datorn kan "få för sig" att starta i eller hoppa över till full utstyrning. Aj, aj.
Det har inte hänt ännu men finns det kanske någon här som har råkar ut för det?
Eller är det en risk man faktiskt kan leva med?
Moderator: Redaktörer
Supernollan skrev:Det finns ingen vettig anledning till att koppla så. Det är som att be om att grejerna ska gå sönder.
Skaffa en D/A-omvandlare med inbyggt försteg eller hembioförstärkare med optisk ingång (och ett ljudkort med toslink såklart).
2-ch skrev:Nackdelen är ju som du säger att datorn skulle få för sig att "rocka loss"
RogerGustavsson skrev:Men det går ju begränsa maxnivån. Det behövs sällan tillgång till full nivå in i slutsteget. Fullt ut från ljudkortet och volymkontroll på slutsteget ställd för max önskad nivå. En potentiometer kan ersättas med ett par motstånd per kanal (kan förläggas inne i slutsteget).
peetwa skrev:Jag hade typ en liten tanke med typ stegad volymkontroll med typ tre lägen. Skvarlmusik, party och hifi. Men det blev inte så..
2-ch skrev:RogerGustavsson skrev:Men det går ju begränsa maxnivån. Det behövs sällan tillgång till full nivå in i slutsteget. Fullt ut från ljudkortet och volymkontroll på slutsteget ställd för max önskad nivå. En potentiometer kan ersättas med ett par motstånd per kanal (kan förläggas inne i slutsteget).
RogerGustavsson skrev:Det skulle räcka med att lägga en L-pad efter ingångskontakten, två motstånd alltså. Om det är så att du skulle behöva mer nivå än den valda får man ta bort dem eller göra dem urkopplingsbara.
I min egna anläggning dämpas signalen från CD-spelaren till slutsteget med minst 14dB (då är min absolut högsta nivå nådd), vanligen 25-30dB. Om ljudkortet har en digital volymkontroll är det ju lämpligt att ställa allt på max och dämpa signalen någon annanstans t.ex. på slutstegets ingång.

peetwa skrev:Jag har en sån här rackare som ligger och väntar på mig hemma. Längst ner till vänster finns en hårdvaruvolymkontroll (verkar det som) som heter main. Så en sådan kan man ju fläska rakt in i slutsteget med minskad risk för totallt haveri. Dock ska jag provlyssnaden innan jag rekommenderar den.
2-ch skrev:*Edit. Är det endast USB anslutning på den så kan den väl inte fungera som hårdvaruvolym?
2-ch skrev:L-pad är väl en sån som sitter på en del högtalare typ en sån här
Den skulle alltså kopplas in mellan ljudkortet och slutstegets ingång istället?
Nu har jag i och för sig inte provat om det går att ställa ljudkortets utgång på max.
Det som händer är kanske bara att det blir väldigt högt.
Helt klart är att kortet har en betydligt lägre spänning ut än vad min förförstärkare hade. Så prylarna kanske skulle hålla för det, men man vill ju inte få den övveraskningen oavsett om prylarna håller.
*edit. Bilden
peetwa skrev:Nu har jag levt med min PreSonus audiobox i ett par dar. Jag älskar den. När det gäller uppspelning och stabilitet finns det inget att mer att önska.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster