Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Mja, nu kan jag inte lyssna på det där pga min långsamma uppkoppling, men jag slås av tanken att många pratar om "det akustiska centrumet" som om det vore självklart att det fanns ett sånt.
Alltså, måste det göra det? Är det självklart att det finns en punkt som strålningen verkar komma ifrån?
Det är det inte för mig.
Kraniet skrev:"polar plot" (vad blir det på svenska?)
Kraniet skrev:Alltså den faktiska punkt där ljudet börjar ifrån.
IngOehman skrev:
Oavsett allt detta håller jag inte med trådstartaren om att något av allt
det där med ljudustrålningen skulle vara kontraintuitivt. Tvärtom beter
de sig precis som jag tycker de borde.
Kanske det är en dålig ide att sorter "beteenden" som kontraintuitiva,
utan istället bör man nog dra slutsatsen att det som MAN SJÄLV tycker
är svårt att förutsäga med sin intuition, säger något om ens kunskaper
snarare än om beteendet man tycker är märkligt.
Om man inte ännu har en tillräcklig kunskap för att se hur intuitivt det
är så verkar det ju inte intuitivt. Det man förstår framstår ju oftast som
väldigt intuitivt. Intuitionen är ju en sorts mer eller mindre vältränad
förutsägelsemekanism.
Vh, iö
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:"polar plot" (vad blir det på svenska?)
Polärdiagram. Används mest för att visa riktningskarakteristiken för mikrofoner.
Naqref™ skrev:
Polärdiagram. Används mest för att visa riktningskarakteristiken för mikrofoner.
Svante skrev:Kraniet skrev:Alltså den faktiska punkt där ljudet börjar ifrån.
Det KAN ju inte vara något annat än en distribuerad plats, nämligen i alla platser där koppartråden i talspolen genererar en kraft. Denna kraft skapar sedan vågrörelser i bobin, membran och till sist i luften.
Hur skulle det av detta kunna uppstå en punkt någon annanstans, som utan fördröjning verkar dels stråla ut ljudet i alla riktningar, dels släcker ut ljudet som strälar från membranets alla delar?
Kraniet skrev:
IngOehman skrev:Oavsett allt detta håller jag inte med trådstartaren om att något av allt
det där med ljudustrålningen skulle vara kontraintuitivt. Tvärtom beter
de sig precis som jag tycker de borde.
Kanske det är en dålig ide att sorter "beteenden" som kontraintuitiva,
utan istället bör man nog dra slutsatsen att det som MAN SJÄLV tycker
är svårt att förutsäga med sin intuition, säger något om ens kunskaper
snarare än om beteendet man tycker är märkligt.
Om man inte ännu har en tillräcklig kunskap för att se hur intuitivt det
är så verkar det ju inte intuitivt. Det man förstår framstår ju oftast som
väldigt intuitivt. Intuitionen är ju en sorts mer eller mindre vältränad
förutsägelsemekanism.
Vh, iö
Piotr skrev:
Men, ljudet kommer ju naturligtvis alltid från konen, ingen tror väl något annat!!![]()
![]()
/Peter

Kraniet skrev:Men tittar man på denna bild och vad som händer när källan är nära ett hinder så komer hindret att trycka fram punkten ännu mer. det borde ju betyd att en låda som är nära en vägg kommer få sin punkt framflyttad mer än vad bara lådan i sig ger upphov till. inte bara det utan sidoväggen kommer flytta punkten i sidled dessutom, precis som att govet och taket trycker den uppåt/nedåt. iaf om jag förstår resonemanget korrekt.
Men summa summarum borde det bli en väldigt komplex historia att försöka lista ut var det akustiska centrat egentligen hamnar.
men då det handlar om centimetrar/decimetrar i förhållande till tiotals meter så kan man ju undra om det egentligen har nån stor betydelse.
Svante skrev:
...vilket leder till frågan (om bilden ovan stämmer), hur stort måste planet vara för att framflyttningen ska uppstå.
Jag tycker att det är nåt skumt med hela teorin.
skrutten skrev:Men normalt menar jag iaf ngt annat med akustiskt centrum och det är vart i elementet ljudet tycks alstras. Detta kan ex. mätas som tidigare nämnts.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster