Tacksam för svar.
Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Vad är det för högtalare?, den dippen kanske är onödig...
Svante skrev:Alltså, impedansen i sig är nog inget problem. Jag blir lite fundersam bara varför den sjunker som den gör. Om den sjunker så brukar det hänga ihop med en höjning av nivån och då undrar jag om nivåhöjningen fyller en funktion för att balansera bort något annat, eller om det är en nettohöjning av tonkurvan vid 3 kHz.
I det förra fallet ska dippen vara kvar, i det andra mår både tonkurva och impedanskurva bra av att den finns kvar.
Det vore mao intressant att se en tonkurva.

ribbon skrev:Är den lägre impedansen vid 3000 Hz på min nya tvåvägare något som borde åtgärdas?
Svante skrev:Hmm, första mätningen med justmls, bygger den på trunkerat impulssvar? I sådana fall verkar det som att direktljudet har en dipp vid 3 kHz men att energikurvan inte har det. Tombstone har ju med rumsreflexerna (som fö verkar vara rätt svaga i detta fallet, är rummet hårt dämpat?).
Det kan i sin tur tyda på att elementen spelar närapå ur fas vid delningen (=3kHz?). Vad händer om du fasvänder diskanten?
Eventuellt stiger då nivån i direktljudet vid 3 kHz och då kan man börja pilla med filtret, och gör man det så kanske impedansen inte blir så låg vid 3 kHz.
Men det är förstås spekulationer.
Vad är det för högtalare?
Svante skrev:Nä, då måste det vara nåt allvarligt fel med tombstonemätningen. Det syns ju knappt någon skillnad när du polvände diskanten. Den är misstänkt rak också.
Svante skrev:Min första tanke är att det är elektriskt läckage från ut till in. Det vore roligt att se impulssvaret från justmls, om den nu mäter det. Frågan är om det finns en impuls i det vid t=0. Alltså, en före högtalarens.
Svante skrev:Tombstonekurvan är väldigt plan för att vara mätt i rum. Du har sänkt "smoothing" till 5 Hz, vilket jag inte brukar rekommendera, men jag tror ändå inte att det är orsaken.
Om du kopplar bort mikrofonen (dra ur sladden), får du någon kurva alls då? (Det är ett sätt att testa om signalen läcker över elektriskt.)?
Svante skrev:..och, hur ser det ut nedåt 20 Hz?
ribbon skrev:Svante skrev:..och, hur ser det ut nedåt 20 Hz?
Menar du en närfältsmätning?
Svante skrev:ribbon skrev:Svante skrev:..och, hur ser det ut nedåt 20 Hz?
Menar du en närfältsmätning?
Nej, jag menar så att alla rumsresonanser och sånt syns. Precis samma uppställning, men längre svep bara. Allt för att förstå mer om rummets egenskaper och kanske kunna förklara vad som händer vid högre frekvenser.
Kaffekoppen skrev:Beror på fasvinkeln.
ribbon skrev:Tack för alla svar.
Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.
Är det mödan värt att försöka räta ut impedanskurvan vid 3000 Hz med ett impedans-korrektionsled när delningsfiltret redan innehåller ett L-dämpled?
Den totala överföringsfunktionen kommer ju då att förändras och det leder säkert till att man till slut måste skrota filtret och börja om på nytt.![]()
/Martin
Morello skrev:ribbon skrev:Tack för alla svar.
Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.
Är det mödan värt att försöka räta ut impedanskurvan vid 3000 Hz med ett impedans-korrektionsled när delningsfiltret redan innehåller ett L-dämpled?
Den totala överföringsfunktionen kommer ju då att förändras och det leder säkert till att man till slut måste skrota filtret och börja om på nytt.![]()
/Martin
6,8-ohmsmotståndet är direkt dumt då det bara eldar för kråkorna. Det går att lösa utan att elda för kråkorna och då blir impedansen snällare - om man håller tungan rätt i munnen.
ribbon skrev:Samma uppställning från 20 Hz:
Samma uppställning som den första mätningen, men utan mikrofonen inkopplad:
/Martin
ribbon skrev:Här kommer bild på delningsfilter och impedans-mätning inklusive fas med ny fråga.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster