F/E test av Audiofire4 DA>AD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

F/E test av Audiofire4 DA>AD

Inläggav Piotr » 2008-12-02 13:42

Tjenis!

Här kommer några filer som jag loopat genom mitt Audiofire4 från Echo.

Kören är mp3 från DSD och gitarren inspelad i PCM 16/88.2 så för att kunna spela den senare måste du uppenbarligen antingen ha ett ljudkort med 88.2kS/s eller så får du importera filerna in i lämpligt program och konvertera ner till lägre sampelhasighet.

http://user.faktiskt.io/Piotr/Choira.mp3

http://user.faktiskt.io/Piotr/Choirb.mp3

http://user.faktiskt.io/Piotr/12stringa.wav

http://user.faktiskt.io/Piotr/12stringb.wav

Viss nivåskillnad förekommer (0.2-0.3dB) så hör du tydlig skillnad så ladda gärna in i Foobar och kör ABX nivåkalibrerat.

Signalen är tagen från hörlursutgången som sedan matas in i AD-omvandlarens linjeingång.

Jag talar om vilka spår som är före resp. efter om nån dag.

Lämna gärna kommentarer... duh! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-03 11:40

Så här ser kablaget ut som hanterade signalen från hörlursutgången till linjeingången.

Sämsta sortens lakritssnöre med billiga adaptrar från Elfa. :)

Bild

Ingen som lyssnat på filerna?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-03 11:55

Det finns en liten twist som egentligen är en liten miss i detta test. När jag upptäckte det så lät jag det vara för att det på ett sätt gjorde det hela mer intressant.. i min mening.

Intresset verkar vara klent men jag väntar lite till med att avslöja facit.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-03 12:01

Har inte hunnit än. Hold on. :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-03 13:16

Jag har bara lyssnat på kören.
Jag hör ingen skillnad som jag _säkert_ kan peka på.

Ibland tyckte jag att den ena lät lite annorlunda i översta diskanten, men med den här ljudkällan var det svårt att bestämma om det är inbillning eller inte eftersom karaktären naturligt varierar hela tiden. Med mera tid och/eller en annan inspelning kanske jag hade varit mera säker.
Även bruset kändes något annorlunda, kanske lite olika dist/karaktär, men det är svårt att komma ner i bruset och lyssna både därför att inspelningens brus är ganska högt och det faktum att det är så tight klippt i början och slutet.
Om du själv hör en skillnad på mp3 filerna, kan du ju som steg två berätta vad du hör för skillnad. Det går lättare om man vet vad man ska lyssna efter...

Nä, nu måste jag jobba. Hinner inte med andra spåret just nu i alla fall.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-03 14:01

Tack för input Roger.

Jag upplever kören likartat som dig. Svårt att höra nån skillnad men anar en liten skillnad i toppen samt ev. viss skillnad i bruset. Jag lyckades inte nå vidare i ABX dock.

/Peter

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-12-03 14:02

Jag kan inte lyssna än! Jag väntar på en sladd från Kjell&Co.
Back in black!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-12-03 16:04

Hinner snart, förhoppningsvis! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-03 16:15

Tack för input gubbs! Jag avvaktar nåt dygn till med facit.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-04 18:05

Jag ska inte säga ännu vilka spår som är före resp. efter men ska lämna lite info. Du som inte vill veta läser inte vidare.. :)

Ett utav mp3 spåren har förutom att det tagit en vända genom en DA, hörlursförstärkare, adapter, billig rca-kabel, adapter och AD även genomgått ytterligare en mp3 konvertering. Jag använde den högsta kvaliten 320kbit/s från wav-filen som spelades in på AD-ingången.

Vore kul med input från de som är motståndare mot PCM audio och snålkodning angående detta. Jag vet, det här är bara ett spår och det finns säkert annat material som skulle drabbas hårdare, men ändå.. :)

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-05 13:46

Nu har jag lyssnat på körfilerna.
Jag tycker att fil nr 2 låter något bättre än fil nummer ett. Mera efterklang och fylligare, litet åt det analoga hållet. Men- eftersom jag vet att sådana här tester kan verka verkligt överaskande, så kan den fylligare klangen kanske istället hänges högre kompression ( likt LP-mediat), och därigenom i verkligheten varandes sämre..

( Jmfr. Rock-branchen där man ibland för över den digitala 2-kanalsmastern till analogt rullband, för att få med de behagliga, analoga färgningarna. )

På gitarrspåren är det svårt att höra någon skillnad.

Det skall bli verkligt intressant att ta del av resultatet. ( Vänta gärna någon dag till ).

Kul initiativ.

Edit:

Prolinn, sportbilsentusiasten, Hifiskeptiskern, Bill 50x, Harryup- lyssna gärna med "tunedemmetoden" och delge erat resultat i denna tråd innan Piotr talar om resultatet- det vore ytterligt intressant. Nu har ni chansen att lyssna blint.

EDIT: 2:

Fick PM från Bill 50x, som kanske kommer att lyssna i helgen, och harryup, som påstår att han inte har möjlighet att göra det just nu - kanske vi väntar med facit av Piotr tills lyssningsintrycken kommer in ?
Eller är detta alltför prestigebetungande att svara på ?, tro. Varför?*
(Enligt tunedemmetoden kan man höra skillnad genom ett par datahögtalare- eller utanför rummet.)
Så...
Fram med lyssningsintrycken, nu !

*( eljest är det ju lätt att komma till slutsatsen, att en del personer inte vill testa blint- och detta beror i sin tur på att man vet, att den metod man använder, som postulerats uppifrån, inte fungerar i verkligheten )
Men jag kan förstås ha fel här.
Upp till bevis!
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-12-05 19:30

har just tankat med fil 1 och 2 (dvs mp3) de andra på G
testar under helgen

Postar här, OBS meddela inte facit innan måndag om det går...vill kunna testa blint utan att bli ledd i någon riktning (har inte läst tråden av det skälet)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-05 19:41

sportbilsentusiasten skrev:har just tankat med fil 1 och 2 (dvs mp3) de andra på G
testar under helgen

Postar här, OBS meddela inte facit innan måndag om det går...vill kunna testa blint utan att bli ledd i någon riktning (har inte läst tråden av det skälet)

Klokt tänkt ! Hoppas Piotr läser detta.

Då hinner också Bill 50x, Karl XII mfl. testa.
kanske t.o.m. prolinn?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-12-05 20:14

Eller är detta alltför prestigebetungande

Vad är målet med testet? Och varför är du så negis.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-05 20:39

Målet med testet är att ta reda på om AF4 färgar hörbart för en vanlig användare (vad nu det är..) på en vanlig ( rimligt bra utgår jag då ifrån eftersom vi är på faktiskt) anläggning.

Dels är jag nyfiken på just denna produkt eftersom jag äger den, dels är jag nyfiken på om det blir hackebiff av musiken (som vissa påstår) eller är det så att tom 16/44.1 är i praktiken transparent på typiskt musikmaterial?

Jag har ju naturligtvis lyssnat själv men det är alltid intressant med feedback från flera.

Beroende på intresset för detta test kan det tänkas att jag lägger ut filer med mer krävande material och även på andra AD/DA omvandlare.

Sedan är det intressant att i pro-audio svängen finner man liknande debatter och "grupperingar" (fäst inte alltför stor vikt vid det ordet just nu tack!) som på diversa hifi-fora när det gäller vad man kan höra inte höra, hur dyra prylarna måste vara för att prestera tillräckligt osv.

Vad jag sett så är det inte helt ovanligt att de mest högljuda ang. att man absolut inte kan använda "sån billig skit" till seriöst audio arbete, är de som lyser starkast med sin frånvaro när det nalkas blindtest.

Den korta varianten:

Testet har som syfte att utbilda mig och andra samt sätta saker och ting i proportion. Typ! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-05 20:44

Jag misslyckades med blindtest av strängarna:

FRRRRFFFF

Nivåerna justerades till samma toppvärde (dumt kanske, men det var enklast så).

E-MU tracker ljudkort och AKG K340 hörlurar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-05 22:21

Piotr skrev:Målet med testet är att ta reda på om AF4 färgar hörbart för en vanlig användare (vad nu det är..) på en vanlig ( rimligt bra utgår jag då ifrån eftersom vi är på faktiskt) anläggning.

Dels är jag nyfiken på just denna produkt eftersom jag äger den, dels är jag nyfiken på om det blir hackebiff av musiken (som vissa påstår) eller är det så att tom 16/44.1 är i praktiken transparent på typiskt musikmaterial?

Jag har ju naturligtvis lyssnat själv men det är alltid intressant med feedback från flera.

Beroende på intresset för detta test kan det tänkas att jag lägger ut filer med mer krävande material och även på andra AD/DA omvandlare.

Sedan är det intressant att i pro-audio svängen finner man liknande debatter och "grupperingar" (fäst inte alltför stor vikt vid det ordet just nu tack!) som på diversa hifi-fora när det gäller vad man kan höra inte höra, hur dyra prylarna måste vara för att prestera tillräckligt osv.

Vad jag sett så är det inte helt ovanligt att de mest högljuda ang. att man absolut inte kan använda "sån billig skit" till seriöst audio arbete, är de som lyser starkast med sin frånvaro när det nalkas blindtest.

Den korta varianten:

Testet har som syfte att utbilda mig och andra samt sätta saker och ting i proportion. Typ! :)

/Peter

Intressant. Man bryr sig inte- eller ägnar sig åt självbedrägeri.
Kanske har man inte tid- men är ändå beredd att hosta upp 100000:-.
Senast redigerad av Richard 2008-12-05 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-12-05 22:29

meanmachine skrev:
Eller är detta alltför prestigebetungande

Vad är målet med testet? Och varför är du så negis.

Kom igen, mr. meanmachine! Vilket resultat kom du fram till, eller vågar du inte skriva ned det, innan facit kommer fram ? :)

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-12-05 23:36

Föredrar A när det gäller kören och när det gäller gitarrstycket vet jag inte riktigt... :oops:

ändrr mig till B på sista frågan... :D
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-12-05 23:48

Föredrar kör B, den är lite tydligare (mer diskant?). Hör ingen nämnvärd skillnad på gitarrerna. Ids inte blindtesta så jag kan mycket väl inbilla mig.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-05 23:51

Tackar för input!

Det verkar som de flesta är rätt överens.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-06 00:15

Choira och stringb tycker jag låter klarast och finast.

Detta provlyssnat på dator med Creative SB-X-FI, NAD 3020B med Carlsson OA-5. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-12-06 11:29

Dunkade upp dom i spelaren och gjorde en snabblyssning med ungar i bakgrunden.

Spelare i denna ordning:
12stringa
12stringb
Chaora
Chaorb

Generellt låter A hårdare/kallare, B mjukare/rundare som ett diskanfilter är lagt på. Man får även intrycket att B är lägre i volym.
Men undra om inte B är mer äkta...
Återkommer med detaljer då jag kan lyssna ostört.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-06 11:43

Choira låter som den har en mycket liten aning mer diskant än Choirb.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-06 11:47

Stringa verkar ha något litet högre nivå än Stringb.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-06 12:20

sportbilsentusiasten skrev:Dunkade upp dom i spelaren och gjorde en snabblyssning med ungar i bakgrunden.

Spelare i denna ordning:
12stringa
12stringb
Chaora
Chaorb

Generellt låter A hårdare/kallare, B mjukare/rundare som ett diskanfilter är lagt på. Man får även intrycket att B är lägre i volym.
Men undra om inte B är mer äkta...
Återkommer med detaljer då jag kan lyssna ostört.

Tack för input! :)

Beskrivningen, gäller den både gitarr och kör?

/Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-12-06 12:35

Piotr skrev:Beskrivningen, gäller den både gitarr och kör?

Ja, alla intryck.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-06 12:48

Stringa och choira låter mer "luftigt" som jag brukar tycka när det är mer digtalkomprimerat och version b låter mer som trött vinyl, dvs den har nog inte gått igenom omvandlingen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-06 13:15

Richard skrev:så kan den fylligare klangen kanske istället hänges högre kompression ( likt LP-mediat), och därigenom i verkligheten varandes sämre..

Kraftig OT, svara gärna via PM:

Trodde inte det var möjligt att komprimera närmelsefyllt lika mycket på LP som på digitala medier.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-06 16:29

Spår A på båda varianterna är Före dvs. originalet och med gammal hederlig logisk slutledningsförmåga kan vi konstatera att B är efter.

Är det ine häftigt att man kan ta en fil och köra den genom att billigt interface med enklast möjliga kabel samt diverse adaptrar, genom hörlursutgången, konvertera den till mp3 och ändå är det inte större skillnad?

Själv tror jag det är svårt för de flesta att höra skillnad med statistisk signifikans blindt och nivåmachat med på gitarren. Kören verkar det gå att höra skillnad på signifikans. Jag misslyckades dock men ska prova igen.

Kära vänner, rummet och högtalarna, rummet och högtalarna, rummet och högtalarna, rummet och hög...

:)

/Peter

Nästa

Återgå till Teknikforum