Moderator: Redaktörer
Pabo skrev:En nackdel med globalt motkopplade förstärkare är dock att det skapas intermodulationskomponenter av de harmoniska övertonerna, även om dessa då är väldigt låga.
Harryup skrev:Och tidsfel?
För att detta skall fungera perfekt förutsätts väl att amplituden teoretiskt borde vara konstant och att distorsionsprodukten är identisk hela tiden. Eller?
Morello skrev:EMK'n från elementen (inte bara bas-element) är en rörelseunducerad spänniing som enbart, sett från slutsteget, ger sig till känna som en resistiv del i impedansen![]()
Att detta skulle ställa till problem för återkopplingen är en klassisk myt som ofta anförs av mer eller mindre dogmatiska konstruktörer av icke återkopplade tillika högdistorderande rörapparater av single end-typ.
Morello skrev:Joalltså, hur är fasen vid resonanstoppens maxima?
Svante skrev:...Jag skulle vilja påstå att man framförallt får reaktiva (inte resistiva) effekter av detta. Nu är det inte mycket som skiljer dem från en vanlig spole eller konding, så ...
Harryup skrev:Morello:
Låter praktiskt, fast.
Om vi, åtminstonde jag tillåter mig att stanna tiden för ett ögonblick.
Så finns en signal som når förstärkarens ingångssteg, en signal som just kommit till drivsteget för sluttrissorna och en signal på väg ut till högtalarna. Med global motkoppling kan jag inte se att man kan kontinuerligt kvitta distorsionen med "rätt" distorsion. Nån slags grunddistorsion ja, men den i varje ögonblick musikgenererade distorsionen då. För att det skall fungera så måste ju förstärkaren vara "tom" mellan utgång till ingång. Annars har man ju redan en signal på väg som blev kvittad mot "något annat".
Hur var det nu med Ottala?
Harryup skrev:Morello:
Låter praktiskt, fast.
Om vi, åtminstonde jag tillåter mig att stanna tiden för ett ögonblick.
Så finns en signal som når förstärkarens ingångssteg, en signal som just kommit till drivsteget för sluttrissorna och en signal på väg ut till högtalarna. Med global motkoppling kan jag inte se att man kan kontinuerligt kvitta distorsionen med "rätt" distorsion. Nån slags grunddistorsion ja, men den i varje ögonblick musikgenererade distorsionen då. För att det skall fungera så måste ju förstärkaren vara "tom" mellan utgång till ingång. Annars har man ju redan en signal på väg som blev kvittad mot "något annat".
Hur var det nu med Ottala?
Som jag tror jag begrep det en gång i världen, så var det så här, och man förklarar det enklast med ett exempel: Antag två förstärkarsteg med 100 ggr förstärkning. Distorsionen minskar i princip lika mycket som motkopplingen. Om man motkopplar lokalt till 1 gång minskar distorsionen till 1/100 i båda stegen. Hade de 10 % dist, blir det nu 0.1 %. Om man motkopplar globalt i stället, har förstärkaren 10 000 ggr förstärkning, och distorsionen är fortfarande 10% i utgångssteget. Totala disten sjunker nu till 0.001%.
Harryup skrev:Och man får ingen dynamikbegränsning med motkoppling?
Harryup skrev:Och man får ingen dynamikbegränsning med motkoppling?
Svante skrev:Dynamikbegränsningen får man från ett system där övertonernas fasläge är sådant att signalen komprimeras.
Ehh... Det kan väl inte bli många dB? 10% dist, vilket är mycket, kan knappast göra mer än någon dB. Jag skulle inte kalla det kompression heller, brukar man det?
Nattlorden skrev:Dumt - du hade ju kunnat sälja den vidare!
( Nån som har siffror på KR's stärkare... eller Silver Night? )
Nattlorden skrev:Morello... och ändå låter det så underbart?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster