Statiskt laddade vinylskivor.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Statiskt laddade vinylskivor.

Inläggav LypsylateX » 2009-01-09 12:39

Hej,

jag spelar understundom vinylskivor, och jag har märkt att sedan jag flyttade till Örebro från Karlskoga så har skivorna blivit mycket, mycket mer statiska efter en sidavspelning än jag minns att dom någonsin var tidigare.

Allting är mig veterligen likadant kopplat, och jordkabeln från skivspelaren är inkopplad till försteget likadant som förr. Ingen av lägenheterna har haft jordade eluttag. Ingen jord går avsiktligt till någon annan utrustning, men tidigare har jag haft datorchassiet jordat i samma punkt.

Nu när jag ska ta bort skivan efter en sidavspelning är den statiska laddningen så stark att skivcentrum sugs fast mot skivtallriken och skivan buktar lite när jag tar bort den.

Ska det vara såhär..? Eller, vad har jag för fel?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-09 13:34

Förmodligen har du ett torrare inomhusklimat i Örebro än du hade i Karlskoga. Det hänger bland annat ihop med årstiderna, just nu (med kanske 10 minus ute) blir inomhusluften mycket torr och skivorna laddar upp sig extra mycket.

Skivornas uppladdning beror inte alls på hur du har kopplat kablar etc. Skivan är ju av ett isolerande material och leder ingen statisk elektricitet ändå. Högre luftfuktighet och/eller "antistatpistol" (Svalander har sådana) är det enda som hjälper. Om du inte har lust att lägga 4-5 tusen på en jonisator förstås...

Vad som laddar upp skivan är:
1 - Du drar den ur fodralet. Byte till bättre innerpåsar och att du håller ut påsen ordentligt när du tar ur skivan. Då blir gnidningen mellan påsen och skivan mycket mindre och uppladdningen lägre.

2 - När skivan spelas laddas den upp lite av nålens friktion mot vinylen.

3 - När du lyfter skivan från tallriken. All separation skapar laddning. Eftersom skivan redan innehåller laddning (genom p1 och 2) så adderas ytterligare laddning när du lyfter skivan och denna kan klibba ganska rejält mot underlaget.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-09 13:43

Kan också vara 4- Man själv är duktigt laddad pga fötternas friktion mot olika typer av syntetiskt golvmaterial (korkmatta, heltäckningsmatta etc).

Men en liten luftfuktare är effektiv, eller häng tvätt på galgar i takkronor och där det gåt att hänga. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-09 14:02

Luftfuktare in - syntetmatta bort! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-09 16:14

Ragnwald skrev:Kan också vara 4- Man själv är duktigt laddad pga fötternas friktion mot olika typer av syntetiskt golvmaterial (korkmatta, heltäckningsmatta etc).

Men en liten luftfuktare är effektiv, eller häng tvätt på galgar i takkronor och där det går att hänga. :wink:

Rätt, förutom att kork är ett naturmaterial... :-)

Kork, andra trägolv och tex linoleum är ganska bra material (utan lack eller polish), man blir inte så uppladdad när man går på dom. OM det inte är riktigt torrt förstås (< 25 % Rh).

/ B

Återgå till Teknikforum