Fladdrande utomhusdiskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Fladdrande utomhusdiskant

Inläggav Svante » 2004-05-17 12:33

När det var majbrasa häromsistens hade de ställt upp några högtalare så att kören skulle höras. Jag stod kanske 50 m ifrån dem och slogs av att nivån på diskanten fladdrade väldigt mycket. Det lät nästan som förr i världen när man hade ett kassettdäck med dålig bandanliggning. Jag har hört det här fenomenet förut, alltid utomhus och på stora avstånd, men jag har aldrig grävt ner mig i vad det beror på.

Hur kan det förklaras? Skulle det ha blivit annorlunda om de använt linjehögtalare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-17 12:36

Blåste det? Och hur var temperaturen?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-05-17 12:58

Både vind och temperatur borde påverka ljud.
:D skojjigt va !

:roll:

Faktiskt har jag gjort samma sak som du Svante, vi spelade
en gång vid en Majkase, och ljudet blev typ liknande det du
beskriver, det blåste mer än normalt den kvällen..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-17 13:24

Naqref skrev:Blåste det? Och hur var temperaturen?

Nja, hur var det nu på valborg, lite blåst var det nog, och nog fick jag känslan att ljudet "blåste bort", dvs diskantnivån var korrelerad med vinden. Det var nog varmt för att vara valborg, jag frös inte som jag brukar. Jag stod på "andra sidan brasan", dvs en saftig värmekälla med tillhörande uppvind fanns mellan mig och högtalarna. Fast det spelar kanske inte så stor roll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Rollo

Inläggav Rollo » 2004-05-17 18:04

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-17 18:06

Rollo skrev:Jag hittade lite om'et på http://www.du.edu/~jcalvert/waves/soundwav.htm#F

:( Den länken var död...

Tekko

Inläggav Tekko » 2004-05-17 18:17

Den länken funka här, intressant hur ljudet går, att det kan gå som den röda linjen. Att man ska kunna höra det 100km bort måste kräva en jäkligt stark ljudkälla och ett gigantiskt öppet fält.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-05-17 19:07

DIYamps skrev:Den länken funka här, intressant hur ljudet går, att det kan gå som den röda linjen. Att man ska kunna höra det 100km bort måste kräva en jäkligt stark ljudkälla och ett gigantiskt öppet fält.

Jo nu funkade den här också. Ja, källan måste nog vara stark, men knappast behövs det ett stort fält, eftersom ljudvågen böjer av uppåt (skalan går till 50 km i höjdled!)

Jag skulle också tro att det är en varierande hastighetsgradient som gör att nivån fladdrar, jag var bara lite förvånad att diskanten drabbades så mycket kraftigare än låga frekvenser. Jag menar 50 meter motsvarar en frekvens på 7 Hz eller nåt och även om "bortblåsningen" beror på en serie mindre böjningar, så hade jag nog väntat mig att hela frekvensområdet skulle fladdra.

Och så undrar jag om PA-folk har nåt trick för att bli av med fenomenet. Det måste vara ganska vanligt på stora utomhuskonserter, men det kanske fladdrar sådär då?

Återgå till Teknikforum