olika högtalare har olika karaktär...varför?!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

olika högtalare har olika karaktär...varför?!

Inläggav Ivil » 2009-01-18 11:01

Hej!
Jag har en fundering som jag gått och funderat ett tag på men inte fått ihop...
När man ser högtalarbyggen här på forumet så presenteras de ofta med frekvensmätningar som ofta är mer eller mindre spikraka? Detta antar jag är något som de flesta högtaltillverkare efterstävar? Med detta i åtanke vad är det då som gör att högtalare har olika karaktär? Vad mer påverkar ljudet så att en högtalare upplevs olika en annan faständ de har snarlika frekvensgång? Att tex en förstärkare färgar ljudet måste väll betyda att frekvensgånden då inte är rak? Eller är det så att en signal som skall vara i tex 500hz från källan spelas upp i 520hz på ena högtalaren och tex 480hz i andra, men om nivåerna på dessa högtalare är lika får jag en rak frekvensgång på båda högtalarna? och detta förklarar olika klang och karraktär?

Ursäkta mina amatörmässiga funderingar!
/Andreas

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-18 11:10

en högtalare sprider ljudet i många riktningar, och inte bara rakt fram, hur högtalaren uppfattas låta hänger mycket på hur frekvenskurvan ser ut i alla dessa riktningar, och sedan har vi distortion som påverkar ljudet, och fasen kanske
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-01-18 11:26

en sak som jag tror spelar stor roll är hur mycket energi som lagras i högtalaren och som sedan släpps ut över tid. Det är nog en stor del av det som ger högtalaren "karaktär". Linkwitz pratar tex rätt mycket om det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-18 11:40

Alla apparater låter som de mäter, bara man mäter tillräckligt många saker för att täcka in det man hör.

Men tonkurva är bara en sak man kan mäta, och när det gäller högtalare så är de dessutom inte en transimissions-länk (såsom tidigare delar i kedjan - alltså saker med en entydig utsignal och en överföringsfunktion som kan tecknas som kvoten mellan ut- och insignal), så deras tonkurva är inte alldeles självklart vad det är för något*.

De är (alltså ett par av dem - tillsammans med delar av rummet) en ljudfältsdekoder, med uppdraget att återställa ursprungsförnimmelsen.

Det vi nås av när vi lyssnar på ett par högtalare är direktljud, men sen också reflekterade ljud från olika ytor i rummet, och de senare har inte utgått ifrån samma strålningsriktning som de vi lyssnar i direktljudsmässigt. Högtalare har alltså oändligt många olika tonkurvor, och åtminstone ett tiotal olika strålningsriktningar har signifikant betydelse för hur vi uppfattar dem under normala lyssningsförhållanden.

Spelar vi starkare än väldigt svagt på dem så kommer dessutom distorsionen in som en hörbar påverkan från de flesta högtalare, och visst har även saker som fasdistorsion en viss betydelse, ehuru liten, men...

Allt som allt är det ändå, i de flesta fall (av högklassig lyssning i goda rum) direktljudstonkurvan som är den viktigaste. De andra egenskaperna/parametrarna är långt ifrån försumbara, men direktljudstonkurvan är ändå (igen - i goda rum och med högtalare som inte är alldeles förfärligt illa presterande på andra sätt) det som MEST betämmer hur vi uppfattar högtalarna. Med direktljud menar jag då även de reflektioner från rummet som vi inte kan skilja från direktljudet. Det kan bero på BÅDE frekvens, tid och på riktning.

Så hur är det då med tonkurvans hörbarhet?

Jo, när jag började intressera mig för olika fenomens högbarhet på första halvan av 70-talet så började jag med att försöka läsa alla böcker i ämnet (hörseln) som jag kunde få tag på, och de verkade rätt samstämmiga med avseende på vilka avvikelser som var hörbara. De berättade att hör gränsen går vid ungefär +/- 3 dB. Alltså att två olika frekvenser kan återges 6dB från varandra, och då börjar vi märka att något är påverkat.

När jag själv började studera fenomenen några veckor snare blev jag dock minst sagt paff av att kunna notera att hörgränsen i verkligheten snarare låg på 0,1 dB p-p! Alltså att vår hörsel var 60 gånger känsligare än vad som stod i litteraturen. Det kan tilläggas att jag senare (under tiden 1978 - 1989) skaffade mig ett större statistiskt underlag, och kunde konstatera att medelsnittsskänsligheten för små avvikelser snarare låg uppåt 0,5 dB för i princip otränade lyssnare, och att rätt många med lite träning kunde nå ned till 0,3 - 0,2 dB. men att förmåga att kunna detektera så små avvikelser som 0,1 dB trots allt var ganska ovanlig.

Men oavsett detta - låt oss säga att en detektionsgräns om 0,5 dB p-p (det vill säga +/- 0,25 dB) är rimlig att hävda då, vad kan vi isåfall dra för slutsatser av det?

Jo - att de flesta högtalares tonkurvor inte alls är linjalräta*. Långt ifrån.

Tonkurvan i nollgradersriktningen är inte den anda orsaken till att vi hör skillnad mellan olika högtalare, långt ifrån, det är inte ens nästan sant, men den räcker som förklaring till att vi gör det. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Och dessutom kan man diskutera vad som utgör en "rak tonkurva" för ett fantomprojicerande högtalarpar? Är det ett streck på ett papper när en av högtalaren mäts i ett ekofritt rum, eller är det den tonkurva från högtalarparet, som gör att samma tonkurva kan konstateras inne vid trumhinnorna på lyssnarna vid högtalarlyssning, som live? (Psykoakustiskt rak tonkurva.)

Skillnaden är i och för sig inte jättestor, den ligger någonstans mellan +/- 0,8 dB och +/- 2,5 dB (beroende på hur många faktorer man inkluderar i stereosystemkompenserandet), men det är ändå många gånger mer än vår hörsels detektionsgräns...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-01-18 12:04

tusen tack för dessa innehållsrika svar!
Om man tex skall bygga ett flerkanalshögtalarsystem bestånde av tex två stora fronthögtalare och en center är det då mer en regel än undantag att man är tvungen att använda likadana högtalarelement för att överhuvudtaget ha chans att matcha två geometriskt olika högtalare?

/Andreas

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-18 12:30

Det du söker är ett tumregelsvar, men sanningen är den att det ju är egenskaperna (prestanda) som behöver passa ihop, inte att elementen är likadana (i olika lådor?). Det kan lite gärna vara så att man behöver använda andra högtalarelement för att kompensera de geometriska skillnaderna.

Sen finns det ju dessutom skillnader i uppdragen, i vissa fall (det skrevs bara för någon dag sedan en del av det här på faktiskt), vilket gör att man faktiskt kan argumentera att mitthögtalaren SKALL skilja sig från L och R. Rummets påverkan är även det för det mesta annorlunda i centerpositionen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum