Bill50x skrev:Svårt att svara på. Bäst att prova. Men varför inte börja med att ställa skivspelarfötterna direkt på konsolerna?
Flera här kommer med ryggmärgsreflex svara att du ska ha en tung, kraftig skiva. Men det är inte alls säkert att det är bäst i den givna applikationen.
Direkt på konsolerna verkar vanskligt. Hängskenorna hänger bara på bärlisten i överkant och kan således ganska lätt röra sig (pendla) i sidled så att splaren faller av. Dessutom har spelaren tre fötter, två i framkant och en i bakkant, vilket gör det lite opraktiskt. Någon form av skiva får det bli.
Max_Headroom skrev:Massan påverkar egenfrekvensen samt hur stor kraft den behövs för att åstadkomma en förflyttning.
Dämpningen i materialet påverkar hur länge en svänging ligger kvar.
Förslag: Sten (cement eller marmor eller vad du har liggande) + sylodamp (syp SD-fötter, fast man köper det som duk istället) och sedan en stenskiva till uppepå. Kan vara svårt att få tag i tunna stenskivor. MDF kan säkert göra jobbet tillräckligt bra.
P3 är väl en lätt rackare till spelare så den fladdrar väl ganska bra? En vägghylla gör nog susen, mycket bättre än en som står på golvet i alla fall.
Ja, P3:an är bara en MDF-skiva (eller nåt liknande) med skivtallrik och tonarm. Väger inte mycket, såg någon uppgift om 10kg inkl. emballage men den känns lättare.
Sylodamp som har bytt namn till Sylomer HD enligt
Christian Berner AB verkar klart intressant, ska kollas upp. Vet du någon som säljer det i små mängder till privatpersoner?
Jag vill minnas att jag, någonstans på nätet, läste att P3:an inte mådde bra av att placeras på en tung möbel (ekskåp eller liknande) men jag hittar inte länken nu. Faran med sådana rekommendationer är att man inte vet varför personen tycker så. Han kanske gillar färgningen som uppstår när det blir lite lagom akustisk återkoppling.
Sten och betong är ganska resonanta material om jag förstått det rätt. En sandwitch-konstruktion med någon annat material borde vara bra för att dämpa resonanserna. Grundidén är väl att förhindra att viberationer når skivspelaren och att snabbt dämpa de viberationer som ändå uppstår?
Skulle det gå att mäta hur mycket olika underlag påverkar genom att spela musik eller en testsignal från datorn eller CD och mäta/spela in vad pick-upen tar upp när den spelar ett tyst spår?