

Min första tanke är att det är elektriskt läckage från ut till in. Det vore roligt att se impulssvaret från justmls, om den nu mäter det. Frågan är om det finns en impuls i det vid t=0. Alltså, en före högtalarens.

Tombstonekurvan är väldigt plan för att vara mätt i rum. Du har sänkt "smoothing" till 5 Hz, vilket jag inte brukar rekommendera, men jag tror ändå inte att det är orsaken.

Om du kopplar bort mikrofonen (dra ur sladden), får du någon kurva alls då? (Det är ett sätt att testa om signalen läcker över elektriskt.)

..och, hur ser det ut nedåt 20 Hz?

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-21 08:55

Tack för svar

Svante skrev:Min första tanke är att det är elektriskt läckage från ut till in. Det vore roligt att se impulssvaret från justmls, om den nu mäter det. Frågan är om det finns en impuls i det vid t=0. Alltså, en före högtalarens.

Jag brukar alltid se till (när jag kommer ihåg) att första impulsen är helt synlig längst till vänster i mätfgrafen och att den är stabil, innan jag mäter med lustMLS.

Svante skrev:Tombstonekurvan är väldigt plan för att vara mätt i rum. Du har sänkt "smoothing" till 5 Hz, vilket jag inte brukar rekommendera, men jag tror ändå inte att det är orsaken.

Om du kopplar bort mikrofonen (dra ur sladden), får du någon kurva alls då? (Det är ett sätt att testa om signalen läcker över elektriskt.)?

Det skall testas.

Svante skrev:..och, hur ser det ut nedåt 20 Hz?

Menar du en närfältsmätning?

Ett helt nytt delningfilter testas nu med en mindre spole till basen (1,2 mH) och delning vid c:a 2000 Hz.
Jag har säkert redan tidigare testat något liknande, men så håller man ju på, hit och dit, på vägen till "väljudet".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-21 09:20

ribbon skrev:

Nej, jag menar så att alla rumsresonanser och sånt syns. Precis samma uppställning, men längre svep bara. Allt för att förstå mer om rummets egenskaper och kanske kunna förklara vad som händer vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-21 10:42

Tack för svar

Svante skrev:
ribbon skrev:

Nej, jag menar så att alla rumsresonanser och sånt syns. Precis samma uppställning, men längre svep bara. Allt för att förstå mer om rummets egenskaper och kanske kunna förklara vad som händer vid högre frekvenser.

Samma uppställning från 20 Hz:

Bild

Samma uppställning som den första mätningen, men utan mikrofonen inkopplad:

Bild

/Martin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-11-21 11:29

Kaffekoppen skrev:Beror på fasvinkeln.

Eftersom vi har ett minima där är fasen noll eller mycket nära noll.

*knäpp på nosen*
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-11-21 11:31

ribbon skrev:Tack för alla svar.

Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.

Bild

Bild

Är det mödan värt att försöka räta ut impedanskurvan vid 3000 Hz med ett impedans-korrektionsled när delningsfiltret redan innehåller ett L-dämpled?
Den totala överföringsfunktionen kommer ju då att förändras och det leder säkert till att man till slut måste skrota filtret och börja om på nytt. :(

/Martin

6,8-ohmsmotståndet är direkt dumt då det bara eldar för kråkorna. Det går att lösa utan att elda för kråkorna och då blir impedansen snällare - om man håller tungan rätt i munnen. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2008-11-21 13:45

Tack för svar

Morello skrev:
ribbon skrev:Tack för alla svar.

Bild

Bild

/Martin

6,8-ohmsmotståndet är direkt dumt då det bara eldar för kråkorna. Det går att lösa utan att elda för kråkorna och då blir impedansen snällare - om man håller tungan rätt i munnen. :P

Utan parallellmotstånd och med seriemotstånd ändrat till 6,8 ohm:

Bild

Testade med konjugatlänk men då sjönk impedansen till 2 ohm.

/Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-21 20:14

ribbon skrev:Samma uppställning från 20 Hz:

Bild

Samma uppställning som den första mätningen, men utan mikrofonen inkopplad:

Bild

/Martin

Ehh... Nivån stiger alltså när du tar bort mikrofonen? Hursomhelst så har du en störsignal som går in och det starkt. Du kan nog inte lita på tombstonemätningen alls, och jag begriper inte varför justmls skulle kunna bli bättre (eller det kanske jag gör), med samma uppställning. Det är alltså stor risk att även justmlsmätningen är sabbad, fast mindre.

Om du spelar in insignalen med nåt inspelningsprogram (tex windows soundrec om du inte har nåt annat) hur låter ljudet?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-21 20:30

ribbon skrev:Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.

Bild

Hmm, tittar man på diskantgrenen så ger den ett Q-värde på 0,5 om lasten hade varit 3 ohm. Detta hade varit skolboks-Linkwitz-Riley. Nu är lasten ungefär 8 ohm och då blir Q-värdet ungefär 1,3. Detta ger en rätt stor topp strax över brytfrekvensen på c:a 2,3 kHz och en stor dipp i impedansen vid samma frekvens. Tar man bort 6,8-ohmsmotståndet så stiger Q-värdet ytterligare till kanske 1,8 och det ger en ännu djupare impedansdipp. Dvs precis som du mäter.

Felet är att filtret är dimensionerat för en annan impedans än den som är ditkopplad. Första approximationen till lösning är att ta bort 6,8-ohmsmotståndet, inse att lastimpedansen blir ungefär dubbelt så hög och därför dividera kapacitansen och multiplicera induktansen med 2.

Efter detta kommer impedansdippen att vara mindre och sen får man försöka få till integrationen med basen.

PS Q=R*sqrt(C/L)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-11-21 21:49

Ja, det är q-värdet, som i detta fallet säkert *används för att pusha ovanför och dämpa under delningsfrekvensen, som gör att man får dippen i impedansen.

*För vem har nytta av skolboksfilter?

Användarvisningsbild
ribbon

Impedansfråga

Inläggav ribbon » 2008-11-21 22:36

Tack för all hjälp och alla svar.

Genom att införa ett litet motstånd (1 ohm) före seriekondensatorn blev nu lägsta impedans c:a 5 ohm:

Bild

Bild

Denna filterlösning tycker jag ger en fullt acceptabel återgivning och sitter nog nöjd så länge.
Hur det blir när jag lyssnat igenom några av mina testskivor, återstår att se.

/Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-21 22:50

Får man fråga hur filtret har kommit till? Varifrån kommer värdena?

Nästa

Återgå till Teknikforum