Centralantennuttag och radio

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

Centralantennuttag och radio

Inläggav slockna » 2008-12-19 14:26

Hej, Detta är mitt första (icke-test) inlägg på faktiskt :D

En teknisk fråga: Jag har tv och stereo i samma hylla, och har dragit en koaxialkabel till tvn. Nu skulle jag vilja ha centralantennsignalen för radio till min tuner.
Däremot vill jag inte dra en ny koaxialkabel tvärs över vardagsrummet, kabelkanalen är redan full, så jag tänkte att om jag tar en koax-förgrening och trycker på en hona-hona på ena utgången så får jag bägge ur en sladd.

Tyvärr fungerar inte detta, tvbilden blir bra (com hem analogutbud), men radion får betydligt sämre mottagning än med min bandantenn, som är orsaken till att jag vill använda centralantennen.

Hur kan det komma sig ? jag antar att det filtreras lite i mitt antennuttag, men tv:s frekvensområde finns ju både under och över fm-bandets. hur kan de filtrera mitt i ?

Mats

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-12-19 14:38

Har radiouttaget någon antenn ansluten?
Det är ganska vanligt att man bara ansluter TV , men inte radio.

\\Sky

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2008-12-19 14:50

det är comhem, och de påstår sig köra ut hela fm-bandet 87 - 108 MhZ

Jag är mest intresserad av varför det inte fungerar som jag gjorde än att hitta en lösning. Jag kan leva med radiobrus, det känns lite mysigt 'oldschool' på sätt och vis.

Jag har inte lång sladd nog hemma att testa radiouttaget så jag VET inte om det ger bättre signal.

tvuttaget däremot populeras av ett litet träd av koaxförgreningar (gammalt hus med 1 uttag i hela lägenheten)

edit: läste Skys inlägg som fan bibeln.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-12-19 14:56

Du har väl ett separat uttag för radio? I så fall sitter det ett delningsfilter i dosan som seperar signalen till VHF (TV) och UHF(radio). Vill du göra ditt trick med samma sladd bort till hyllan måste du "ta med dig" delningsfiltret, dvs flytta dosan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2008-12-19 15:11

Precis, "tre hål i väggen" 75 ohm hona + hane + f-hona
Det känns som lite väl stor risk att jag ska lyckas döda tv/radio/internet för några grannar om jag ska ge mig på att flytta uttaget och då får man bara de äckligaste uppdragen på städdagarna hädanefter.

Har du nån uppfattning om hur det filtret ser ut? alltså delningsfrekvenserna?

är f-honan "ofiltrerad" kanske ?

Användarvisningsbild
300b

Inläggav 300b » 2008-12-19 20:33

F-honan är filtrerad för anslutning av bredbandsmodem.

TV-uttaget blockerar FM-radio, och Radio-uttaget blockerar TV-signalen.

En lösning är att sätta en fördelare för 1 till 2 vid uttaget och köra den "bakvägen" (Radio och TV till var sin anslutning), sedan en likadan vid Radio/TV-bänken och där fördela till respektive enhet igen.

Resultatet blir en "två till en till två"-kabel med FM, VHF, UHF i båda kontakterna - borde inte generera några problem.

Utan fördelare (bara T-kontakter) så får man missanpassad impedans, och degradering av signalen.

Dämpningen blir ~3dB+3dB (en fördelare i vardera kabelände) till respektive enhet. Om du sitter på sista uttaget i ett "maxat" nät, så får din TV bara 54dBuV, vilket är i svagaste laget.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2008-12-20 10:51

Tackar!

Ja, så skulle man kanske kunna göra.

Jag tänkte att "datauttaget" skulle kunna kopplas till ett fördelningsuttag i min bänk då det verkar släppa igenom 5 - 900 MhZ*, men detta låter "säkrare". har ju ingen aning om impedanser och dämpfaktorer o sånt.

*flera uttag jag kollat upp som har "data" på f-kontakten har unf det frekvensområdet i det "hålet", osäker på om det gäller mitt

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-12-20 13:50

Centralantennsignalen brukar suga rätt ordentligt, kan du inte fixa en inomhusantenn istället? Jag tror att dom måste byta frekvens på alla radiokanaler för att inte få problem med instrålning från vanliga kanalerna (eller något sådant), i min gamla lägenhet lät det i varje fall trött och detaljlöst, om än brusfritt...

Återgå till Teknikforum