Hur skulle en bra kabelstandard se ut?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur skulle en bra kabelstandard se ut?

Inläggav Svante » 2008-12-13 12:04

Ja, frågan har två klasser, egentligen. Högtalarkablar om lågnivåkablar. Den är dels mekanisk, dels funktionell.

Det finns ju en hel del standarder men om vi bortser ifrån den stora mängd kablar som "finns ute" och tänker oss att alla brinner upp över en natt och vi ska göra en ny standard, hur skulle kablarna se ut då?

Jag tycker så här:

Lågnivåkablar:

-Kontaktera jord före signal.
-Hona till utgång, hane till ingång, även hanen beröringsskyddad. På så sätt blir förlängningskabel och vanlig kabel samma sak.
-Jag är lite kluven om man ska blanda in flera kanaler i samma kabel, det vore bra om det inte fanns fler kanaler än två, men nu kan man ju ha sju kanaler mellan apparater och då är det inte riktigt realistiskt att alla kanaler ska rymmas i samma kabel.
-Liten.
-Robust.
-Möjlighet till balanserad ansluting, som automatiskt blir obalanserad om ena apparaten inte klarar balanserad anslutning.

Högtalarkablar:
-Standardisera resistans och induktans!
-Hona till utgång, hane till ingång, även hanen beröringsskyddad. På så sätt blir förlängningskabel och vanlig kabel samma sak.
-Kontaktdonet ska kunna vara såpass litet att det accepteras i konsumentelektronik.

Fyll på! Håll gärna diskussionen till just standarden, försök i möjligaste mån undvika hörbarhetsdiskussionen, det här handlar om handhavande i första hand. Kablarna ska givetvis inte förvränga hörbart, men det är inte fokus för den här tråden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-12-13 12:33

Hej!
Det du beskriver Svante finns väl redan och det stavas XLR och Neutrik. Ska de anpassas till konsumentprodukter är det bara att förminska dessa mekaniskt. :idea:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-13 12:37

-Martin- skrev:Hej!
Det du beskriver Svante finns väl redan och det stavas XLR och Neutrik. Ska de anpassas till konsumentprodukter är det bara att förminska dessa mekaniskt. :idea:

Mm, men då blir det ju en ny standard. Det ska ju inte vara flera, det är det som är poängen. Men hur är det med Speakon/Neutrik, inte är det olika kontakter på förstärkare och högtalare (hane/hona)? Det betyder ju att det går att koppla ihop vänster och höger utgång på en förstärkare men en högtalarkabel. Det vore bättre om det satt en hane i högtalaränden. För inte är det väl så? XLR däremot är ju precis rätt, och där kan man koppla ihop flera kablar om man behöver en längre kabel. Det behövs inga speciella förlängningskablar. Sen är de som sagt för stora för konsumentbruk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-13 15:42

XLR har ju hanar för utgång och honor för ingång. Där finns en risk att kortsluta en utgång. Vore bättre med tvärtom. Neutrik Speakon ser likadan ut i båda ändar. Den är dessbättre beröringskyddad.

Singelkablar eller ihopbuntade är lite smaksak också. Jag som inte kör mer än stereo föredrar "stereokablar". Bara en sladd som ska pluggas och utan risk för kanalförväxling. Gärna lite mindre massa kontakter än XLR som ju klarar flera ampere. Lemo, Fischer, Binder m.fl. har fina kontaktdon som ofta är billigare än HighEnd-phonokontakter. När det gäller högtalare är Speakon praktiska eftersom då felpolarisering kan undvikas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-13 17:01

Problemet med Speakon är ju att det finns flera olika varianter, och ingen verklig inkopplingsstandard.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-12-13 17:07

RogerGustavsson skrev:XLR har ju hanar för utgång och honor för ingång.

Det tycker inte jag gör något. Tvärtom. I hanänden finns ju pryttlarna med lägst med lägst eller ingen spänning. Det är ju lindrigare (oftast) att kortsluta en sådan utgång än ingången på tex en förstärkare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-12-13 17:41

-Martin- skrev:
RogerGustavsson skrev:XLR har ju hanar för utgång och honor för ingång.

Det tycker inte jag gör något. Tvärtom. I hanänden finns ju pryttlarna med lägst med lägst eller ingen spänning. Det är ju lindrigare (oftast) att kortsluta en sådan utgång än ingången på tex en förstärkare.

Det är väl så att i en bra kontakt ska både hane och hona vara beröringsskyddade.

En ingång bör inte beröras eftersom det ger brum, en utgång bör inte beröras eftersom det kan ge kortslutning. Det är nog därför som så många standarder har chassiehonor i båda ändar. Med en löst liggande sladd är dock risken där i alla fall. Så därför skulle jag önska mig olika kontakter för in- och utgång, och att båda skulle vara beröringsskyddade.

Då skulle också kabelskarvande lösas automatiskt, precis som med XLR.

Tråden handlar ju om vilka egenskaper en ny standard skulle ha, så då får man ju önska sig det. Det handlar alltså inte om att välja bland befintliga standarder.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-12-13 18:16

När vi talar om linjenivå, vilka fall skulle vara känsliga för kortslutning på utgång? Tänker mig att utgångsteg i apparater med linjenivå bör vara konstruerade för att klara kortslutning via de strömbegränsande motstånd om 50-200ohm man normalt finner där.

Finns det apparater som bör ha lägre utgångsresistans och som därmed riskerar puff och rök?

Hörlursförstärkare kanske men dom är ju skyddade iom. den befintliga kontaktstandarden så det var ju ett ickeproblem. :)

Själv har jag funderat på en smidigare balanserad standard än Canon/XLR, gärna då (om möjligt) som Svante föreslår om gemensam lösning för balanserad och icke balanserad signalöverföring.

/Peter

Återgå till Teknikforum