Skivspelarhylla

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Skivspelarhylla

Inläggav nikstra » 2008-12-19 00:45

Köpte precis en Rega P3-24 och behöver nu en hylla till den.
Jag har Elfa Hängsystem som jag tänkte köpa konsoler och hyllplan till.
Skivspelaren har någon form av gummifötter som är ganska hårda och väggen där hyllsystemet sitter är av betong.

Vad ska då hyllplanet vara gjort av för att ge spelaren bra förutsättnigar? Spånskiva, MDF, glas, cement eller något annat? Är ett tungt matrial med hög densitet bättre än ett lätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-19 01:44

Svårt att svara på. Bäst att prova. Men varför inte börja med att ställa skivspelarfötterna direkt på konsolerna?

Flera här kommer med ryggmärgsreflex svara att du ska ha en tung, kraftig skiva. Men det är inte alls säkert att det är bäst i den givna applikationen.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-12-19 11:17

Det är som Bill säger. Prova. Det kan bli olika resultat i olika applikationer, mycket svårt att förutsäga.

JohanR

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-19 21:38

egentligen räcker det väl med att montera hyllplanet i våg

vill man köra overkill är stor massa en fördel vid fyllefester, vid sådana tillställningar ramlar man lätt in hyllor
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Skivspelarhylla

Inläggav Max_Headroom » 2008-12-20 00:07

nikstra skrev:Köpte precis en Rega P3-24 och behöver nu en hylla till den.
Jag har Elfa Hängsystem som jag tänkte köpa konsoler och hyllplan till.
Skivspelaren har någon form av gummifötter som är ganska hårda och väggen där hyllsystemet sitter är av betong.

Vad ska då hyllplanet vara gjort av för att ge spelaren bra förutsättnigar? Spånskiva, MDF, glas, cement eller något annat? Är ett tungt matrial med hög densitet bättre än ett lätt?

Massan påverkar egenfrekvensen samt hur stor kraft den behövs för att åstadkomma en förflyttning.
Dämpningen i materialet påverkar hur länge en svänging ligger kvar.

Förslag: Sten (cement eller marmor eller vad du har liggande) + sylodamp (syp SD-fötter, fast man köper det som duk istället) och sedan en stenskiva till uppepå. Kan vara svårt att få tag i tunna stenskivor. MDF kan säkert göra jobbet tillräckligt bra.

P3 är väl en lätt rackare till spelare så den fladdrar väl ganska bra? En vägghylla gör nog susen, mycket bättre än en som står på golvet i alla fall.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-12-21 12:39

Bill50x skrev:Svårt att svara på. Bäst att prova. Men varför inte börja med att ställa skivspelarfötterna direkt på konsolerna?

Flera här kommer med ryggmärgsreflex svara att du ska ha en tung, kraftig skiva. Men det är inte alls säkert att det är bäst i den givna applikationen.

Direkt på konsolerna verkar vanskligt. Hängskenorna hänger bara på bärlisten i överkant och kan således ganska lätt röra sig (pendla) i sidled så att splaren faller av. Dessutom har spelaren tre fötter, två i framkant och en i bakkant, vilket gör det lite opraktiskt. Någon form av skiva får det bli.

Max_Headroom skrev:Massan påverkar egenfrekvensen samt hur stor kraft den behövs för att åstadkomma en förflyttning.
Dämpningen i materialet påverkar hur länge en svänging ligger kvar.

Förslag: Sten (cement eller marmor eller vad du har liggande) + sylodamp (syp SD-fötter, fast man köper det som duk istället) och sedan en stenskiva till uppepå. Kan vara svårt att få tag i tunna stenskivor. MDF kan säkert göra jobbet tillräckligt bra.

P3 är väl en lätt rackare till spelare så den fladdrar väl ganska bra? En vägghylla gör nog susen, mycket bättre än en som står på golvet i alla fall.

Ja, P3:an är bara en MDF-skiva (eller nåt liknande) med skivtallrik och tonarm. Väger inte mycket, såg någon uppgift om 10kg inkl. emballage men den känns lättare.

Sylodamp som har bytt namn till Sylomer HD enligt Christian Berner AB verkar klart intressant, ska kollas upp. Vet du någon som säljer det i små mängder till privatpersoner?

Jag vill minnas att jag, någonstans på nätet, läste att P3:an inte mådde bra av att placeras på en tung möbel (ekskåp eller liknande) men jag hittar inte länken nu. Faran med sådana rekommendationer är att man inte vet varför personen tycker så. Han kanske gillar färgningen som uppstår när det blir lite lagom akustisk återkoppling.

Sten och betong är ganska resonanta material om jag förstått det rätt. En sandwitch-konstruktion med någon annat material borde vara bra för att dämpa resonanserna. Grundidén är väl att förhindra att viberationer når skivspelaren och att snabbt dämpa de viberationer som ändå uppstår?

Skulle det gå att mäta hur mycket olika underlag påverkar genom att spela musik eller en testsignal från datorn eller CD och mäta/spela in vad pick-upen tar upp när den spelar ett tyst spår?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-12-21 18:55

nikstra skrev:Skulle det gå att mäta hur mycket olika underlag påverkar genom att spela musik eller en testsignal från datorn eller CD och mäta/spela in vad pick-upen tar upp när den spelar ett tyst spår?

Ja, det kan man mäta upp. jag tror subjektivisten har roat sig med sådant. PM han och kolla.

Annars är du ju inne på rätt spår: Förhindra att vibrationer uppstår och om dom gör det, dämpa ut dom på stört.

Att ställa P3an på en 100kg ekmöbel kommer att få den att låta "tråkigare och mindre engagerande" nästan säkert. Men skillnaden mellan olika skivor kommer att bli tydligare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-21 20:31

nikstra skrev:Skulle det gå att mäta hur mycket olika underlag påverkar genom att spela musik eller en testsignal från datorn eller CD och mäta/spela in vad pick-upen tar upp när den spelar ett tyst spår?

NEJ, för då spelar du endast in den luftburna och en del stomburen störning som förekommer som mikrofoni in i pickupen.

Vill du veta hur skivspelaren "låter" ihop med olika underlag måste du spela skivor på skivspelaren så att allmänna störningar och typ akustisk återkoppling påverkar avspelningen för att få en total bild av det hela.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-21 20:35

Max_Headroom skrev:
Att ställa P3an på en 100kg ekmöbel kommer att få den att låta "tråkigare och mindre engagerande" nästan säkert. Men skillnaden mellan olika skivor kommer att bli tydligare.

Nej, skivspelare har individuella mekaniska problem beroende på egen vikt och konstruktion (kombinationer med armar och pickuper) och med flytande upphängningen eller inte.
Så det gäller att testa och tungt solitt är inte alltid bästa underlag nästan aldrig faktiskt.

Just nu kostar ett Ikea Lack 49:-. Köp ett, ta ur bottenplattan och sätt tppen på en konsol så har du en fungerande hylla att testa med.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-22 00:34

För några år sedan tillverkade Rega en egen skivspelarhylla.
Vet ej om den fortfarande finns att köpa dock.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-12-22 13:34

Harryup skrev:

NEJ, för då spelar du endast in den luftburna och en del stomburen störning som förekommer som mikrofoni in i pickupen.

Vill du veta hur skivspelaren "låter" ihop med olika underlag måste du spela skivor på skivspelaren så att allmänna störningar och typ akustisk återkoppling påverkar avspelningen för att få en total bild av det hela.

mvh/Harryup

Jo, men är det inte en bra utgångspunkt? Om jag väljer en hylla som ger den lägsta nivån på den signal jag spelar in borde det väl vara bra? Jag försöker bena ut vilka parametrar som påverkar vad och det finns ju hur många saker som helst som påverkar varandra.

Angående Ikea:s lack-bord så har det rekommenderats i många år. Vad är det som gör det så lämpligt? Jag tycker att det borde skilja vilket underlag som är lämpligt om skivspelaren har fast plint eller fjädrande upphängning. Här tar dock mina kunskaper i mekanik och viberationslära slut och jag gissar bara.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-22 17:35

Harryup skrev:Så det gäller att testa och tungt solitt är inte alltid bästa underlag nästan aldrig faktiskt.

jag byggde ett trumpodium en gång för att kunna öva tyst i lägenhet

inget fungerade så bra som hög massa (betongplattor) lagd på fjädrande underlag (bonded foam)

mindre tunga material som mdf och plywood fungerade inte alls
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-22 19:06

nikstra skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jo, men är det inte en bra utgångspunkt? Om jag väljer en hylla som ger den lägsta nivån på den signal jag spelar in borde det väl vara bra? Jag försöker bena ut vilka parametrar som påverkar vad och det finns ju hur många saker som helst som påverkar varandra.

Angående Ikea:s lack-bord så har det rekommenderats i många år. Vad är det som gör det så lämpligt? Jag tycker att det borde skilja vilket underlag som är lämpligt om skivspelaren har fast plint eller fjädrande upphängning. Här tar dock mina kunskaper i mekanik och viberationslära slut och jag gissar bara.

Ja, jag tycker ju faktiskt inte det eftersom hyllmaterialet kommer påverka ljudkvalitén på fler sätt än om bara genom mikrofoni.
Det finns t.ex. något som heter "galloperande återkoppling" , dvs samma fenomen som när man får rundgång i en mikrofon som tar upp ljudet ifrån högtalarna och förstärker det igen. Den möjligheten kapar du genom att spela CD. Så nä testen ger inte svar på hur skivspelaren kommer låta eller fungera på hyllan.

mvh/Harry
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-22 19:07

celef skrev:
Harryup skrev:Så det gäller att testa och tungt solitt är inte alltid bästa underlag nästan aldrig faktiskt.

inget fungerade så bra som hög massa (betongplattor) lagd på fjädrande underlag (bonded foam)

Jo, men då var du ljudkällan och av hyggligt hög tyngd oxå i vart fall jämfört med en skivspelare.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-22 22:09

Harryup skrev:
celef skrev:

Jo, men då var du ljudkällan och av hyggligt hög tyngd oxå i vart fall jämfört med en skivspelare.

mvh/Harry

det må vara så, men jag tyckte nog att det var bättre med hög massa i båda riktningarna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-23 00:29

Jag kan garantera att jag har testat massor med underlag. Och stadiga är bra, men jag har inte vid något enda tillfälle föredragit att ställa skivspelaren på ett mycket tungt underlag. Lyssna på hur det låter och välj själv, försök inte räkna ut hur det kommer låta och vilket som är bäst utan testa. Du kommer bli överraskad över hur stor effekt olika underlag har på ljudet vid lyssning.
Har testat skivspelare på mexitegelhög, snyggt men inte roligt. Har testat skivspelare på stenhylla på konsol, snyggt men inte bra. Och tyvärr är lätta underlag av någon anledning väsentligt bättre.

mvh/harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-23 00:34

Harryup skrev:Jag kan garantera att jag har testat massor med underlag. Och stadiga är bra, men jag har inte vid något enda tillfälle föredragit att ställa skivspelaren på ett mycket tungt underlag. Lyssna på hur det låter och välj själv, försök inte räkna ut hur det kommer låta och vilket som är bäst utan testa. Du kommer bli överraskad över hur stor effekt olika underlag har på ljudet vid lyssning.
Har testat skivspelare på mexitegelhög, snyggt men inte roligt. Har testat skivspelare på stenhylla på konsol, snyggt men inte bra. Och tyvärr är lätta underlag av någon anledning väsentligt bättre.

Kan bara instämma. Det som logiskt sett borde vara det bästa är ofta inte så. Ofta är ett lätt underlag bättre än ett tungt.

/ B

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2008-12-31 01:14

Köpte ett lack-bord från Ikea och lade bordsskivan på konsolerna. Funkar hyffsat men det blev lite ostadigt. Ska försöka få det lite stadigare på något sätt.

Återgå till Teknikforum