Några funderingar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fackamato

Några funderingar...

Inläggav Fackamato » 2009-01-09 09:31

Jag legat och funderat ett tag... och kommit fram till några frågor 8)

Vad är fördelarna med ett dipol-baserat högtalarsystem jämfört med t.ex. ett slutet system? (känsligheten blir ju mycket lägre?)

Finns det användbart ljud efter xmax? Eller är det bara dist?

Ett sätt att öka känsligheten på en högtalare, är att använda fler element?

Kan man bygga en stativare (2-vägare?) för 3000:- (element och filterkostnad) och få bättre ljud än vad som kan hittas på marknaden för samma pris?

Är det realistiskt att i en två-vägare (som exempel) att dela vid 2KHz? Eller offrar man något i de lägre registrena i det fallet, då "baselementet" måste spela så pass "högt" i frekvens?

Hur vet man hur mycket effekt enskilda filterkomponenter klarar av? (spolar, kondensatorer etc)

Fler frågor lär följa :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Några funderingar...

Inläggav paa » 2009-01-09 11:57

Fackamato skrev:
Hur vet man hur mycket effekt enskilda filterkomponenter klarar av? (spolar, kondensatorer etc)

Jag provar att svara på ena frågan.
Begränsningen för kondensatorar ligger i spänningen, vilken är angiven på kondensatorn, ofta för både likspänning och växelspänning.
Spänningen är ju i sin tur en begränsning för maxeffekten.
När det gälller spolar så är det resistansen som är en begränsning i sig, för det påverkar dämpfaktor, Q-värde, nivåförlust mm, men spolen i sig är ju så stor att den kan kyla bort avsevärd värmeenergi så jag har aldrig hört att den skulle brinna upp i ett högtalarfilter.
Den komponent som kan vara effektbegränsande är effektmotstånd, som ibland kan användas för att ge rätt nivå till diskanter. Effektmotstånd är märkta med maxeffekt, ofta ca 5 eller 9W, vilket brukar räcka till ett diskantfilter. PA-system kan förstås behöva större.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-09 12:10

paa skrev:Begränsningen för kondensatorar ligger i spänningen, vilken är angiven på kondensatorn, ofta för både likspänning och växelspänning.
Spänningen är ju i sin tur en begränsning för maxeffekten.
När det gälller spolar så är det resistansen som är en begränsning i sig, för det påverkar dämpfaktor, Q-värde, nivåförlust mm, men spolen i sig är ju så stor att den kan kyla bort avsevärd värmeenergi så jag har aldrig hört att den skulle brinna upp i ett högtalarfilter.
Den komponent som kan vara effektbegränsande är effektmotstånd, som ibland kan användas för att ge rätt nivå till diskanter. Effektmotstånd är märkta med maxeffekt, ofta ca 5 eller 9W, vilket brukar räcka till ett diskantfilter. PA-system kan förstås behöva större.

Tack för svaret :)

Om jag inte minns fel så klarar IÖs Pi60 av impulser på 5KW, hur är detta möjligt?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-09 12:54

Fackamato skrev:Om jag inte minns fel så klarar IÖs Pi60 av impulser på 5KW, hur är detta möjligt?

Angivelsen 5kW är en uppgift om vilken momentan effekt man kan mata in i systemet, den säger dock ingenting om vilken energi det är fråga om utan en tidsangivelse. Matar man in 5kW under en sekund så lär de flesta talspolar brinna upp, under en uS så blir det nog inte ens fesljummet.

Sen är det så att ett givet element kan ta 4ggr så mycket effekt för varje dubblering av frekvensen, sett till slaglängd, och siffran 5kW gäller såvitt jag vet övre delen av baselementets område, inte nere i basen eller uppe i diskanten. Den SPL man kan tänka sig för 5kW är uppåt 130dB eller så.

Slaglängdsmässigt och värmemässigt klarar det flesta element av rediga toppar om dom är tillråckligt korta, det som sätter gränses torde vara vilken acceleration det mekaniska systemet klarar av utan att slitas sönder.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-09 13:02

Fackamato skrev:Jag legat och funderat ett tag... och kommit fram till några frågor 8)

Vad är fördelarna med ett dipol-baserat högtalarsystem jämfört med t.ex. ett slutet system? (känsligheten blir ju mycket lägre?)

Mindre problem med rumsresonanser (generellt men inte alltid).

Finns det användbart ljud efter xmax? Eller är det bara dist?

Ett högtalarelement lämnar rejält med dist redan vid x-max och jag tycker inte man ska dimensionera efter det och absolut inte överskrida x-max.

Ett sätt att öka känsligheten på en högtalare, är att använda fler element?

Jepp!

Kan man bygga en stativare (2-vägare?) för 3000:- (element och filterkostnad) och få bättre ljud än vad som kan hittas på marknaden för samma pris?

Det vill jag påstå.

Är det realistiskt att i en två-vägare (som exempel) att dela vid 2KHz?

Javisst!

Eller offrar man något i de lägre registrena i det fallet, då "baselementet" måste spela så pass "högt" i frekvens?

Tycker inte man kan säga att 2k skulle vara "högt" för ett bas-mellanregisterelement

Fler frågor lär följa :D

Reaktiva komponenter är i stort sett problemfria men motstånden behöver man titta på så de inte blir för varma.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-09 13:34

Fackamato skrev:Finns det användbart ljud efter xmax? Eller är det bara dist?

Xmax är ingen definitv gräns, det är bara den sträcka som talspolen teoretiskt sett ligger helt i magnetgapet.
Men, magnetfältet varierar mer eller mindre även inom xmaxområdet och det finns även ett magnetiskt ströfält som går utanför polstyckenas mekaniska utbredning, varför det inte är så definitivt som det kanske låter.
Det finns även många andra olinjäriteter/distorsionskällor än magnetfätets olinjäritet, och vissa kan bli besvärande redan innan xmax är uppnått, i värsta fall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-09 13:39

I mitt elements fall så är xmax specifierat vid 30% neråt på BL-kurvan. BL är om jag förstått rätt produkten av spolen och magnetens styrka, så när BL sjunker så förlorar man kontroll över elementet och dist uppstår?

Får tacka alla för mycket bra svar som vanligt :)

Jag är jättesugen på att bygga två _bra_ stativare för att ha vid närfältslyssning (dator), men även i vardagsrum för lite finlir, men vet inte om jag har lust att lägga pengar på det än. :/

Återgå till Teknikforum