Risken med ljudkort.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Risken med ljudkort.

Inläggav 2-ch » 2008-12-08 11:15

Jag kör med ljudkortet kopplat direkt till slutstegen, lever således med risken att
datorn kan "få för sig" att starta i eller hoppa över till full utstyrning. Aj, aj. 8O
Det har inte hänt ännu men finns det kanske någon här som har råkar ut för det?
Eller är det en risk man faktiskt kan leva med?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-08 11:26

Jag körde så i tre år. Det jag råkade ut för var att jag drog ljudkortet ur sin sockel när jag oförsiktigt flyttade på något som ”satt fast” i RCA kablarna. Med ett hiskeligt brum samt att datorn hängde sig som följd. Annars gick det förvånansvärt bra men det var en stabil dedikerad musik dator. Nu när jag skall skaffa USB-ljudkort vet i katten om jag vågar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-12-08 11:47

Jag "brände" ett slutsteg på det sättet..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-08 15:06

Jag har hört om personer som använt datorn (kopplad till sin anläggning) som "väckarklocka" och som startat med fullt blås klockan sju på morgonen...

/ B

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-12-09 15:26

Det finns ingen vettig anledning till att koppla så. Det är som att be om att grejerna ska gå sönder.

Skaffa en D/A-omvandlare med inbyggt försteg eller hembioförstärkare med optisk ingång (och ett ljudkort med toslink såklart ;) ).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-09 16:40

Supernollan skrev:Det finns ingen vettig anledning till att koppla så. Det är som att be om att grejerna ska gå sönder.

Skaffa en D/A-omvandlare med inbyggt försteg eller hembioförstärkare med optisk ingång (och ett ljudkort med toslink såklart ;) ).

Nja... det håller jag inte med om.
Jag kan tänka mig några anledningar på rak arm.

1. Man slipper en burk till. Hög WAF på den.
2. Man slipper lägga ut pengar på en D/A omvandlare.
3. Att ljudkortets D/A omvandlare är bättre.
4. Man slipper ytterligare en fjärrkontroll.
:roll: ...det var det jag kom på nu.

Nackdelen är ju som du säger att datorn skulle få för sig att "rocka loss" :twisted:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-09 17:26

Jag hade typ en liten tanke med typ stegad volymkontroll med typ tre lägen. Skvarlmusik, party och hifi. Men det blev inte så..

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-09 20:34

2-ch skrev:Nackdelen är ju som du säger att datorn skulle få för sig att "rocka loss" :twisted:

Men det går ju begränsa maxnivån. Det behövs sällan tillgång till full nivå in i slutsteget. Fullt ut från ljudkortet och volymkontroll på slutsteget ställd för max önskad nivå. En potentiometer kan ersättas med ett par motstånd per kanal (kan förläggas inne i slutsteget).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-12-09 20:43

Kan inte två sådana här vara lösningen?

Stepped Attenuators

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-09 21:06

Jovisst, om man tycker prisbilden är OK.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-10 08:35

RogerGustavsson skrev:Men det går ju begränsa maxnivån. Det behövs sällan tillgång till full nivå in i slutsteget. Fullt ut från ljudkortet och volymkontroll på slutsteget ställd för max önskad nivå. En potentiometer kan ersättas med ett par motstånd per kanal (kan förläggas inne i slutsteget).

Tyvärr har mina Sentec ACM-1 inte har någon pot för nivå (Gain?) bara.
Annars ett mycket bra tips.

Koffe skrev:Kan inte två sådana här vara lösningen?

Stepped Attenuators

Mycket intressanta saker det där, men 1200kr för ett par...
Men det gav mig idén att slakta en gammal stärkare på volymkontrollen.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-10 08:39

peetwa skrev:Jag hade typ en liten tanke med typ stegad volymkontroll med typ tre lägen. Skvarlmusik, party och hifi. Men det blev inte så..

Inte så tokigt alls.
Men avsåg din stegning en dämpning i fallande skala.
Du kör alltså högre vid njutfull avlyssning än när det är party :D rock on!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-10 08:47

2-ch skrev:
RogerGustavsson skrev:Men det går ju begränsa maxnivån. Det behövs sällan tillgång till full nivå in i slutsteget. Fullt ut från ljudkortet och volymkontroll på slutsteget ställd för max önskad nivå. En potentiometer kan ersättas med ett par motstånd per kanal (kan förläggas inne i slutsteget).

Tyvärr har mina Sentec ACM-1 inte har någon pot för nivå (Gain?) bara.
Annars ett mycket bra tips.

Det skulle räcka med att lägga en L-pad efter ingångskontakten, två motstånd alltså. Om det är så att du skulle behöva mer nivå än den valda får man ta bort dem eller göra dem urkopplingsbara.

I min egna anläggning dämpas signalen från CD-spelaren till slutsteget med minst 14dB (då är min absolut högsta nivå nådd), vanligen 25-30dB. Om ljudkortet har en digital volymkontroll är det ju lämpligt att ställa allt på max och dämpa signalen någon annanstans t.ex. på slutstegets ingång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-10 09:22

RogerGustavsson skrev:Det skulle räcka med att lägga en L-pad efter ingångskontakten, två motstånd alltså. Om det är så att du skulle behöva mer nivå än den valda får man ta bort dem eller göra dem urkopplingsbara.

I min egna anläggning dämpas signalen från CD-spelaren till slutsteget med minst 14dB (då är min absolut högsta nivå nådd), vanligen 25-30dB. Om ljudkortet har en digital volymkontroll är det ju lämpligt att ställa allt på max och dämpa signalen någon annanstans t.ex. på slutstegets ingång.

L-pad är väl en sån som sitter på en del högtalare typ en sån här
Bild
Den skulle alltså kopplas in mellan ljudkortet och slutstegets ingång istället?

Nu har jag i och för sig inte provat om det går att ställa ljudkortets utgång på max.
Det som händer är kanske bara att det blir väldigt högt.
Helt klart är att kortet har en betydligt lägre spänning ut än vad min förförstärkare hade. Så prylarna kanske skulle hålla för det, men man vill ju inte få den övveraskningen oavsett om prylarna håller.

*edit. Bilden

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-10 09:43

Jag har en sån här rackare som ligger och väntar på mig hemma. Längst ner till vänster finns en hårdvaruvolymkontroll (verkar det som) som heter main. Så en sådan kan man ju fläska rakt in i slutsteget med minskad risk för totallt haveri. Dock ska jag provlyssnaden innan jag rekommenderar den.

Bild

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-10 10:29

peetwa skrev:Jag har en sån här rackare som ligger och väntar på mig hemma. Längst ner till vänster finns en hårdvaruvolymkontroll (verkar det som) som heter main. Så en sådan kan man ju fläska rakt in i slutsteget med minskad risk för totallt haveri. Dock ska jag provlyssnaden innan jag rekommenderar den.

Min erfarenhet av små magiska burkar är näst intill obefintlig.
Kan du ge en något djupare förklaring av vad det är jag ser på bilden, vad gör den?
Återkom sedan gärna med ett omdöme när du lyssnat av den.

Jag har hållt mig på den smala vägen, för mig betyder det 2 kanal och vanliga stora burkar tills för ett par år sedan då jag skaffade mitt första riktiga ljudkort.
Det förändrade min värld, men där har du min förutsättning.
Dock håller jag mig fortfarande till 2 kanalslyssning.

*Edit. Är det endast USB anslutning på den så kan den väl inte fungera som hårdvaruvolym?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-10 10:38

Det är två fantommatade mickar in. Och två balnserade utgångar (stereo) samt en hörlursutgång. I princip är det en AD-DA omvandlare med förförstärkare, hörlursförstärkare, mickrofonförstärkare och fantommatning av mickar (48V).

När det gälde att uppspelning av ljud var det bara att instalera och tuta och köra. Men inspelningen fick man mickla lite med drivrutinerna för att få det att funka i Vista.

Jag har den för att göra mätningar i Tombstone och på sikt även Slirp. När detta är klart så kommer den att användas som DA omvandlare och förförstärkare. Kontakten till datorn är via usb (som även tjänar som strömförsörjning) och om man vill lyxa-till det kan man köra balanserat till slutsteget. Musiken på datorn kan spelas upp via valfri spelare. I mitt fall med win-amp som snart åker ut med röven före. En teoretisk skvaghet men praktisk styrka är att den saknar separat strömförsörjning. Men det får provlyssningen utvisa.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-11 20:03

2-ch skrev:*Edit. Är det endast USB anslutning på den så kan den väl inte fungera som hårdvaruvolym?

Jo, efter som den sitter mellan dator och slutsteg. Men jag är tveksam om det är så i detta fallet då det smäller lite i högtalarna när man rycker ut usb sladden även om volymen är i botten. (Iof så tar man bort strömmen oxå så jag låder det vara osagt). Kvaliten på apparaten är mycket god och det märks att presonus i vanliga fall tillverkar produkter till ett helt annat pris än denna. Rattarn aär tröga och sitter som berget och har ett försiktigt klickande när man vrider på dom (ur skönt). Ljudet är super. Dock innehåller den mickförstärkare som brusar lite om man inte vrider som i botten och slår av fantommatningen. Med ett par trögdrivna högtalare är det inga problem men om man sitter på ett par klipsh horn skulle jag nog ta hem den och prova först.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-11 20:45

Så. Lyckades få datorn att balla ur och passade på att kolla volymen. Det gick att sänka och höjja oväsnet så jag antar att det är en hårdvaruvolym. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-11 21:30

2-ch skrev:L-pad är väl en sån som sitter på en del högtalare typ en sån här
Bild
Den skulle alltså kopplas in mellan ljudkortet och slutstegets ingång istället?

Nu har jag i och för sig inte provat om det går att ställa ljudkortets utgång på max.
Det som händer är kanske bara att det blir väldigt högt.
Helt klart är att kortet har en betydligt lägre spänning ut än vad min förförstärkare hade. Så prylarna kanske skulle hålla för det, men man vill ju inte få den övveraskningen oavsett om prylarna håller.

*edit. Bilden

Den på bilden är för högtalare. L-pad kan lika gärna bestå av två motstånd, ett i serie med signalen och ett paralellt (en vanlig volymkontrol gör samma sak). Blir samma sak som en potentiometer med ett fast läge. Min tanke var lägga en sådan dämpning bakom ingångskontakterna på slutsteget så att ev. negativ verkan av ljudkortets mjukvaruvolym kan minskas. Om man t.ex. skulle lägga sig på -18dB med en volymkontroll i den digitala domänen slösar man bort 3 Bitar. Kan vara bättre att då lägga en dämpning i den analoga domänen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-12-15 15:28

Nu har jag levt med min PreSonus audiobox i ett par dar. Jag älskar den. När det gäller uppspelning och stabilitet finns det inget att mer att önska. Jag har spisat jazz i flac i några dygn och det käns som om det står en rullbandare med entumsband gömd bakom soffan. Jag istalerade om WinAmp och valde bort alla aplikationer förutom självase playern så nu är det frid och fröjd. Den enda svagheten jag har hittat är att skon där USB kontakten ansluter på baksidan är lite grund och om man ruckar på den så låter det digitalt dist på hög volym. Den har fungerat bra som inspelare men som uppspelare är den verkligen super.

Här kommer lite data som kanske är intrssant

Headphone Output
Type ¼” TRS Active Stereo
Maximum Output 60 mW/Ch @ 60 Ω Load
Frequency Response (±1.0 dB) 20 Hz – 30 kHz

Digital Audio
ADC Dynamic Range (Awtd, 48 kHz Sample Rate) 102 dB
DAC Dynamic Range (Awtd, 48 kHz Sample Rate) 110 dB
Bit Depth 24
Reference Level for 0dBFS +4 dBu
Internal Sample Frequency Selections (kHz) 44.1, 48

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2008-12-16 02:46

Mina erfarenheter är ganska lika peetwas, men hans ljudkort är av en betydligt bättre kvalisort än mitt.

Jag har ett M-audio USB, fristående ljudkort, kopplat till ett Cambridge P500, slutsteg, som i sin tur driver ett par Ino PiM.
Steget har tidigare drivit mellanregistren i mina Orion och är därmed dämpat rätt kraftigt med fasta attenuatorer på ingångarna för att matcha Sentec PA9 som driver diskanterna.

Vid datorn Kan jag nu köra max output på kortet utan att köra sönder PiM och jag behöver inte mer kräm då jag sitter nära. Ibland har man tur.......

Ljudkortet dras dock med nån bugg och behöver ibland startas om vilket ger obehagliga smällar i PiM om man inte slår av steget först. Tänker försöka installera en ny driver til kortet för att se om det hjälper.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-12-18 08:24

peetwa skrev:Nu har jag levt med min PreSonus audiobox i ett par dar. Jag älskar den. När det gäller uppspelning och stabilitet finns det inget att mer att önska.

Har kikat på den på Musikbörsen. Av det som står där att läsa skulle jag inte kunna gissa att den går att använda som volymkontroll.
Men 1700 verkar i mesta laget för att begränsa volymen, det hjälper inte mig att den har micingångar.
Det får nog bli en begagnad förförtärkare den dag jag gör något åt det potentiella problemet. Eller en lösning alá RogerGustavsson.
Men tack för alla tips och råd.

Återgå till Teknikforum