Pickuper till skivspelare: MM/MC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Pickuper till skivspelare: MM/MC

Inläggav Slartibartfast » 2004-05-27 21:35

Jag har stött på lite egna frågor ikring diverse pickuper då jag kanske borde skaffa mig en pickup till min SONAB 85S-II men inte vet vad jag ska satsa på.

Vad är skillnaden, vilken är bäst, kan man se skillnad på dom, hur skiljer dom sig för slutanvändaren (RIAA etc)?



mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-05-29 14:58

Såvitt jag förstått det har MC-pickuper en lägre utspänning och behöver därmed högre förstärkning i RIAA-steget. Man ser det nog bara på dem om man hittar en typbeteckning och slår upp den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Erik
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-05
Ort: Lund

Inläggav Erik » 2004-05-29 19:31

Det finns högniva MC-pickuper som kan användas till MM ingång.

Grados billiga MM-pickuper fick bra kritik i Hifi och musik ganska nyligen. Jag tror att den billigaste för ca 400 kr fick bäst omdöme.

Men vill du lägga ut mer pengar än så finns det naturligtvis bättre pickuper.

Själv spelar jag på en Ortofon Om 30 (MM), den låter vettigt på min Thorens-spelare. Jag tror att den kostade ca 1500 för ca fem år sedan.

/Erik

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-06-02 14:11

Ang högnivå puppor. Jag gillar sumikos Bluepoint! Den är värd att prova. Lite dyrare dock.

Kan det vara så att högnivå mc har det bästa av båda världar (mm/mc)? Nån som har teorier? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke- och 3 gäster