Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Då lär du få rätt mkt svar, det har tagits upp många gånger.
steveo1234 skrev:Jag hittar ett flertal skälm men ingen förklaring på varför det skulle vara så eller mekanismerna bakom. Jag har lite svårt att köpa att det per default alltid blir bättre med 4 sw än 1 sw som är välplacerad och EQ`ad. Men vad vet jag.
Max headroom länkade in ett whitepaper från Harman som jag ska läsa vilket blir inressant.
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Då lär du få rätt mkt svar, det har tagits upp många gånger.
Med risk för offtopic..
Jag hittar ett flertal skälm men ingen förklaring på varför det skulle vara så eller mekanismerna bakom. Jag har lite svårt att köpa att det per default alltid blir bättre med 4 sw än 1 sw som är välplacerad och EQ`ad. Men vad vet jag.
Max headroom länkade in ett whitepaper från Harman som jag ska läsa vilket blir inressant.
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Då lär du få rätt mkt svar, det har tagits upp många gånger.
Med risk för offtopic..
Jag hittar ett flertal skälm men ingen förklaring på varför det skulle vara så eller mekanismerna bakom. Jag har lite svårt att köpa att det per default alltid blir bättre med 4 sw än 1 sw som är välplacerad och EQ`ad. Men vad vet jag.
Har du beställt ELAK-kompendiet från KTH ännu? Om inte, ring upp dom (eller maila) och köp det. Det kan du ha och läsa under julledigheten. I kompendiet står lite grundläggande saker som alla ljud- och ljudtekinikintresserad åtminstone borde ha läst (man måste inte förstå allt).
steveo1234 skrev:Tack för tipset. Men, jag har läst 6p vågteori redan, med gott resultat dessutom ::)
Jag tror mig förstå grunderna. Men, jag förstår inte under vilka grundantaganden de gäller. Skillnaden mellan frekvenssvaret från 1 och 4 subwoofers (samma antal element!) borde i mitt huvud vara asymptotiskt avtagande under vissa förutsättningar, såsom exempelvis med större låda, mindre rum, bra placering med flera.
Mycket funderingar, men ingenstans hittar jag den infon jag vill ha för att besvara mina (möjligtvis orimligt krångliga) frågor.
eNils skrev:Försöker man med EQ får man problem med att man endast kan hoppas optimera för en eller ett fåtal platser i rummet. Dessutom till priset av en helsikes massa effekt; en försvagning i en rumsmod förstätter att vara en försvagning även om man höjer volymen. Man höjer ju även det negativa bidraget (samma frekvens/våglängd).
eNils skrev:PS. Max, jag förstår inte riktigt hur man skall plaska för att simulera våglängder större än rummet. Annars kanske en trevlig analogi? Kan du länka till Svantes inlägg? NyfikenDS.
RogerGustavsson skrev:eNils skrev:Försöker man med EQ får man problem med att man endast kan hoppas optimera för en eller ett fåtal platser i rummet. Dessutom till priset av en helsikes massa effekt; en försvagning i en rumsmod förstätter att vara en försvagning även om man höjer volymen. Man höjer ju även det negativa bidraget (samma frekvens/våglängd).
Nja, rekommendationen brukar vara att låta "dalarna" vara och bara ta ner "topparna". Då kan man t.o.m. spara effekt.
mapem skrev:Frågan är alltså: kan fyra enkla, mediokra subbar göra större nytta än en enda av högre kvalitet? Är i detta fall kvantitet viktigare än kvalitet? Det finns ju en uppsjö s k subwoofers (de går väl knappast ner i några subfrekvenser) som ingår i billiga hembiopaket, kan såna göra nytta även tillsammans med huvudhögtalare av högre kvalitet? Och kan det i så fall förklaras på ett plausibelt sätt?
Kaffekoppen skrev:Riktigt usla subbar kan inte agera musikaliskt, men två-fyra någorlunda hyffsade kan agera riktigt bra.
Max_Headroom skrev:steveo1234 skrev:Tack för tipset. Men, jag har läst 6p vågteori redan, med gott resultat dessutom ::)
Jag tror mig förstå grunderna. Men, jag förstår inte under vilka grundantaganden de gäller. Skillnaden mellan frekvenssvaret från 1 och 4 subwoofers (samma antal element!) borde i mitt huvud vara asymptotiskt avtagande under vissa förutsättningar, såsom exempelvis med större låda, mindre rum, bra placering med flera.
Mycket funderingar, men ingenstans hittar jag den infon jag vill ha för att besvara mina (möjligtvis orimligt krångliga) frågor.
Vi så här låga frekvenser är våglängderna väldigt långa i förhållande till såväl rum som strålkälla (särskitl den senare). Så i djupbasen domineras ljudegenskaperna mer av tryck än av vågegenskaper. Svante har förklarat det här bra i ett inlägg för några år sedan.
Om man ökar strålkällans utbredning (t.ex. en array med 4 baslådor) så blir strålkällans storlek mer lik våglängdens strolek: Alltså får man mer vågegenskaper i återgivningen.
Väldigt svårt att förklara utan att rita, men häll ut en massa vatten i lyssnignsrummet och plaska där baslådan står.
Hyr sedan in 3 pers till, så ni står och plakar på 4 ställen, en gubbe för varje baslåda. Plaska i takt. Studera vattnets rörelser och se hur vågorna spridder sig bort mot lyssnignsplats i dom båda fallen.
Vill du inte hälla ut vatten på riktigt, så kan du ju försöka tänka dig exprimentet. Men det bästa är riktigt vatten!
Du kan göra eprimentet i en liten låda och dutta med fingrarna också. Principen är samma.
Kaffekoppen skrev:Riktigt usla subbar kan inte agera musikaliskt, men två-fyra någorlunda hyffsade kan agera riktigt bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster