vilka förtjänster gör man med nätdelsuppgraderingar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

vilka förtjänster gör man med nätdelsuppgraderingar?

Inläggav celef » 2008-12-27 15:24

hos en del tillverkare kan man köpa nätdelar i olika prestandanivåer som uppgraderingar, vilka ljudliga förbättringar gör dessa uppgraderingar?

även "väggbulor" tycks det vara populärt att uppgradera till fetare doningar, blir det alltid hörbart bättre med kraftigare nätdelar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-12-27 16:26

Kan ju bara svara för mig och mina personliga intryck, men efter att ha suttit och spetsat öronen på några NAIM-demos på mässor tvingas jag konstatera att det inte gör skillnad för fem öre.

Men jag kanske hör för dåligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-27 19:18

en annan och bättre nätdel borde ju inte påverka ljudet i normalfallet, kanske kan riktigt kämpiga laster eller omständigheter göra skillnaderna större?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-27 21:16

Man skulel kunna tänka sig att fler Farad i nätdelen ger en "kubigare" effektkub, men annars??? Ett billigt sätt att tjäna mer pengar på folk som inget fattar kanske?? :roll:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-27 21:26

ja hur är det egentligen, är dessa nätdelar bara ett smart sätt att kränga fler produkter eller finns det ljudliga förtjänster?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-27 21:33

Det är en subjektiv fråga. Det finns folk som hör skillnad på olika tillverkare av stickkontakter, så varför skulle folk inte höra skillnad på nätdelar.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-27 22:13

celef skrev:ja hur är det egentligen, är dessa nätdelar bara ett smart sätt att kränga fler produkter eller finns det ljudliga förtjänster?

Det är bara lurendrejeri. Det spelar väl ingen roll hur en nätdel är konstruerad? Kör billigast möjliga, allt annat är en rip-off. Varför lägga krut på design och dyra komponenter när allt ändå låter likadant?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-28 00:45

Surt sa Bill om Bigarråerna ! :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-12-28 02:51

Skulle en apparat låta bättre med en annan nätdel, så säger det en hel del om konstruktören av apparaten i fråga.
Byt hela apparaten. 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2008-12-28 11:08

är apparaten designad med en för dålig nätdel som inte klarar av att leverera tillräckligt mycket ström vid extra kämpiga tillfällen och som brusar eller har andra störningar så kan jag tänka mig att det kan vara värt att uppgradera.

Men å andra sidan, vem fan vill sälja en sån apparat ifrån början?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-28 12:28

smile skrev:är apparaten designad med en för dålig nätdel som inte klarar av att leverera tillräckligt mycket ström vid extra kämpiga tillfällen och som brusar eller har andra störningar så kan jag tänka mig att det kan vara värt att uppgradera.

Men å andra sidan, vem fan vill sälja en sån apparat ifrån början?

Kanske för att den är billigare och man kan uppgradera senare?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-28 13:43

Hur pass mycket dyrare är det att göra en adekvat nätdel från början?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-28 14:27

standardsvaret:
det beror på :)

om du vill göra en nätdel som begränsar mängden HF som går från elnätet => nätdel => krets är det inte så dyrt med adekvat filtrering

Om du vill bygga en monsternätdel med tiondelar av en Farad i kapacitans med nättransformatorer som duger att svetsa med , då köstar det.

Till tveksam nytta . Din krets borde klara av ett visst rippel med utmärk rippelundertryckning.

Betänk att en fördubbling av kapacitansen ger en halvering av rippel, och marginellt högre uteffekt. Jämför de beräkningar som gjorts i LM3886 trådarna (styva nätdelar osv) och denna kretsen faktiskt undertrycker rippel på några volt till mikrovolt (teoretiskt)

Men dubbla kapacitansen ger dubbla kostnaden och dessutom kräver dessa enorma elektrolyter stora laddströmspulser kontinuerligt vilket kan ge magnetfältsstörningar vid taskig kabeldragning .

En viktig aspekt som är (nästan) gratis är givetvis kabeldragningen från nätdel till kretsar, speciellt då när man har både lågnivå och effektsteg i samma låda. Annars får man lätt brrrrruuuuummmm...

slutsats: det kostar beroende på vad du vill ådstakomma.

(givetvis kan en smart investering på 1000 SEK i komponenter utnyttjas av marknadsavdelningen som gör att hävstångseffekten är minst en faktor 10 på försäljningspris till kund)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-12-28 14:43

Kaffekoppen skrev:Hur pass mycket dyrare är det att göra en adekvat nätdel från början?

Hur mycket dyrare är det att göra en lite starkare/bättre förstärkare från början?

Alltså, jag försvarar inte konceptet som sådant, det blir bara en dj-a massa lådor. Men jag kan acceptera tankarna bakom. Naim har tex ett försteg som strömförsörjs av slutsteget. Vill man sedan uppgradera så köper man en strömförsörjning till och vips har man mer kräm både i slutsteget och försteget. Bra va?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-28 15:35

vilka mätresultat kan man förvänta sig med en större nätdel? blir tonomfånget större? disten lägre? watten högre?
Bikinitider

MP

Inläggav MP » 2008-12-28 15:41

När nätdelen är "lagom" för resten av förstärkaren och levererar en jämn spänning utan rippel vid största möjliga distortionsfria uteffekt oavsett last är det som bäst och allt annat är onödigt.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-12-28 16:13

Bill50x skrev:Naim har tex ett försteg som strömförsörjs av slutsteget.
/ B

I det fallet kan man naturligtvis uppnå flera fördelar, när försteget får sin egen strömförsörjning.

De slutsteg jag byggt har ingångsstegen fått helt egen försörjning.

Jag tror att det många upplever som stramare bas, när de laddar med extra stora lytar, handlar om underdimensionerade transformatorer och dåligt reglerade småsignalsteg. Sedan spelas det till klippningsgränsen för jämnan. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-12-28 16:16

MP skrev:När nätdelen är "lagom" för resten av förstärkaren och levererar en jämn spänning utan rippel vid största möjliga distortionsfria uteffekt oavsett last är det som bäst och allt annat är onödigt.

Håller med helt och hållet.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2008-12-28 20:17

Större/dyrare är inte alltid bättre, en del av nackdelarna med överdimensionerad nätdel har tagits upp i tråden redan.

Det första man bör titta på är vilken last förstärkaren ska dimensioneras för, ska den kunna driva parallellkopplade basar?
Ska den i bryggkopplat läge klara av att driva högtalare med parallellkopplade basar...

osv osv. :)

Personligen tycker jag att man kan dimensionera för 3-4ohm, och ska den vara bryggkopplingsbar så dimensionera för 3-4ohm även i detta läget, dvs 1,5-2ohm.

Men har man redan högtalare på 6-7ohm finns det absolut ingen anledning att börja dimensionera upp sin nätdel för att klara 3ohm, då ska man nog lägga krutet någon annanstans.

Sen för dimensioneringen måste man ju se vad sluttrissorna kan leverera ned till för ohm också så inte dom "går i botten" innan nätdelen styrs ut såklart.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-12-29 20:08

Lazyworm; du är helt rätt ute. :D

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-12-30 01:12

Håller med Ragnwald. Reglerad spänning gör stor nytta till den del av kretsen som tar emot svaga signaler. Kondensatorer med låg ekvivalent resistans vid låga och höga frekvenser är inte helt fel heller.

Berätta hur det gick! / mvh Tomas F.

Återgå till Teknikforum