Ja, du, Svante. Den som det viste. Efter jag installerat min Presonus audiobox usb-judkort så försvann mikrofonen fån mixern i Windows. Föga förvånande så försvan den även från enhetshanteraren och tombstone. Det kom inte heller in en ny record, ljudinspelare från audioboxen. Jag gjorde en forumsökning och märkte att detta verkade vara ett vanligt problem för audiobox och Vista. Så jag kontaktade supporten som började felsöka. Det första fem stegen hade jag redan gjort men då bad han mig att installera asio4all drivrutiner. Sagt och gjort. Nu fanns det en ”active record” i asioprogram men inte i tombstone. Vid mitt sista försök så högerklickade jag i den tomma ljudinpelningsrutan i enhetshanteraren och då frågade datorn om jag ville vissa avaktiverade ljudinspelare. Jag klickade ja och fick få upp audiobox usb disabeld. När jag aktiverade denna så dök den även upp i tombstone.
Om det var asio-drivrutinerna, de tio omstarterna eller aktiveringen som gjorde det vet jag inte. Men de som fått ljudinspelningen att fungera i Vista verkar ha använt asio4all drivern.
Dock väljer jag inte asio4all som record i tombstone jag väljer soundbox usb så äkta ASIO-inspelning är det kanske inte. Och det var inte målet bara att få ljudkortet att fungera.