En film som visar hur man tillverkar LP

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

En film som visar hur man tillverkar LP

Inläggav CODY » 2009-01-13 16:06

Hej,

dessa två korta filmer är intressanta för oss som gillar skivor.

http://www.audiophile-records.com/index ... s_Are_Made

MVH/Cody

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-13 16:36

Tack! Fantastiskt pedagogisk beskrivet.

Jag har levt ett ganska långt skivspelande liv, med bara ett svagt hum om hur detta går till! Kul att du hjälpte till att fixa till det!

Inte undra på att LP kan vara rätt dyrt, väldans mycket hantverk verkar det vara.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-01-13 17:01

Minns att man kunde köpa Mexikopressningar för halva priset. Dessa hade kartongomslag och anledningen till att de var så billiga var att de var framställda av avlagda/uttjänta pressverktyg, hette det. Men, hette det också, detta spelade inte någon roll om man hade en enkel skivspelare!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-01-13 17:18

Phil Spector använde sig av mexikanska presserier. Singlarna från hans skivbolag är nästan alltid brusiga, skeva och dåligt centrerade. Inte sällan ser man dessutom små bubblor på vinylens yta.

Tack för de intressanta filmsnuttarna!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-14 09:23

härliga lakritspizzor, jag trodde det var fler steg, läst det nånstans, och att man sparar en master i metall som man sen gör andra "masters" av.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

ittok

Inläggav ittok » 2009-01-15 20:43

CODY skrev:Minns att man kunde köpa Mexikopressningar för halva priset. Dessa hade kartongomslag och anledningen till att de var så billiga var att de var framställda av avlagda/uttjänta pressverktyg, hette det. Men, hette det också, detta spelade inte någon roll om man hade en enkel skivspelare!

Vi har olika minnesbilder. Man sålde mexicopressade LP på Åhléns men det var inte halva priset utan en tia billigare (när de kostade ca 60). Jag har t ex Paul McCartneys Pipes of Peace made in Mexico. På etiketten (men inte på konvolutet) är titlarna översatta till spanska. Å andra sidan fanns det japanpressade LP som såldes på bl a Akademibokhandeln och de var naturligtvis rigoröst tilverkade... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-15 21:08

Lustigt, jag trodde att man hade en generation till i pressningen. Kanske har serierna blivit så små numera att man kan pressa hela serien med fadermatrisen. Eller så har de skippat ett led i filmen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-01-20 23:11

ittok skrev:Vi har olika minnesbilder. Man sålde mexicopressade LP på Åhléns men det var inte halva priset utan en tia billigare (när de kostade ca 60). Jag har t ex Paul McCartneys Pipes of Peace made in Mexico. På etiketten (men inte på konvolutet) är titlarna översatta till spanska. Å andra sidan fanns det japanpressade LP som såldes på bl a Akademibokhandeln och de var naturligtvis rigoröst tilverkade... :)

MMMM, vi minns olika. På mitt Åhléns kostade Mexikopressningarna 19.90, enligt prislappen på Simple Minds' New Gold Dream. På konvolutet står titlarna på spanska, Nuevo Sueno Dorado, tex. Åhlens var mycket bra. deras inköpsavdelning hade ingen koll och mycket musik kunde köpas med rabatt; enda abret vara att det ofta fanns en lysorange etikett runt den sidan där öppningen fanns med texten "9:90, pangpris", som var mycket svår att ta bort.

Tjillevippen/Cody

Återgå till Teknikforum