Spridning och tonkurvor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Spridning och tonkurvor

Inläggav peetwa » 2008-12-01 21:00

Om man tänker sig två högtalare med rakfrekvensåtergivning. Den ena har god spridning och den andra har mycket liten spridning. Om man lyssnar med högtalarna riktade rakt mot lyssnaren kommer de att låta "likadant"?

Om inte under vilka omständigheter kommer dom att göra det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-12-01 21:17

Utomhus eller i döddämpat rum så kommer de låta likadant men inte inomhus i rum med icke obefintliga reflexer från väggarna.

Hur de låter beror på mängden reflexer och hur tidigt de kommer.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-01 21:59

Tackar!

Är en rak tonkurva att föredra från högtalaren eller i lyssningsposition?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-01 22:07

Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.

Men hur är det i lyssningsposition. Skall det vara rakt där också eller får det bli som det blir? Det bord väll skilja väldigt mycket beroende på hur högtalaren utstrålar ljudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-01 22:52

peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.

Men hur är det i lyssningsposition. Skall det vara rakt där också eller får det bli som det blir? Det bord väll skilja väldigt mycket beroende på hur högtalaren utstrålar ljudet.

Varför är "en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva"??

Är inte en rak kurva vid lyssningsposition att eftersträva?

/ B

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-01 23:23

Bill50x skrev:
Varför är "en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva"??

/ B

Jag vet inte men att en rak kurva vid mätning i en "anechoic chamber" måste väll ändå ses som en målsättning vid högtalarkonstruktion?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-01 23:25

peetwa skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag vet inte men att en rak kurva vid mätning i en "anechoic chamber" måste väl ändå ses som en målsättning vid högtalarkonstruktion?

Nä, varför det? Vem sitter i en "anechoic chamber" och lyssnar på musik?

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 08:33

peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.

Nej, definitivt inte! En sådan högtalare klingar inte så vackert i ett verkligt rum.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-02 14:51

jonasp skrev:

Nej, definitivt inte! En sådan högtalare klingar inte så vackert i ett verkligt rum.

Hur ska kurvan se ut då, kan man undra?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-12-02 14:53

skrutten skrev:
jonasp skrev:

Det beror på högtalarens spridningsegenskaper. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-12-02 15:14

Naqref™ skrev:Det beror på högtalarens spridningsegenskaper. 8)

Ja till allra högsta grad!

Jobbigt att få sådana här svar på frågor man ställer tror jag, men det
finns ju en anledning till det.

Saker o ting är inte alltid lika okomplicerade som de från början kanske ser ut att vara :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-02 15:43

Wolfie skrev:
Naqref™ skrev:Det beror på högtalarens spridningsegenskaper. 8)

Ja till allra högsta grad!

Jobbigt att få sådana här svar på frågor man ställer tror jag, men det
finns ju en anledning till det.

Saker o ting är inte alltid lika okomplicerade som de från början kanske ser ut att vara :lol:

Om man tar ett exempel får man nåt svar då mån tro?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 15:53

Ärspridningen en förklaring varför seas tillverkar diskanter som mäter så här?

Seas H1499-06 27TBCD/GB-DXT

Bild

När det finns ribbon diskanter som mäter så här? Bortsätt från de olika skalorna. :wink:

Fountek JP3.0

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-02 16:09

Utan uppgift på vinkel så säger ju mätningen ingenting.

Sedan är det så att spridingen på något sätt ska matcha den från bas/mellanregister. Är ju inte alls säkert att en diskant med tokspridning passar till ett mellanregister som har en begränsad spridning.. då detta leder till ett språng i energikurvan (även om tonkurvan on axis ser rak och fin ut).

/Peter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 16:18

Piotr skrev:Utan uppgift på vinkel så säger ju mätningen ingenting.

Oki. På seas elementet så är det 0, 30 ,60 grader. Fountek hade jag bara med som en referens till något som mäter rakt.

Jag formulerar om frågan. Finns det förutsättningar under vilka denna seas diskant mäter spikrakt och låter jätte bra?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-02 16:23

peetwa skrev:
Jag formulerar om frågan. Finns det förutsättningar under vilka denna seas diskant mäter spikrakt och låter jätte bra?

Det är jag helt säker på.

Den har ju ett jämnt förlopp även fast den lutar åt högre frekvenser men det är en baggis att få till med delnngsfiltret.

Har funderat på att använda den själv faktiskt.se.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-12-02 18:00

Rak frekvensgång i lyssningsposition vill man iaf inte ha därför att den frekvensgången kan innehålla ljud från andra riktningar och fördröjt från rummet som vi med mänskliga hörseln inte sorterar in som en egenskap hos ljudkällan man försöker återskapa.

Däremot vill man säkert ha väldigt rak frekvensgång i direktljudet(eller det som uppfattas som direktljud). Det ljud som når öronen först och från högtalarens riktning.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 18:04

skrutten skrev:
jonasp skrev:

För att göra en lång diskussion kort, så beror det som Naqref skriver på högtalarens riktverkan, i kombination med i vilket rum man ska använda den. Jag kan svara med att ställa några frågor:

- Ska högtalaren avlyssnas på nära håll eller kort?
- Kan högtalaren tillgodoräkna sig baffelstöd från en bakvägg?
- Är högtalaren en dipol eller konventionell?
- Ska man räkna med golvreflexen eller ej?
- Går högtalaren så djupt i basen att rumsstöd kan räknas in?
- Ska högtalaren placeras på rumsellipsen, innanför, eller utanför?

Exempelvis, en högtalare med full nivå vid 20 Hz i döddämpat rum (förvisso imponerande på något sätt, men rätt dumt) kommer att ha på tok för hög nivå vid låga frekvenser i ett normalt bostadsrum. Klangen blir tjock.

Sedan står det ju inte i ursprungspåståendet vad som menas med tonkurva ens. Samma högtalare har ju olika tonkurvor på olika avstånd och i olika vinklar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 18:06

peetwa skrev:

Oki. På seas elementet så är det 0, 30 ,60 grader. Fountek hade jag bara med som en referens till något som mäter rakt.

Bild

Bild

Ja. Spridningsegenskaperna är mycket trevliga och kan integreras med lämpliga bas/mellanregisterelement för att ge en bra klang inte bara från direktljudet utan även från det reflekterade ljudet.

Jag tycker verkningsgraden vid höga frekvenser är kass hos just detta exemplar dock.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 20:12

jonasp skrev:
skrutten skrev:
jonasp skrev:

Exempelvis, en högtalare med full nivå vid 20 Hz i döddämpat rum (förvisso imponerande på något sätt, men rätt dumt) kommer att ha på tok för hög nivå vid låga frekvenser i ett normalt bostadsrum. Klangen blir tjock.

Förvisso men alla högtalare som sitter monterade i en låda är väll hyfsat rundstrålande under 200 Hz. Och den room gain du talar om blir ju därför inte spridnings beroende.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 20:18

jonasp skrev:Sedan står det ju inte i ursprungspåståendet vad som menas med tonkurva ens. Samma högtalare har ju olika tonkurvor på olika avstånd och i olika vinklar.

Ursprungspåståendet

Om man lyssnar med högtalarna riktade rakt mot lyssnaren kommer de att låta "likadant"?

Det står dig fritt göra de antagande som du behöver för att kunna besvara frågan (dock är riktningen angiven).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 20:23

peetwa skrev:
Förvisso men alla högtalare som sitter monterade i en låda är väll hyfsat rundstrålande under 200 Hz. Och den room gain du talar om blir ju därför inte spridnings beroende.

Våglängden vid 200 Hz är ca 1,7 m. Med andra ord kan jag mycket lätt fantisera ihop två högtalare som har mycket olika riktverkan vid 200 hz, utan att låta den ena vara en dipol. Blandar man in dipolära konstruktioner i bilden blir det rörigare.

Men även om det nu vore så att alla högtalare vore rundstrålande under 200 Hz är det inget argument för att frekvensgången skulle vara rak i ett döddämpat rum, vilket var vad jag svarade på.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 20:27

peetwa skrev:
jonasp skrev:Sedan står det ju inte i ursprungspåståendet vad som menas med tonkurva ens. Samma högtalare har ju olika tonkurvor på olika avstånd och i olika vinklar.

Ursprungspåståendet

Om man lyssnar med högtalarna riktade rakt mot lyssnaren kommer de att låta "likadant"?

Det står dig fritt göra de antagande som du behöver för att kunna besvara frågan (dock är riktningen angiven).

Om skillnaden i riktverkan är mycket stor kommer de att låta olika starkt även i fritt fält. Men i fritt fält blir skillnaden i klang åtminstone minimal.

I mer normal avlyssning i rum kommer rummet du att lyssna på en allt mindre andel direktljud ju mer bredspridande högtalaren är. Om vi tänker oss en fiktiv högtalare som hasplar ur sig all sin akustiska effekt i en smal stråle som är fem grader bred är det lätt att tänka sig att rummet påverkar klangen i mycket liten grad. Det blir en sorts hörlur i högtalarformat (fast utan ljudbild i huvudet).

På samma vis är det lätt att tänka sig att en rundstrålande högtalare påverkas mycket av rummet. Andelen reflekterat ljud blir större.

Dipoler lägger till ytterligare en dimension på det hela genom att släcka ut ljud i sidled men ha full effekt rakt bakåt (en kraftig förenkling).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-02 20:43

peetwa skrev:

Fullt möjligt. Med rätt delningsfilter, låda och kompletterade bas/mellanelement.
Tonkurvan är mycket ren och jämn och går därför lätt att räta ut i filtret. Att den har en väl kontrollerad spridning kan vara ytterligare en fördel.

(Kurvan säger inget om övriga egenskaper, men den lär t ex mäta snyggt även i disthänseende, har jag för mig)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 21:34

Så vi är överens om att en kurva som den nedan behöver rätas ut med hjälp av filter? Den goda spridningen i kombination med ett visst lyssningsrum kommer alltså inte att ge ett tillfredställande resultat.

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2008-12-02 22:07

peetwa skrev:Så vi är överens om att en kurva som den nedan behöver rätas ut med hjälp av filter? Den goda spridningen i kombination med ett visst lyssningsrum kommer alltså inte att ge ett tillfredställande resultat.

Hellre en krokig kurva (som är lätt att räta ut) och vettiga spridningegenskaper än en rak kurva och olämpliga spridningegenskaper... i vissa mån kan man påverka de sistnämnda i filtret, men det krävs i alltid att elementet har lämpliga egenskaper i grunden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-02 22:23

Jag sysslar ju endast med tvåvägs direktstrålare. Vad som jag då tänker in i tonkurvan är när baffelsteget skall gripa in samt att örat har en mer uttalad känslighet vid "hörselgångsresonansen" (eller vad det nu kan vara) när ljuden kommer litet från sidan där stereohögtalarna står jämfört med när ljudet kommer rakt framifrån. Detta är dock en liten korrigering på ngn dB men jag brukar ta i mer. I övrigt bör frekvensgången i de riktningar där första reflexen - vägg golv eller takreflexen blir vara jämn. (Detta ställer krav på infasning av filter, elementens spridningsegenskaper och deras inbördesplacering på baffeln. Val av delningsfrekvens och filtrets överföringsfuktion görs så att målen uppnås så gott som det går.) Sen så är det brukligt att låta energiresponsen droppa mot högre frekvenser, detta brukar dock ske per automatik. (Svårigheten är ofta att hålla en jämnrespons åt de håll där första reflexerna uppstår.)
Detta är min uppfattning vad som är viktigt

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-02 23:18

Tackar skrutten!

Jag sat och kollade igenom mätningar i gamla K + T och H & F. I K + T så finns ju alltid spridningsmätningar med. Frekvensgången vid 0 grader är ju ofta ganska lik men på 15 och 30 grader of axis kan det skija väldigt mycket. H & M mäter inte spridning över huvudtaget.

Men jag greppar inte detta. Är det någon som kan rekomendera bra läsning på ämnet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-12-02 23:46

Jag tror på och eftersträvar så lik frekvensgång som möjligt on och off axis bara att nivån är lägre off axis och kurvan lutar lite mot högre frekvenser.

I mina nästa högtalare kommer jag att använda just den där diskanten tillsammans med en 5" bas just pga spridningsegenskaperna. Att man begränsar spridningen mot lägre frekvenser (likt mellanregisterelement diskanten ska möta) och ökar spridningen mot högre frekvenser så att man inte får den där vanliga beamingeffekten över 10Khz som vanliga domediskanter ger. Istället får man en mera linjär/rak frekvensgång även off axis bara att den är lite tiltad mot högre frekvenser.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-03 00:12

Mätningar som stereophile visar när dom testar högtalare tycker jag är talande. Texten är dock överslätande, men man måste till deras försvar komma ihåg att alla (om än stora) fel inte hörs så tydligt.
Jag har aldrig sett någon litteratur som beskriver högtalarkonstruktion utifrån människan och rummet som det eg handlar om. Men jag har inte sett såå mycket.

Nästa

Återgå till Teknikforum