Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.
Men hur är det i lyssningsposition. Skall det vara rakt där också eller får det bli som det blir? Det bord väll skilja väldigt mycket beroende på hur högtalaren utstrålar ljudet.
Bill50x skrev:
Varför är "en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva"??
Är inte en rak kurva vid lyssningsposition att eftersträva?
/ B
peetwa skrev:Bill50x skrev:
Varför är "en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva"??
Är inte en rak kurva vid lyssningsposition att eftersträva?
/ B
Jag vet inte men att en rak kurva vid mätning i en "anechoic chamber" måste väl ändå ses som en målsättning vid högtalarkonstruktion?
jonasp skrev:peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.
Nej, definitivt inte! En sådan högtalare klingar inte så vackert i ett verkligt rum.
skrutten skrev:jonasp skrev:peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.
Nej, definitivt inte! En sådan högtalare klingar inte så vackert i ett verkligt rum.
Hur ska kurvan se ut då, kan man undra?
Naqref™ skrev:Det beror på högtalarens spridningsegenskaper.
Wolfie skrev:Naqref™ skrev:Det beror på högtalarens spridningsegenskaper.
Ja till allra högsta grad!
Jobbigt att få sådana här svar på frågor man ställer tror jag, men det
finns ju en anledning till det.
Saker o ting är inte alltid lika okomplicerade som de från början kanske ser ut att vara
Piotr skrev:Utan uppgift på vinkel så säger ju mätningen ingenting.
peetwa skrev:
Jag formulerar om frågan. Finns det förutsättningar under vilka denna seas diskant mäter spikrakt och låter jätte bra?
skrutten skrev:jonasp skrev:peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.
peetwa skrev:Piotr skrev:Utan uppgift på vinkel så säger ju mätningen ingenting.
Oki. På seas elementet så är det 0, 30 ,60 grader. Fountek hade jag bara med som en referens till något som mäter rakt.
Jag formulerar om frågan. Finns det förutsättningar under vilka denna seas diskant mäter spikrakt och låter jätte bra?
jonasp skrev:skrutten skrev:jonasp skrev:peetwa skrev:Alltså, en högtalare som ger en rak tonkurva i ett akustiskt dött rum är att eftersträva.
Exempelvis, en högtalare med full nivå vid 20 Hz i döddämpat rum (förvisso imponerande på något sätt, men rätt dumt) kommer att ha på tok för hög nivå vid låga frekvenser i ett normalt bostadsrum. Klangen blir tjock.
jonasp skrev:Sedan står det ju inte i ursprungspåståendet vad som menas med tonkurva ens. Samma högtalare har ju olika tonkurvor på olika avstånd och i olika vinklar.
peetwa skrev:
Förvisso men alla högtalare som sitter monterade i en låda är väll hyfsat rundstrålande under 200 Hz. Och den room gain du talar om blir ju därför inte spridnings beroende.
peetwa skrev:jonasp skrev:Sedan står det ju inte i ursprungspåståendet vad som menas med tonkurva ens. Samma högtalare har ju olika tonkurvor på olika avstånd och i olika vinklar.
Ursprungspåståendet
Om man lyssnar med högtalarna riktade rakt mot lyssnaren kommer de att låta "likadant"?
Om inte under vilka omständigheter kommer dom att göra det?
Det står dig fritt göra de antagande som du behöver för att kunna besvara frågan (dock är riktningen angiven).
peetwa skrev:Piotr skrev:Utan uppgift på vinkel så säger ju mätningen ingenting.
peetwa skrev:Så vi är överens om att en kurva som den nedan behöver rätas ut med hjälp av filter? Den goda spridningen i kombination med ett visst lyssningsrum kommer alltså inte att ge ett tillfredställande resultat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster