Var kan det bli kortis?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gert

Var kan det bli kortis?

Inläggav Gert » 2008-11-26 10:27

Placerade följande inlägg fel först tror jag. Alltnog:

Hej alla kunniga pulare. På vintage-grejer där det finns rörliga delar, rattar, kugghjul och sånt brukar det ju hjälpa med diverse rengörings- och kontaktspejer. Men i moderna prylar? Jag har problem med min Pioneer VSX906-reciever i stereoläge: höger kanal låter utmärkt men den vänstra ger ett väsentligt svagare ljud och återger båda kanalerna. Såhär: vrider jag balansen åt höger ljuder bara den kanalen, vrider jag balansen åt vänster kommer ljud ur båda högtalarna men bara helt svagt. Det låter i mina öron som en kortslutning nånstans. Men det finns inga rörliga delar förutom volymkontrollen och den rör sig mjukt och utan nåt skrap. Jag har kollat med hörlurar och det är samma problem. Inget fel på högtalarutgångarna alltså. Jag har sprejat lite varstans, på rimliga ställen utan resultat. Nån som har en snilleblixt om var problemet kan sitta?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-26 16:41

Om du har tur så finns det en funktion för att koppla förbi tonkontrollerna, och om du har ytterligare lite tur så innefattar det även den balanskontrollen som du skriver om :)

På min Harman/Kardon heter det "source direct", men det är en tvåkanalare jag har...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-26 16:57

Source Direct styr inte balans på min H/K märkte jag nu...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2008-11-26 19:51

direktknappen fungerar men ger ingen åtkomst till problemet, vänster kanal ger bara ca 20 % effekt vid mittläge

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-11-27 23:21

Om du har en sådan funktion så brukar den heta tone-defeat (dvs funktionen att koppla bort tonkontrollerna).
Om du har det så är det ju ett bra sätt att utesluta fel i dessa i alla fall.

Jag skulle dock gissa på att felet sitter i förstegsdelen där det kan ha blivit kortis. Kanske något som leder halvdant som ligger över några närliggande ledningsbanor?
Granska kretskortet noga och rengör alla ställen där det ser smutsigt ut.

Återgå till Teknikforum