IPOD Touch-relaterad fråga - Tacksam för svar/kommentar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

IPOD Touch-relaterad fråga - Tacksam för svar/kommentar

Inläggav BB » 2008-12-09 12:05

Hej,

Står i begrepp att införskaffa en hygglig MP-3-spelare. Ett av valen har därför kommit att handla om Ipod, och nå närmast deras Ipod touch-modell då jag gärna vill ha möjligheten att accessa hotspots och dra fördel av andra egenskaper än just bara musiklyssning.

Men, nu är frågan: "Vanliga" MP3-spelare kan agera "hårddisk" och man kan därför dra och släppa mp3-filer direkt från filhanteraren (om man som i mitt fall råkar ha XP)

Frågan jag har lyder: Kan Itunes användas för att föra över egna mp3-filer helt obegränsat eller MÅSTe de vara taggade?

Om så är fallet. hur måste taggen vara utformad?

Kanske skall tillägga att jag inte alls är intresserad av att få omslagsbilder uppletade åt mig av Itunes. Bara "låtarna" vill jag kunna synka, rakt av. Ur det egna förrådet som vid det här laget uppgår till inemot 80Gig.

Någon som vet?

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-12-09 20:35

Inget som har ett svar...?

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-09 20:46

Eftersom jag inte har någon har jag inget färskt svar, men när jag skulle tanka i dotterns Ipod första gången så släpade jag bara över filerna i filhanteraren.
Hittade Ipod de låtarna då?
Svar nej. :)

De fanns där, men syntes inte utan 'extrataggarna".
Kanske är det så fortfarande?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-12-09 20:56

KarlXII skrev:Eftersom jag inte har någon har jag inget färskt svar, men när jag skulle tanka i dotterns Ipod första gången så släpade jag bara över filerna i filhanteraren.
Hittade Ipod de låtarna då?
Svar nej. :)

De fanns där, men syntes inte utan 'extrataggarna".
Kanske är det så fortfarande?

Hej!

Mina efterforskningar under dagen har så här långt givit den informationen att jag MÅSTE dra in alla låtar jag vill ha synkade, in till iTunes som därefter sorterar/synkroniserar över till iPoden...

//BB

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-12-09 21:27

Det stämmer. Jag använder iTunes för att organisera låtarna och sen samma program för att flytta över dem till iPodden. Har aldrig uppfattat det som något problem, jag använder alltid iTunes, även som allmänt uppspelningsprogram, och det känns som en vettig lösning.

Har aldrig använt annan mp3-spelare än iPod och vet inte hur de funkar. Dock har jag förstått att vissa kan användas som "USB-minnen" något som jag tror inte fungerar eftersom den är integrerad med iTunes. Men rätta mig gärna om jag har fel.

PS: Har dessutom en ca 4 år gammal iPod 3G, så saker och ting kan ha ändrats...

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2008-12-10 11:21

Hej BB!

Jag är inte säker på vad du är ute efter vill du kunna kopiera över musiken till en annan dator via iPoden, eller bara synka med din egen dator?

Om det är ett program för att synka med din egen dator du är ute efter så finns det ganska många alternativ till iTunes. Jag använder själv Media Monkey som jag varmt kan rekommendera.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-12-10 14:49

Hej L4 och Rundberg!

Tack för svar och synpunkter. Uppskattat!

Mvh//BB

Användarvisningsbild
Retroperra

Re: IPOD Touch-relaterad fråga - Tacksam för svar/kommentar

Inläggav Retroperra » 2008-12-18 01:05

hej,

BB skrev:Frågan jag har lyder: Kan Itunes användas för att föra över egna mp3-filer helt obegränsat eller MÅSTe de vara taggade?

Jag förstår inte frågan fullt ut men mja, du drar låtarna via iTunes rätt in i podden. Om du vill lägga in ID3-taggar i låtarna eller inte står dig helt fritt. Det har inget med överföringen till podden att göra.

Gamla ipods fungerade som en ren hårddisk om man ville men jag har inte försökt göra det med iTouch modellen utan använder iTunes. iTunes är faktiskt ett smidigt verktyg för att föra in filerna in i podden.

Ang synk. Låtarna måste inte synkas mellan dator och pod, det är valfritt.
Jag väljer att kopiera filerna - ljud, och video - in i podden och använder därför inte synk dels eftersom jag ofta byter låtar och spellistor och dels för att jag har flera datorer om jag vill kunna redigera och fylla podden från.
Av samma anledning har jag iTunes eget låtbibliotek avstängt, det blir bara struligt.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-12-20 00:52

Rundberg skrev:Hej BB!

Jag är inte säker på vad du är ute efter vill du kunna kopiera över musiken till en annan dator via iPoden, eller bara synka med din egen dator?

Om det är ett program för att synka med din egen dator du är ute efter så finns det ganska många alternativ till iTunes. Jag använder själv Media Monkey som jag varmt kan rekommendera.

MVH

/Mattias

Funkar inte med iPod Touch. Bara med de "gamla" iPod.

Fy Fan för Apple...

Skjut Mr. Jobs!

Man måste använda iTunes. Vilket är mycket begränsat.

T ex skulle jag vilja kunna ha ett stort bibliotek på min bordsdator, kanske så mycket som 40-100 GB, men vid varje tillfälle välja ut ett litet utsnitt om kanske 8-10 GB som jag är intresserad att lyssna på vi iPoden.

Verkar inte funka.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Retroperra

Inläggav Retroperra » 2008-12-20 14:12

n3mmr skrev:Fy Fan för Apple...

köp en Zune då....

n3mmr skrev:Skjut Mr. Jobs!

Moget
n3mmr skrev:Man måste använda iTunes. Vilket är mycket begränsat.

På vilket sätt?
n3mmr skrev:T ex skulle jag vilja kunna ha ett stort bibliotek på min bordsdator, kanske så mycket som 40-100 GB, men vid varje tillfälle välja ut ett litet utsnitt om kanske 8-10 GB som jag är intresserad att lyssna på vi iPoden.

Verkar inte funka.

Har du ens försökt? Det fungerar hur bra som helst. Precis så gör jag förutom att filerna inte ligger lokalt på en enda dator. Jag drar de filer jag vill använda för dagen via iTunes rätt ner i ipodden. Filerna ligger normalt på en NAS eftersom jag vill använda dem i bl.a krysslådan i hemmanätet också.

Återgå till Teknikforum