Moderator: Redaktörer
In addition, this alignment minimises
cone movement of the bass driver for a
given output – indeed, cone deflection
for a ported system such as the
DSP7000, 5000 or 5500 is one third as
much as using the same drivers in a pas-
sive sealed box with equal broad-band
excitation.

Kraniet skrev:
Kraniet skrev:In addition, this alignment minimises
cone movement of the bass driver for a
given output – indeed, cone deflection
for a ported system such as the
DSP7000, 5000 or 5500 is one third as
much as using the same drivers in a pas-
sive sealed box with equal broad-band
excitation.
Är är en passage ur en pdf jag hittade http://www.meridian-audio.cz/digital-speakers.pdf
finns en bild i sammanhanget också. men jag får inte riktigt ihop det att det ska vara konutslag. en sluten låda som EQas på det sättet borde väl få mer konutslag?
IngOehman skrev:Oj, såg just att andra hunnit kommentera före mig.
Piotr skrev:Ser ut att stämma bra.![]()
Vad är det jag missar?
/Peter
i skrev:Piotr skrev:Ser ut att stämma bra.![]()
Vad är det jag missar?
/Peter
För mig ser det inte riktigt ut när "Electronics" börjar stiga mot lägre frekvenser innan "Cabinet" börjar sjunka utan att det blir en liten puckel däremellan. Och "Elektronics"-kurvan är böjd medan "Cabinet" dito är rak - det borde inte kunna ge en rak resultatkurva.
Såvittjagförstår.

Piotr skrev:Men resultatkurvan är ju inte rak heller!![]()
Sen är det ju en principkurva inte (som IÖ nämner) en simulerad eller uppmätt kurva.
Men i stora drag stämmer det bra.
Men visst är det en korrekt iaktagelse att korrektionskurvan inte ska börja stiga innan rå-responsen faller, men å andra sidan finns det ingen högtalare som uppvisar den rå-reponsen heller. Man får se det som en principskiss.
/Peter
i skrev:Piotr skrev:Ser ut att stämma bra.![]()
Vad är det jag missar?
/Peter
För mig ser det inte riktigt ut när "Electronics" börjar stiga mot lägre frekvenser innan "Cabinet" börjar sjunka utan att det blir en liten puckel däremellan. Och "Elektronics"-kurvan är böjd medan "Cabinet" dito är rak - det borde inte kunna ge en rak resultatkurva.
Såvittjagförstår.
chrisss skrev:Deflection betyder i min hjärna: Utböjning, böjning, fjädring.
Dumt ord att använda i detta samanhang.
Wikipedia skrev:In engineering mechanics, deflection is a term that is used to describe the degree to which a structural element is displaced under a load.
Svante skrev:chrisss skrev:Deflection betyder i min hjärna: Utböjning, böjning, fjädring.
Dumt ord att använda i detta samanhang.Wikipedia skrev:In engineering mechanics, deflection is a term that is used to describe the degree to which a structural element is displaced under a load.
...vilket passar ganska bra, tycker jag.
IngOehman skrev:Som alternativ tolkning av kurvorna så kan man tänka sig att det före-
ställer en sluten låda med superlågt Q + ett 4:e ordningens HP-filter,
och att den oranga kurvan helt enkelt är - helt uppåt väggarna fel!
Frågan är dock varför någon skulle göra ett system som utgår ifrån en
sluten låda - och sedan ställa till systemets egenskaper med ett HP-
filter av sådant högt ordningstal att den enda poängen med en sluten
låda slängs bort?!
Vh, iö
chrisss skrev:Nämen Svante, jag måste säga emot.
"displaced under load" är en deformation pga last. T.ex en balk (structural element) som böjs.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster